Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Pedagogical Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Pedagogical Sciences
Course ID number
2122-1-K0101D006
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Anthropology Course ID number 2122-1-K0101D006-K0101D021M
Course summary SYLLABUS
Course full name Teaching Methodology and Pedagogy Course ID number 2122-1-K0101D006-K0101D022M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Psychology Course ID number 2122-1-K0101D006-K0101D023M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

DIDATTICA E PEDAGOGIA: le strategie di resistenza al dolore e il ruolo del caregiver. PSICOLOGIA CLINICA: emozioni e regolazione delle emozioni; intervista motivazionale; dare e ricevere feedback. ANTROPOLOGIA: principi di antropologia; il concetto di individuo e corpo; antropologia medica; antropologia della malattia; antropologia del farmaco; modello biomedico di medicina; medicina narrativa; antropologia della salute; concetto di salute: aspetti critici.

Contenuti sintetici

La finalità generale del corso è quella di far acquisire allo studente le conoscenze e le competenze necessarie per la trasmissione degli elementi di carattere psicopedagogico che caratterizzano e possono rendere efficace l’azione professionale, nel suo livello clinico-assistenziale, formativo, di consulenza e in altre situazioni che si possono verificare nei contesti socio-sanitari.

Programma esteso

DIDATTICA E PEDAGOGIA: La resistenza all'oppressione, La resistenza al dolore, Una pedagogia della resistenza. PSICOLOGIA CLINICA: emozioni e regolazione delle emozioni; intervista motivazionale, dare e ricevere feedback. ANTROPOLOGIA: principi di antropologia; il concetto di individuo e corpo; antropologia medica; antropologia della malattia; antropologia del farmaco; modello biomedico di medicina; medicina narrativa; antropologia della salute; concetto di salute: aspetti critici.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali, lavori in piccolo gruppo.

Materiale didattico

DIDATTICA E PEDAGOGIA: Mantegazza, R., Narrare la fine, Castelvecchi, 2018, Galimberti, U., Il corpo, Feltrinelli, 2013. PSICOLOGIA CLINICA: Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012); Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26. Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791. Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351. Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC . ANTROPOLOGIA: Pizza G., Antropologia medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo, Roma, Carocci editore (2005); Quaranta I. (a cura di), Antropologia medica. I testi fondamentali, Milano, Raffaello Cortina Editore (2005).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale con almeno 3 domande di descrizione, argomentazione e riflessione sui contenuti del corso.


Orario di ricevimento

Concordato coi docenti via mail.


Export

Aims

TEACHING METHODOLOGY AND PEDAGOGY: pain resistance strategies and the role of the caregiver. CLINICAL PSYCHOLOGY: emotions and emotion regulation; motivational interview; giving and receiving feedback. ANTHROPOLOGY: anthropological principles; body and person; medical anthropology; anthropological medicine; narrative medicine; health’s anthropology; critical aspects of the health’s idea.

Contents

The general aim of the course is to provide students with the knowledge and skills necessary for the transmission of elements of psychopedagogical sciences that characterize and can make effective professional action, in clinical care, training, consulting and other situations that may occur in the socio-health situations.

Detailed program

TEACHING METHODOLOGY AND PEDAGOGY: Resistance to oppression, Resistance to pain, A pedagogy of resistance. CLINICAL PSYCHOLOGY: emotions and emotion regulation; motivational interview; giving and receiving feedback. ANTHROPOLOGY: anthropological principles; body and person; medical anthropology; anthropological medicine; narrative medicine; health’s anthropology; critical aspects of the health’s idea.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Frontal lessons, group assignments


Textbook and teaching resource

TEACHING METHODOLOGY AND PEDAGOGY: Mantegazza, R., Narrare la fine, Castelvecchi, 2018, Galimberti, U., Il corpo, Feltrinelli, 2013. CLINICAL PSYCHOLOGY: Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012); Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26. Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791. Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351. Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC. ANTHROPOLOGY: Pizza G., Antropologia medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo, Roma, Carocci editore (2005); Quaranta I. (a cura di), Antropologia medica. I testi fondamentali, Milano, Raffaello Cortina Editore (2005).

Semester

First year, second semester

Assessment method

Oral exam with at least 3 questions aimed to describe, support, and reflect on the contents of the course.


Office hours

Agreed with teachers by e-mail.


Enter

Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics