Syllabus del corso
Area di apprendimento
Modelli e tecniche di
valutazione del funzionamento psicologico
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- I Disturbi di Personalità secondo la classificazione del Manuale Diagnostico dei Disturbi Mentali (DSM).
- La patologia della struttura di personalità secondo la teoria psicodinamica di Otto Kernberg.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Capacità di somministrare e codificare l’intervista STRUCTURED CLINICAL INTERVIEW-5-DP (SCID-5-DP)
- Capacità di somministrare e codificare l’intervista Structured Interview of Personality Organization (STIPO-R)
Contenuti sintetici
Sarà presentata la concettualizzazione della
patologia di personalità secondo l’approccio psichiatrico (DSM-5) e l’approccio
psicodinamico di Otto Kernberg. Saranno inoltre presentate le tecniche di base
per la somministrazione di strumenti diagnostici atti a valutare questi aspetti.
Programma esteso
· Definizioni della patologia della personalità
· I disturbi di personalità nel DSM-5
· Valutazione diagnostica dei disturbi di personalità secondo la SCID-5-DP: somministrazione e scoring
· Il modello di Otto Kernberg sulla personalità patologica
· La valutazione dell’organizzazione di personalità secondo la STIPO-R: somministrazione e scoring
Prerequisiti
Conoscenze generali relative a:
· Valutazione diagnostica: approcci categoriali, diagnosi strutturale
· Aspetti descrittivi sui disturbi di personalità (DSM-5)Metodi didattici
· Presentazione dei modelli di riferimento
· Presentazione e discussione di casi clinici
· Role playing
· Esercitazioni nello scoring degli strumenti presentatiL'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19
Modalità di verifica dell'apprendimento
Al termine delle lezioni, gli studenti dovranno consegnare un elaborato scritto con l’analisi di un caso presentato a lezione (relazione psicodiagnostica).
Testi di riferimento
Da leggere:
Hörz-Sagstetter,
S., Caligor, E., Preti, E., Stern, B. L., De Panfilis, C., & Clarkin, J. F.
(2018). Clinician-guided assessment of personality using the Structural
Interview and the Structured Interview of Personality Organization (STIPO). Journal of Personality Assessment, 100(1),
30-42.
Morey, L. C., Benson, K. T., Busch, A. J., & Skodol, A. E. (2015). Personality disorders in DSM-5: Emerging research on the alternative model. Current Psychiatry Reports, 17(4), 24.
Consigliati:
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. Edizione italiana: Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali (5° ed.). Milano: Raffaello Cortina, 2014.
Madeddu, F., Preti, E. (2012). La diagnosi strutturale di personalità secondo il modello di Kernberg. Milano: Raffaello Cortina.
Kernberg, O. F. (2018). I disturbi di personalità nel DSM-5: Panoramica generale e criticità. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 33-44). Milano: Raffaello Cortina, 2019
Kernberg, O. F. (2016). What is personality? Journal of Personality Disorders, 30(2), 145-156. Tr. It. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 15-32). Milano: Raffaello Cortina, 2019.
Learning area
Models and techniques for the assessment of psychological functioning
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Personality Disorders according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM).
- Personality pathology according to Otto Kernberg’s theory of Structural Diagnosis.
Applying knowledge and understanding
- Administering and scoring the Structured Clinical Interview-5-DP (SCID-5-DP)
- Administering and scoring the Structured Interview of Personality Organization (STIPO-R)
Contents
The conceptualization of
personality pathology will be discussed according to both the psychiatric approach
(DSM-5) and Otto Kernberg’s psychodynamic theory. Basic
techniques for the administration of diagnostic tools to assess these aspects
will also be presented.
Detailed program
· Definitions of personality pathology
· Personality disorders in the DSM-5
· Assessment of personality disorders through the SCID-5-DP: administration and scoring
· Otto Kernberg’s model of personality pathology
· Assessment of personality organization through the STIPO-R: administration and scoringPrerequisites
General knowledge related to:
· Diagnostic assessment: categorical approaches and structural diagnosis
· General descriptive features of personality disorders (DSM-5)Teaching methods
· Presentation of the theoretical models
· Presentation and discussion of clinical material
· Role playing
· Scoring of the presented assessment toolsTeaching activities will be delivered in presence, unless otherwise specified at the national and/or University level, due to prolonged COVID-19 emergency.
Assessment methods
Students will be asked to produce a written
composition in which they analyze a clinical case presented during the
lessons (psychodiagnostic report).
Textbooks and Reading Materials
To read:
Hörz-Sagstetter, S., Caligor, E., Preti, E., Stern, B. L., De Panfilis, C., & Clarkin, J. F. (2018). Clinician-guided assessment of personality using the Structural Interview and the Structured Interview of Personality Organization (STIPO). Journal of Personality Assessment, 100(1), 30-42.
Morey, L. C., Benson, K. T., Busch, A. J., & Skodol, A. E. (2015). Personality disorders in DSM-5: Emerging research on the alternative model. Current Psychiatry Reports, 17(4), 24.
Recommended:
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. Edizione italiana: Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali (5° ed.). Milano: Raffaello Cortina, 2014.
Madeddu, F., Preti, E. (2012). La diagnosi strutturale di personalità secondo il modello di Kernberg. Milano: Raffaello Cortina.
Kernberg, O. F. (2018). I disturbi di personalità nel DSM-5: Panoramica generale e criticità. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 33-44). Milano: Raffaello Cortina, 2019.
Kernberg, O. F. (2016). What is personality? Journal of Personality Disorders, 30(2), 145-156. Tr. It. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 15-32). Milano: Raffaello Cortina, 2019.
Scheda del corso
Staff
-
Marco Di Sarno