Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Diagnostic Reasoning
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Diagnostic Reasoning
Course ID number
2122-2-F5104P017-F5104P018M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Communication and Diagnostic Reasoning in Healthcare Settings

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Ragionamento Diagnostico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • basi logico-statistiche del ragionamento diagnostico
  • bias psicologici che possono influenzarlo

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • applicazione dei principi del ragionamento diagnostico al testing neuropsicologico

Contenuti sintetici

Il modello diagnostico della EBM (Evidence Based Medicine): cenni elementari di analisi decisionale, basi logico-bayesiane del ragionamento diagnostico, principali biases cognitivi che lo possono influenzare, applicazioni nell’ambito del testing neuropsicologico.

Programma esteso

  • Incertezza e probabilità in ambito sanitario (Cap 2 Hunink)
  • Affrontare l'incertezza nelle decisioni: alberi decisionali (Cap 3 Hunink)
  • Affrontare l'incertezza nella diagnosi: Sensibilità e specificità di un test diagnostico (Cap 5 Hunink)
  • L'interpretazione scientifica dei tests (Cap 5 Hunink ), con applicazione a un caso di testing neuropsicologico (materiali del docente)
  • Biases cognitivi nella decisioni cliniche e nel ragionamento diagnostico (Cap 5 Hunink).

Prerequisiti

  • Buone competenze aritmetiche, buon livello di comprensione della lingua inglese scritta
  • Conoscenza di base del calcolo delle probabilità
  • Conoscenze di base della diagnosi e del testing neuropsicologico

Metodi didattici

  • Lezioni sincrone con uso di Wooclap, addestramento in aula alla costruzione e analisi di alberi decisionali computerizzati, compiti a casa
  • L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19

Modalità di verifica dell'apprendimento

Colloquio orale

Testi di riferimento

Hunink M, Glasziou P, Siegel J, et al. Decision making in health and medicine. Integrating evidence and values. Cambridge: Cambridge University Press, 2001

Export

Learning area

Diagnostic thinking

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Logical and statistical bases of diagnostic reasoning
  • psychological biases that affect diagnostic reasoning

Ability to apply knowledge and understanding

  • Application of the logical principles of diagnosis to neuropsychological testing

Contents

Diagnostic reasoning according to the Evidence Based Medicine (AEBM) approach: elements of decision analysis, logical and bayesian bases of diagnostic reasoning, main cognitive biases that affect diagnostic reasoning, applications in neuropsychological testing.


Detailed program

  • Uncertainty and probability in the health professions (Chap 2 Hunink)
  • Coping with uncertainty in decisions: decision trees (Chap 3 Hunink)
  • Coping with uncertainty in diagnoses: Sensitivity and specificity of diagnostic tests (Chap 5 Hunink)
  • Scientific interpretation of diagnostic testing (Chap 5 Hunink), with application to a case of neuropsychological testing (teacher's materials)
  • Cognitive in biases affecting clinical decisions and diagnostic reasoning (Chap 5).

Prerequisites

  • Good numeracy skills, good comprehension skills of written english.
  • Basic knowledge of probability calculus 
  • Basic knowledge of the fundamentals of neuropsychological testing and diagnosis.

Teaching methods

  • Synchronous lectures wit Wooclap engagement,  hands-on  training to the building and analysis of computerized decision trees, homework
  • Teaching activity will be in presence, unless there are specific reccommendations due the continuation of the COVID-19 emergency


Assessment methods

Oral test

Textbooks and Reading Materials

Hunink M, Glasziou P, Siegel J, et al. Decision making in health and medicine. Integrating evidence and values. Cambridge: Cambridge University Press, 2001

Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini
  • CR
    Chiara Adriana Ripamonti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics