Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Working Process Dinamics
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Working Process Dinamics
Course ID number
2122-2-K0101D011
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Economic and Working Sociology Process Course ID number 2122-2-K0101D011-K0101D036M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Psychology Course ID number 2122-2-K0101D011-K0101D037M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

PSICOLOGIA CLINICA - La psicologia dei gruppi nei contesti professionali. La leadership dei gruppi e le dinamiche di gruppo. Relazione e riflessione come strumenti di conduzione dei gruppi. Variabili psicoattitudinali, differenze individuali e motivazione nei gruppi di lavoro. SOCIOLOGIA DEI PROCESSI ECONOMICI E DEL LAVORO - L’eterogeneità come fonte di difficoltà/ricchezza nei contesti professionali. Il diversity management come possibile strumento per la gestione di gruppi multiculturali.

Contenuti sintetici

La finalità generale del corso è quella di far acquisire allo studente le conoscenze psicologiche e socio culturali necessarie per la comprensione delle dinamiche nei contesti professionali e la gestione dei gruppi e far acquisire le competenze e skill pratiche per la gestione delle dinamiche interpersonali nei gruppi di lavoro.

Programma esteso

PSICOLOGIA CLINICA – (1) La psicologia dei gruppi nei contesti professionali: aspetti generali: tassonomia, strutture di gruppo; dinamiche dei gruppi (processi e interazioni); comunicazione (guidelines, abilità pratiche, protocolli di comunicazione); differenze di personalità e lavoro di gruppo. (2) Leadership dei gruppi e le dinamiche di gruppo: definizione di leadership e tipi di leadership; tecniche di gestione dei gruppi di lavoro; differenze di personalità nella conduzione dei gruppi. (3) Relazione e riflessione come strumenti di conduzione dei gruppi. (4) Variabili psicoattitudinali, differenze individuali e motivazione nei gruppi di lavoro: modelli di personalità; empatia; motivazione; regolazione delle emozioni; skills DBT utili nella gestione delle dinamiche di gruppo. SOCIOLOGIA DEI PROCESSI ECONOMICI E DEL LAVORO - L’eterogeneità come fonte di difficoltà/ricchezza nei contesti professionali. Il diversity management come possibile strumento per la gestione di gruppi multiculturali.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del corso.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni ed attività pratiche individuali e di gruppo.

A causa delle limitazioni imposte da COVID-19 le lezioni potranno svolgersi con le seguenti modalità: in presenza, parziale presenza, lezioni on-line sincrone e asincrone.


Materiale didattico

vedere i singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con domande a risposta multipla e aperte. Valutazioni in itinere per le abilità pratiche i cui criteri di valutazione sono di volta in volta illustrati dai docenti.

A causa delle limitazioni imposte da COVID-19 l'esame orale potrà essere svolto in presenza oppure a distanza via Webex. Nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.


Orario di ricevimento

Concordato coi docenti via e-mail.

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 gli incontri coi docenti potranno essere in presenza o a distanza on-line via Webex.

Export

Aims

CLINICAL PSYCHOLOGY - Group psychology, leadership, group dynamics. Report writing and creative reflection as metacognitive tools in group activities. Psychological and individual differences, motivation in team work. ECONOMIC AND WORKING SOCIOLOGY PROCESS – The heterogeneity as a source of difficulty/wealth in professional contexts. The diversity management as a useful tool for the management of multicultural groups.

Contents

General aim of the course: to provide psychological and socio-cultural knowledge for understanding interpersonal group dynamics and to develop team-work and group management skills.

Detailed program

CLINICAL PSYCHOLOGY – (1) Group psychology in working environment: general presentation: group taxonomy, group structure; group dynamics (interaction, processes); communication (guidelines, skills, protocols); personality differences and group activities. (2) Leadership and group dynamics: leadership: definition, taxonomy; team work and team management skills; personality differences in team work and leadership. (3) Report writing and creative reflection as metacognitive tools in group activities. (4) Psychological and individual differences, motivation in team work: personality theory; empathy; motivation; emotion regulation; DBT skills useful in group activities and team work. ECONOMIC AND WORKING SOCIOLOGY PROCESS - The heterogeneity as a source of difficulty/wealth in professional contexts. The diversity management as a useful tool for the management of multicultural groups.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Frontal lessons, individual and group practical activities.

Due to the COVID-19, lessons could be provided with the following approaches: in presence, partially in presence, on-line synchronous and asynchronous.


Textbook and teaching resource

see each unit

Semester

Second year, second semester

Assessment method

Written final exam with multiple choice and open-ended questions. Ongoing pratical skills evaluation. Criteria of evaluation will be explained by the teacher for each on-going assessment.

Due to the COVID-19, oral examinations will be in presence or on-line by Webex. A public link will be posted on the course e-learning page for the access of virtual public.


Office hours

Agreed with teachers by e-mail.

Due to the COVID-19 emergency tutoring will be in presence or on-line by Webex.

Enter

Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics