Course Syllabus
Area di apprendimento
MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
· Acquisizione delle competenze teoriche inerenti la comunicazione e la relazione in ambito sanitario.
· Comprensione dei fattori psicologici, sociali e culturali coinvolti nelle diverse modalità relazionali e comunicative in ambito sanitario
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
· Capacità di individuare le problematiche a livello relazionale e comunicativo in ambito sanitario e le variabili coinvolte
· Padroneggiamento delle tecniche di intervento per migliorare la qualità della relazione e della comunicazione in ambito sanitario
Acquisizione di alcune tecniche psicoeducazionali finalizzate al miglioramento della relazione e della comunicazione in ambito sanitarioContenuti sintetici
Programma esteso
- La comunicazione e la relazione in ambito sanitario secondo la prospettiva psicodinamica e clinica in diversi contesti e con pazienti di diverse età
- La comunicazione e la relazione nell’equipe sanitaria,
- La e-Health
- Media e salute
- Le campagne sulla salute
Prerequisiti
Nessuno in particolare anche se una buona conoscenza
dei fondamenti di psicologia clinica
permette una migliore comprensione e assimilazione dei contenuti del corso.
Metodi didattici
Lezioni frontali, discussione di casi clinici, visione e discussione di documentari e film finalizzati ad approfondire tematiche specifiche, con l’obiettivo di approfondire tematiche specifiche e stimolare l’interesse degli studenti per la materia.
E’ richiesta la partecipazione attiva degli studenti, con l’obiettivo di stimolare le loro capacità analitiche ed espositive; per questo, chi lo desidera può preparare da solo o in coppia con un compagno degli approfondimenti scritti, che saranno valutati in sede di esame, da esporre ai colleghi durante le lezioni con l’ausilio di slide.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova scritta con 15 domande a scelta multipla e 1 domanda aperta. La domande chiuse vertono su tutto il programma e su eventuale materiale pubblicato su e-learning, mentre la domanda aperta verte sull’approfondimento di una tematica specifica e intende valutare le capacità analitiche e critiche dello studente oltre che la sua competenza espositiva.
La prova orale è opzionale e può essere sostenuta solo se è stata superata la prova scritta.E’ previsto un pre-appello.
Testi di riferimento
Learning area
METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION
Learning objectives
Knowledge and understanding
● Acquisition of theoretical knowledge of communication and personal relationships in healthcare
● Understanding of the psychological, social and cultural variables involved in communication and interaction in healthcare
Applying knowledge and understanding
● Understanding of, and intervention on, communication and relational problems in healthcare settings
● Mastering of some psycho-educational techniques aimed at improving the quality of relationships and communication in healthcare.
Ability to apply different intervention techniques necessary to improve the quality of relationships and communication healthcareContents
It will be described the most influential models of doctor/patient
relationships and communication in healthcare will be discussed, taking in
account the psychological and social variables involved.
Detailed program
- Communication and social interactions according to a psychodynamic and clinical perspective in different contexts and with patients of all ages
- Communication and relationship among healthcare staff
- E-health
- Media and health
- Campaigns for Health
Prerequisites
Nothing specific. A good
knowledge of clinical psychology foundations would allow a deeper understanding
of the themes discussed.
Teaching methods
Lessons will be held in presence, unless further COVID-19 related restrictions are imposed.
_________
Lectures, discussion of case studies; some documentaries and movies will also be presented and discussed, with the aim of analyzing in depth some issues and of reinforcing the student’s interest for the topic.
Students’ active participation is solicited in order to stimulate analytical and expository skills; therefore, interested students may write a short essay, by themselves cooperating with a a fellow student, and produce a Powerpoint presentation to be discussed with the class. Participation to optional activities contributes to final evaluation.
Assessment methods
A written test
including 15 multiple choice questions and one open question. Questions concern the whole program and also papers
published on e-learning
The open question consists in the discussion and analysis of a specific subject and it is aimed to the evaluation of analytical skills and of the ability to discuss critically the subject.
Oral examination is optional and is available only if the written test has been passed.
There will be a pre-appeal.Textbooks and Reading Materials