- Post-Laurea
- Scuole di Specializzazione
- Area Psicologica
- Psicologia del Ciclo di Vita [003P]
- Insegnamenti
- A.A. 2021-2022
- 1° anno
- Statistica Sociale
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Concetti e termini statistico-psicometrici fondamentali
- Criteri di costruzione dei test di assessment per l’analisi delle prestazioni comportamentali
- Dati epidemiologici per l'individuazione di profili legati a variabili socio-demografiche
- Evoluzione temporale nell'assessment
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Applicazione delle metodologie statistiche psicometriche all’analisi delle prestazioni comportamentali
-Utilzzo dei risultati epidemiologi per la comprensione delle variabili di confondimento e dei dati normativi - Valutazione dell’evoluzione temporale di deficit eventuali, anche in relazione a trattamenti riabilitativi.
Contenuti sintetici
Modulo 1
• Concetti fondamentali di statistica, revisione
- Dati normativi e loro proprietà psicometriche
Modulo 2
• Cenni introduttivi al caso singolo nella neuropsicologia e nella psicologia clinica
• Principi di latent class modelling
- Questioni etiche nella pratica quantitativa
Trasversale: introduzione ai software applicativi user-friendly
Testi di riferimento
Il materiale è reso disponibile sulla pagina e-learning del corso.
Testi di approfondimento reperibili online dalla Biblioteca di Ateneo:
Maroof, D. A. (2012). Statistical methods in neuropsychology: Common procedures made comprehensible. Springer Science & Business Media.
Mitrushina, M., Boone, K. B., Razani, J., & D'Elia, L. F. (2005). Handbook of normative data for neuropsychological assessment. Oxford University Press.
Giromini, L., Ales, F., De Campora, G., Zennaro, A., & Pignolo, C. (2017). Developing age and gender adjusted normative reference values for the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 39(4), 705-714.
Crawford, J. R., & Garthwaite, P. H. (2012). Single-case research in neuropsychology: a comparison of five forms of t-test for comparing a case to controls. cortex, 48(8), 1009-1016.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Statistical-psychometric key concepts and terminology
- Criteria for assessment tests in behavioural analysis
- Epidemiological data for profiles linked to socio-demographic variables
- Time change in assessment
*Ability in applying knowledge and understanding
- Applying Statistical-psychometric methods to behavioural analysis
- Employing epidemiological results in identifying understanding confounding variables and norms
- Deficits evaluation in time, even relating to rehabilitative interventions
Contents
•Module 1
• Review of basilar statistical concepts
- Normative data and related psychometrics properties
Module 2
• Introduction to single case in neuropsychology and clinical psychology
• Principles of latent class modelling
- Ethical issues surrounding quantitative methods*
Soft skill: Introduction to user-friendly statistical software
Textbooks and Reading Materials
Learning materials are available on the course elearning page
Further references available online, university library:
- Maroof, D. A. (2012). Statistical methods in neuropsychology: Common procedures made comprehensible. Springer Science & Business Media.
- Mitrushina, M., Boone, K. B., Razani, J., & D'Elia, L. F. (2005). Handbook of normative data for neuropsychological assessment. Oxford University Press.
- Giromini, L., Ales, F., De Campora, G., Zennaro, A., & Pignolo, C. (2017). Developing age and gender adjusted normative reference values for the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 39(4), 705-714.
Crawford, J. R., & Garthwaite, P. H. (2012). Single-case research in neuropsychology: a comparison of five forms of t-test for comparing a case to controls. cortex, 48(8), 1009-1016.
Sustainable Development Goals
Scheda del corso
Staff
-
Franca Crippa