Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Biostatistica [F8205B - F8203B]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Healthcare Statistical Evaluation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Healthcare Statistical Evaluation
Course ID number
2122-1-F8203B020
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L'obiettivo del corso riguarda la descrizione dei differenti modelli di Sistema Sanitario e i conseguenti differenti metodi di valutazione delle performance. In particolare si approfondiranno le metodologie statistiche che all’interno di un Sistema Sanitario sono utilizzate per la valutazione del sistema stesso, ma anche le metodologie statistiche che ciascun attore del sistema (ospedali o altri provider) utilizza per il miglioramento della propria performance.  Si studierà in particolare la capacità dei modelli di regressione semplice, multilevel o di altre metodologie, di rispondere meglio all’obiettivo di analisi di sistema o di miglioramento della performance. A completamento della analisi della metodologia statistica verrà affrontato il tema della rappresentazione grafica degli esiti delle valutazioni. 

Contenuti sintetici

I differenti modelli dei Sistemi Sanitari e le esperienze di valutazione

La valutazione dei sistemi sanitari rispetto all'efficacia, l'efficienza e la customer satisfaction.

Modelli statistici utilizzati per l’analisi di Sistema

Modelli di analisi delle performance per singolo Provider

Lettura ragionata di esempi reali ed esercitazioni pratiche


Programma esteso

L'obiettivo del corso consiste nel descrivere i principali ambiti di valutazione dei sistemi sanitari, con riferimento alle principali esperienze in essere in ambito nazionale e internazionale. Il corso si propone di illustrare le metodologie statistiche adatte a ciascun obiettivo di valutazione, ad esempio modelli di regressione semplice e multilevel, nonché altre metodologie di analisi. Durante il corso verrà inoltre affrontato il tema della rappresentazione grafica degli esiti delle valutazioni. Lo studente dovrà acquisire i concetti riguardanti i sistemi sanitari e la loro valutazione, le strategie modellistiche adeguate per la valutazione e la rappresentazione degli esiti.


Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni frontali teoriche dove vengono presentati gli argomenti del corso con la descrizione degli elementi di politica ed economia sanitaria e le metodologie statistiche per la valutazione. Durante la lezione verranno presentati e discussi casi concreti di valutazione.


Modalità di verifica dell'apprendimento

Preparazione di un elaborato in cui lo studente dovrà impostare tutti gli elementi utili alla valutazione del sistema sanitario o del miglioramento di una struttura sanitaria, utilizzando i contenuti appresi durante le lezioni. L’elaborato sarà oggetto di discussione durante l'esame orale.


Testi di riferimento

Slides presentate durante le lezioni

G. Vittadini (2012), Manuale del Sistema di valutazione della performance degli ospedali lombardi, Aracne editrice, Roma

Snijders, Tom A.B., and Bosker, Roel J.Multilevel Analysis: An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling, second edition. London etc.: Sage Publishers, 2012.

Eugene C. Nelson, Paul B. Batalden, Joel S. Lazar Practice-based Learning and Improvement: A Clinical Improvement Action Guide, second edition, Joint Commission Resources, Incorporated, 2007


Periodo di erogazione dell’insegnamento

Secondo semestre - 3° ciclo

Lingua di insegnamento

Italiano

Export

Learning objectives

The aim of the course is to describe the different models of the Health System and the consequent different methods used for the performance evaluation. In particular, the statistical methodologies that are used to evaluate a Health System, as well as the statistical methodologies that each system actor (hospital or another provider) uses to improve its performance. In particular, we will study the ability of simple, multilevel regression models or of other methodologies to analyze systems and performance improvement. To complete the methodology will be also addressed the topic of the graphic representation of the results of the evaluations.


Contents

• The different models of Health Systems and evaluation experiences
• Evaluation of Health Systems with respect to effectiveness, efficiency and customer satisfaction.
• Statistical models used for Systems analysis
• Performance analysis models for single providers
• Reasoned reading of real examples and practical exercises

Detailed program

The objective of the course is to describe the main areas of evaluation of health systems, with reference to the main experiences in progress at national and international level. The course aims to illustrate the statistical methodologies suitable for each evaluation objective, for example, simple and multilevel regression models, as well as other methods of analysis. During the course, the topic of the graphic representation of the results of the evaluations will be also discussed. The student must acquire the concepts concerning the health systems and their evaluation, the appropriate modeling strategies for the evaluation and the representation of the outcomes.


Prerequisites

None

Teaching methods

Theoretical frontal lessons where the topics of the course are presented with the description of the elements of health policy and economy and the statistical methodologies for the evaluation. During the lesson, concrete cases of evaluation will be presented and discussed.


Assessment methods

Theoretical frontal lessons where the topics of the course are presented with the description of the elements of health policy and economy and the statistical methodologies for the evaluation. During the lesson, concrete cases of evaluation will be presented and discussed.


Textbooks and Reading Materials

Slides presented during the lectures

G. Vittadini (2012), Manuale del Sistema di valutazione della performance degli ospedali lombardi, Aracne editrice, Roma

Snijders, Tom A.B., and Bosker, Roel J.Multilevel Analysis: An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling, second edition. London etc.: Sage Publishers, 2012.

Eugene C. Nelson, Paul B. Batalden, Joel S. Lazar Practice-based Learning and Improvement: A Clinical Improvement Action Guide, second edition, Joint Commission Resources, Incorporated, 2007


Semester

Second term - 3 cycle


Teaching language

Italian

Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
42
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MA
    Marco Albini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics