Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Informatics in Research
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Informatics in Research
Course ID number
2122-1-K0101D004-K0101D014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Nursing and Midwifery Research

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

La finalità del corso è consolidare una preparazione dei concetti di base di informatica e approfondire software specifici per l’analisi dei dati , utili allo studente durante la fase formativa e di lavoro.

Contenuti sintetici

Acquisire elementi teorici e pratici per un approccio di successo alla progettazione di banche dati utili ad incoraggiare la Ricerca infermieristica

 padronanza di software per la ricerca, l’analisi, e l’elaborazione dei dati e dei concetti di base necessari

Programma esteso

Concetti di base di informatica, tra cui i principali: reti, DB, sicurezza informatica.

Excel analisi statistica dei dati, Database Access (Tabelle, Query e Report).

Esercizi corali ed individuali di base per la progettazione logica e software di banche dati a valenza clinica


Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali ed esercitazioni al calcolatore.

A causa delle limitazioni imposte da COVID-19 le lezioni potranno svolgersi con le seguenti modalità: in presenza, parziale presenza, lezioni on-line sincrone e asincrone.


Materiale didattico

Dispense ed esercizi proposti dal Docente 

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame non è previsto per il singolo modulo ma per l’intero insegnamento in modalità integrata, così come descritto dettagliatamente nel Syllabus dell’Insegnamento.

Orario di ricevimento

Concordato col docente via e-mail.

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 gli incontri coi docenti potranno essere in presenza o a distanza on-line via Webex.

Export

Aims

The purpose of the course is to consolidate a preparation of the basic concepts of computer science and to deepen the knowledge of specific software for data analysis, useful to the student during the training and work phase.

Contents

Acquire mastery of software for researching, analyzing, and processing the data and basic background concepts .

Detailed program

Basic concepts of computer science, including the main ones: networks, DB, computer security.

Excel statistical analysis of data, Database Access (Tables, Queries and Reports).

Exercises for development of useful data base for Students


Prerequisites

Defined by the Degree Regulation.

Teaching form

Lectures and practical training.

Due to the COVID-19, lessons could be provided with the following approaches: in presence, partially in presence, on-line synchronous and asynchronous.

Due to the COVID-19 emergency oral examinations will be in presence or on-line by Webex.


Textbook and teaching resource

Material developed ad hoc

Semester

First year, second semester

Assessment method

The examination is not for the single module but it is an integrated examination for the whole course, as described in details in the Syllabus of the Course.

Office hours

Agreed by e-mail with teacher.

Due to the COVID-19 emergency tutoring will be in presence or on-line by Webex.

Enter

Key information

Field of research
ING-INF/06
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PR
    Paolo Ranieri

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics