Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Materials Science [F5302Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Further Linguistic Knowledge - Laboratory of Scientific English
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Further Linguistic Knowledge - Laboratory of Scientific English
Course ID number
2122-2-F5302Q031
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Apprendimento degli strumenti tecnici per la realizzazione e la gestione di un repertorio bibliografico nell’ambito della scienza dei materiali e sviluppo di strumenti critici per la valutazione della letteratura scientifica

 

Conoscenze e capacità di comprensione acquisite

●     formulare e delimitare efficacemente il proprio argomento di ricerca

●     acquisire gli elementi essenziali dell’Open Access

 

Conoscenze e capacità di comprensione applicative acquisite

Alla fine del corso gli studenti saranno in grado di:

●     impostare una buona query e sviluppare una strategia di ricerca adeguata

●     individuare le risorse più adatte a soddisfare il proprio bisogno informativo

●     usare al meglio i servizi e gli strumenti offerti dalla Biblioteca di Ateneo

●     valutare la qualità dei risultati ottenuti

●     saper distinguere e ricercare i vari tipi di Open Access

●     individuare gli elementi di una citazione bibliografica e saperla formattare nello stile richiesto dal contesto

 

Autonomia di giudizio acquisita

Valutazione della qualità dell’informazione scientifica

 

Abilità comunicative

Capacità di redazione di memorie, articoli e rapporti scientifici secondo gli standard della comunità scientifica internazionale

 

Capacità di apprendere

Capacità di selezione critica dell’informazione scientifica

 


Contenuti sintetici

  1. Impostazione di una domanda di ricerca
  2. Le banche dati: selezione ed uso
  3. La ricerca nel catalogo e i servizi della biblioteca
  4. La ricerca sul web
  5. Aggiornamento continuo del repertorio bibliografico
  6. L’Open Access: caratteristiche e tipologie
  7. La valutazione dell’informazione bibliografica
  8. Gestione delle citazioni bibliografiche

Programma esteso

1)    Impostare la domanda di ricerca

  • Le mappe visuali
  • Costruire la domanda di ricerca
  • Impostare la strategia di ricerca

2)    Le banche dati

  •  Le banche dati: cosa sono e quali sono le loro caratteristiche e funzioni.
  • materiale informativo sulle singole banche dati/risorse:

        1.  arXiv
        2. Scopus
        3. Web of Science
        4. Scifinder
        5. Espacenet

●     E se il materiale trovato non è in biblioteca? Il prestito interbibliotecario.

3)    La ricerca nel catalogo e i servizi della biblioteca

4)    La ricerca sul web: pros e cons

I motori di ricerca: Google Scholar e Semantic Scholar; Academia.edu e ResearchGate 

5)    Tenersi aggiornati: RSS feed e alert

6)    Introduzione all’Open Access

7)    Valutare il materiale trovato

8)    Le citazioni bibliografiche


Prerequisiti

Modalità didattica

Blended learning: alternanza di incontri in presenza e lavoro online (sia incontri in streaming che lavoro individuale sulla piattaforma e-learning)


Materiale didattico

Tutorial e documentazione online.


Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo semestre.


Modalità di verifica del profitto e valutazione

Durante il corso gli studenti saranno tenuti a verificare le proprie conoscenze attraverso quiz online alla fine di ogni unità didattica.

Sarà anche richiesto di scrivere dei report e fare delle esercitazioni sui diversi argomenti.


Orario di ricevimento

La comunicazione con la classe è continua ed avviene attraverso un forum nella pagina del corso.


Export

Aims

Getting to know the tools to set up and manage a bibliography in the field of Materials science, and developing the ability to evaluate scientific literature critically.

Knowledge and understanding

  • Identify and define a research topic effectively
  • Learning the essential elements of Open Access

Applying knowledge and understanding

By the end of the course, students will be able to:

  • select the most relevant resources to satisfy their research needs
  • set up an effective query and develop a proper search strategy
  • make the best use of resources and services provided by the Campus Library
  • evaluate scholarly articles
  • recognise and search the different standards of Open Access
  • identify the elements of a citation and learn how to format it in the required style

Making judgements

Ability to evaluate the scientific quality of obtained results

Communication

Ability to write memoirs, articles and scientific reports according to the standards of the international scientific community

Lifelong learning skills

Ability to critically select scientific information


Contents

  1. Set up the research question
  2. Databases: selection and use
  3. The library catalogue and services
  4. Searching on the web
  5. Keeping the repertoire uptodate
  6. Open access: characteristics and standards
  7. Evaluating bibliographic information
  8. Managing citations


Detailed program

1)    Set up the research question

  • Visual maps
  • Queries
  • Search strategy

2)    Databases

  • what are their features and functions?
  • Informative material on each resource/database:

            1. arXiv
            2. Scopus
            3. Web of Science
            4. Scifinder
            5. Espacenet

  • What if the document is not available in the library? Interlibrary services

3)    Using the catalogue and the Library services

4)    Searching on the web: pros and cons

Search engines: Google Scholar and Semantic Scholar: Open repositories: Academia.edu and ResearchGate

5)    Keeping uptodate: RSS feed and alerts

6)    Introduction to Open Access

7)    Evaluating what you find

8)    Bibliographic citations


Prerequisites

Teaching form

Blended learning: in presence meetings and online activities (both face to face meetings and individual tasks on the e-learning platform)


Textbook and teaching resource

Tutorial and online documentation


Semester

Second year, first semester


Assessment method

During the course students will be required to test their knowledge through online quizzes at the end of each teaching unit.

Also they will be asked to write reports and carry out tasks on different topics.


Office hours

Communication within the class will be continuous and will develop through a forum on the course page


Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Annual
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Tutor

  • Michele Balzarini
  • Stefania Fraschetta
  • Reference Teacher

  • GB
    Giorgio Benedek
  • Dario Narducci
  • Alberto Maria Felice Paleari

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Get the mobile app
Policies
Powered by Moodle
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca