Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 4th year
  1. Legal Medicine and History of Dentistry
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Legal Medicine and History of Dentistry
Course ID number
2223-4-H4601D019
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Legal Medicine Course ID number 2223-4-H4601D019-H4601D051M
Course summary SYLLABUS
Course full name History of Dentistry Course ID number 2223-4-H4601D019-H4601D052M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del modulo di Medicina Legale è fornire allo studente gli strumenti necessari allacomprensione degli aspetti tipici della disciplina medicina legale e delle prestazioni di natura medico-legale dell’odontoiatra, attraverso l’analisi delle norme e di casi pratici, anche
giudiziari. Le conoscenze fornite costituiscono la base per comprendere gli obblighi medico-legali dell’odontoiatra e la responsabilità professionale dell’odontoiatra e dell’equipe.

Scopo del modulo Storia dell’Odontoiatria è fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali dell’odontoiatria moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività dell’odontoiatra nell’attuale contesto socio-culturale

Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo studente nozioni relative all’ambito di applicazione della medicina legale, in tutti i settori dell’attività clinica e valutativa dell’organizzazione sanitaria. Illustra i fondamenti dell’organizzazione giudiziaria dello Stato Italiano e le principali norme di procedura penale e civile italiane di rilievo per l’odontoiatra e nei suoi rapporti con le istituzioni, le strutture sanitarie e i pazienti.

Sono fornite inoltre nozioni di storia dell'Odontoiatria Greco-Romana, Odontoiatria medievale, Rinascimento, Barocco e Illuminismo, Romanticismo e Positivismo, Odontoiatria nel Novecento.

Programma esteso

Definizione, scopi, generalità, metodologia e ambito applicativo della disciplina medicina legale.
La prestazione medica nel contesto sociale e i suoi rapporti con l’ordinamento giudiziario. Doveri giuridici, deontologici ed etici dell’odontoiatra. Il consenso alla prestazione odontoiatrica. Il dovere del segreto. Le denunce obbligatorie, il referto, la denuncia di reato.
Certificato, cartella clinica, consulenza tecnica e perizia.
Lesività: contusiva, compresa l’infortunistica del traffico e i segni di abuso e maltrattamento. Identificazione personale e ruolo dell'odontologo forense .
Diagnosi e cronologia della morte. Omicidio, percosse e lesioni personali. Il danno alla persona nell’obbligazione di risarcimento. Cenni sulle assicurazioni private (vita, infortuni, malattie, rimborso spese sanitarie).

Odontoiatria nelle civiltà antiche (Assiro-Babilonesi, Egizi, Etruschi, Popolazioni precolombiane); Mondo Greco-Romano; Odontoiatria secondo gli autori medioevali; Odontoiatria nel Rinascimento e nel periodo Barocco; lo sviluppo della figura dell’odontoiatra tra settecento e ottocento; la figura del ciarlatano; il Novecento; evoluzione storica della implantologia, della ortognatodonzia e della gnatologia; evoluzione storica della fluoroprofilassi- Programma dettagliato nella parte specifica del Syllabus

Prerequisiti

Patologia e clinica odontoiatrica

Modalità didattica

Lezioni frontali; il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi di malpractice odontoiatrica e relativi all’odontoiatria moderna, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riportare esperienze personali, con discussione di casi reali con esempi della
pratica professionale.

Materiale didattico

Norelli
GA, Pinchi W. “*Odontologia Forense parte 1 e parte 2”.*Piccin Editore,
Padova, 2011

Introna
F., Santoro V., Fiandaca C. “La responsabilità professionale in Odontoiatria”,
Piccin Editore, Padova, 2010

Zagra
M., Argo A. “Medicina legale orientata per problemi”. Edra Edizioni, 2^
Ed., Milano 2018

Zampetti P.Storia dell’Odontoiatria. Roma: Aracne editrice, 2009

Cesana G, Riva MA.Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina,
2017

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Quarto anno, Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Medicina Legale:
Esame finale suddiviso in tre parti:
a) parte scritta, da preparare in autonomia a casa: elaborato tecnico su un argomento medico-legale di propria scelta (min 2000-max 3000 parole)
b) presentazione orale con power point dell'elaborato tecnico in classe
c) esame orale: sorteggio di 2 domande (2 differenti argomenti) da rispondere in 7 min+ 7 min

Storia dell'Odontoiatria:
Esame finale: esame scritto a domande chiuse a scelta multipla e singola risposta esatta (15 domande), per valutare le competenze conoscitive e interpretative.

Orario di ricevimento

da concordare con i docenti via e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The aim of the module Legal Medicine is to provide students with the tools for understanding the typical aspects of legal medicine and the dentist’s medico-legal obligations, through the analysis of norms and practical cases, including judicial ones.

The knowledge provided is the basis for understanding the dentist’s medical-legal obligations and professional responsibility of the dentist and his team.

The aim of the module History of Dentistry is to provide students with the tools for understanding the cultural and social aspects of modern dentistry, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided is the basis for knowing how to properly place the activity of the dentist in the current socio-cultural context

Contents

The course provides students with notions about forensic medicine in all clinical areas, in tort law assessment and in the health organization. The basics of the Italian State judicial organization and its principal rules of criminal and civil procedure will be presented and the essential legal elements that regulate the relation between the dentist, the institutions and the patients will be discussed.

Notions about the history of Greco-Roman Dentistry, Medieval Dentistry, Renaissance, Baroque and Enlightenment, Romanticism and Positivism and Dentistry in the Twentieth Century are also provided.

Detailed program

Definition, scope, generality and methodology of the discipline legal medicine.
The national health service in the social context and its relation with the judiciary system. Legal, ethical and deontological duties of the dentist.
Informed consent in dental care. The professional secret in healthcare.
Mandatory denunciations for the healthcare professional, medical certificate and records, civil and penal expertise.
Forensic pathology: contusive injuries, including transportation injuries in traffic accidents, abuse and maltreatment. Cause and time of death. Homicide and personal injuries. Tort law and professional liability, the duty of compensation. Brief hints about private insurances (accident, health, health expenses, life).

Dentistry in ancient civilizations (Assyrian-Babylonians, Egyptians, Etruscans, pre-Columbian peoples); Greco-Roman world; Dentistry according to the medieval authors; Dentistry in the Renaissance and in the Baroque period; the development of the figure of the dentist between the eighteenth and nineteenth centuries; the figure of the charlatan; the twentieth century; historical evolution of implantology, orthodontics and gnathology; historical evolution of fluoroprophylaxis. Detailed program in the specific part of Syllabus.

Prerequisites

Dental pathology and clinics

Teaching form

In Legal Medicine: lectures; the teacher promotes discussion among students on problems related to dentist malpractice and to modern dentistry, involving students and asking them to report personal experiences and discussing real cases and professional examples.

In History of Dentistry: lectures; the teacher promotes discussion among students on problems related to modern dentistry and medicine, involving students and asking them to reflect on the historical evolution of the relationship between patient and healthcare worker and on the evolution of the concept of health.

Textbook and teaching resource

Norelli
GA, Pinchi W. “*Odontologia Forense parte 1 e parte 2”.*Piccin Editore,
Padova, 2011

Introna
F., Santoro V., Fiandaca C. “La responsabilità professionale in Odontoiatria”,
Piccin Editore, Padova, 2010

Zagra
M., Argo A. “Medicina legale orientata per problemi”. Edra Edizioni, 2^
Ed., Milano 2018

Zampetti P.Storia dell’Odontoiatria. Roma: Aracne editrice, 2009.

Cesana G, Riva MA.Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina,
2017

Semester

Fourth year, Second Semester

Assessment method

Legal Medicine:
Face-to-face final exam divided in three sections (parte scritta e orale):
a) written part, to prepare autonomously at home: expert opinion report on a self-chosen forensic topic (min 2000-max 3000 words)
b) Oral presentation + power point in the classroom
c) Oral exam: draw of 2 questions (2 different topics) to answer in 7 min+ 7 min

History of Dentistry:
Final exam: written test with closed multiple-choice questions with only one correct answer (15 questions), in order to evaluate the cognitive and interpretative skills.

Office hours

On appointment arranged by e-mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics