Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Educational Planning
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Educational Planning
Course ID number
2122-2-K0101D008-K0101D025M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Teaching Methodology in Nursing and Midwifery Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Identificare le caratteristiche del processo di insegnamento-apprendimento rivolto alla persona adulta, le strategie didattiche-organizzative nella formazione di base delle professioni sanitarie e alla base della programmazione didattica e progettazione dei corsi di formazione continua.

Contenuti sintetici

I contenuti del corso si sviluppano attraverso l’acquisizione delle competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della disciplina infermieristica ed ostetrica in ambito teorico e di tirocinio. Il corso consente di sviluppare le competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della formazione continua per lo sviluppo della professionalità infermieristica ed ostetrica.

Programma esteso

Cenni di andragogia, la programmazione e la progettazione di corsi di formazione di base e continua rivolti a infermieri e ostetriche.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni e lavori di gruppo. Il corso prevede inoltre l’utilizzo di metodologie didattiche attive.

A causa delle limitazioni imposte da COVID-19 le lezioni potranno svolgersi con le seguenti modalità: in presenza, parziale presenza, lezioni on-line sincrone e asincrone.

 


Materiale didattico

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli; Gamberoni L., Marmo G., Bozzolan M., Loss C., Valentini O. (2009) Apprendimento clinico, riflessività e tutorato. Napoli, EdiSES; Wilkinson J.M. (2009). Processo infermieristico e pensiero critico. Milano, Casa Editrice Ambrosiana

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame non è previsto per il singolo modulo ma per l’intero insegnamento in modalità integrata tramite test scritto (domande a risposta multipla e semistrutturata) e orale.

A causa delle limitazioni imposte da COVID-19 l'esame potrà essere svolto in presenza oppure online.


Orario di ricevimento

Concordato col docente via email.

Export

Aims

To identify the characteristics of the teaching-learning process addressed to the adult person, the educational-organizational strategies in fundamentals of health professions’ education and of lifelong learning in medicine.

Contents

Subjects of the course are developed through the acquisition of skills in the processes, methods and tools for teaching and learning of nursing and midwifery discipline in theoretical and apprenticeship areas. The course enables student to develop skills in processes, methods and tools for teaching-learning of continuous training for the professional development of nursing and midwifery.

Detailed program

Elements of andragogy, the programming and the design of basic training courses and lifelong learning addressed to nurses and midwives.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Lectures, practicals and group work. Active learning methods.

Due to the COVID-19, lessons could be provided with the following approaches: in presence, partially in presence, on-line synchronous and asynchronous.

 



Textbook and teaching resource

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli; Gamberoni L., Marmo G., Bozzolan M., Loss C., Valentini O. (2009) Apprendimento clinico, riflessività e tutorato. Napoli, EdiSES; Wilkinson J.M. (2009). Processo infermieristico e pensiero critico. Milano, Casa Editrice Ambrosiana

Semester

Second year, first semester

Assessment method

The examination is not for the single module buti t is an integrate examination for the whole course thorough written test: quiz with single/multi answers and open short questions. Final interview.

Due to the COVID-19, exams could be in presence or online.


Office hours

Agreed with teacher by email.

Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • NC
    Nadia Teresa Colombo

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics