Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Human Biochemistry
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Human Biochemistry
Course ID number
2223-1-H4601D004-H4601D014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Biochemistry

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

BIOCHIMICA SISTEMATICA UMANA

Il modulo si propone di descrivere con linguaggio biochimico e molecolare, i complessi fenomeni di comunicazione, interazione e controllo delle funzioni cellulari e tissutali

Contenuti sintetici

BIOCHIMICA SISTEMATICA UMANA

Il corso si propone di educare lo studente a ragionare in termini molecolari sui principali metabolismi cellulari; comprendere e spiegare a livello molecolare i sistemi di controllo delle funzioni cellulari e tissutali, in particolare del tessuto connettivo, dell’osso e del dente. Inoltre il corso si propone di fornire agli studenti le conoscenze fondamentali circa le indagini biochimico-cliniche nei confronti delle principali alterazioni di organi/tessuti di rilievo in campo odontoiatrico.

Programma esteso

BIOCHIMICA SISTEMATICA UMANA

Regolazione metabolica della glicemia: Glicogeno epatico e muscolare. Regolazione ormonale della glicemia.

Ormoni gastro entero pancreatici: insulina, glucagone.

Ormoni: Ormoni ipotalamici e ipofisari. Ormoni di rilascio. GH. Prolattina. ACTH.Vasopressina. Ossitocina. Ormoni della tiroide. Ormoni della corticale del surrene. Ormoni sessuali. Ormoni della regolazione senso fame/sazietà

Biochimica del tessuto nervoso: Biosintesi e catabolismo dei neurotrasmettitori. Neurotossine.

Biochimica del sangue e della coagulazione: Elementi figurati del sangue e proteine plasmatiche. Emoglobina mioglobina e trasporto dell’ossigeno. La cascata della coagulazione del sangue. Anticoagulanti e fibrinolisi.

Biochimica del fegato: Ruolo del fegato nella gluconeogenesi. Ciclo dell'urea e meccanismi extra-epatici di eliminazione dell'ammoniaca. Reazioni del ciclo dell’urea. Eliminazione extra epatica di ammoniaca. Glutammato e glutammina. Meccanismi epatici di detossificazione. Degradazione dell’emoglobina. Metabolismo dell’etanolo. Stress ossidativo e radicali liberi.

Biochimica del tessuto muscolare scheletrico e del miocardio: Struttura e proteine muscolari. Meccanismo della contrazione. Metabolismo energetico muscolare.

Biochimica del tessuto connettivo: proteoglicani, glicoproteine, collagene, elastina.

Omeostasi e ruolo regolatore del Calcio e del Fosforo: Calcitonina, Vitamina D, Paratormone.

Biochimica dell’osso e del dente: Macromolecole della matrice organica. Mineralizzazione dell'osso e del dente. Riassorbimento osseo. Fattori di crescita e ormoni che agiscono sulle cellule dell`osso.

Biochimica della saliva. Biochimica della nutrizione: Aspetti biochimici dei processi digestivi e dell’assorbimento dei nutrienti. Metabolismo basale. Principi di alimentazione. Vitamine idrosolubili e liposolubili. Omeostasi dei carboidrati, dei lipidi e delle proteine. Il ciclo alimentazione-digiuno.

Prerequisiti

Obiettivi del corso di Scienze Propedeutiche (trattasi dei corsi indicati nelle propedeuticità del Regolamento).

Modalità didattica

Lezioni frontali e laboratorio

Materiale didattico

1. Devlin Biochimica V ed. – EDISES

2. Siliprandi and Tettamanti IV ed Biochimica Medica- Piccin.

3. Ferrier Le basi della Biochimica 2ed Zanichelli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2 anno, I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Tutti gli studenti accedono ad una prova scritta seguita da colloquio orale. La prova scritta è composta da 27 quiz, di cui circa 20 a risposta singola ed i restanti a risposta multipla.

Per lo svolgimento della prova scritta viene assegnato un tempo di un'ora. Lo studente viene ammesso a sostenere l'orale se il punteggio delle risposte raggiunge un minimo di 17. L’orale viene effettuato lo stesso giorno, dopo la correzione dello scritto e dura circa 20 minuti per ogni candidato. Le domande proposte nella prova scritta sono volte a valutare la comprensione degli argomenti trattati a lezione, con particolare riferimento all’acquisizione di conoscenze relative al metabolismo cellulare e d’organo . Nella prova orale, prendendo spunto dai quesiti dello scritto, si richiede allo studente di spiegare/approfondire alcune delle risposte fornite (sia tra quelle fornite sbagliate che corrette), allo scopo di verificare la corretta interpretazione della domanda ed il ragionamento che ha portato alla risposta. Viene inoltre valutata la conoscenza delle principali vie metaboliche, e delle interazioni biochimiche fra le cellule o nei diversi organi/tessuti e delle disfunzioni biochimiche che .

Orario di ricevimento

Ricevimento su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

SYSTEMATICS HUMAN BIOCHEMISTRY

The form aims to describe the biochemical and molecular language, the complex patterns of communication, interaction and control of cell and tissue functions.

Contents

SYSTEMATIC HUMAN BIOCHEMISTRY

The course aims to educate students to reason, in molecular terms, the main cellular metabolisms, understand and explain at the molecular level cellular functions and tissue control systems, in particular connective, bone and tooth tissues. In addition, the course aims to provide students with fundamental knowledge about the biochemical and clinical investigations related to major alterations of organs/tissues relevant in dentistry.

Detailed program

SYSTEMATIC HUMAN BIOCHEMISTRY

Metabolic regulation of blood glucose: liver and muscle glycogen. Hormonal regulation of blood glucose.

Gastro entero pancreatich ormones: insulin, glucagon.

Hormones: Hormones and hypothalamic pituitary. Hormones release. GH. Prolactin. ACTH. Vasopressin. Oxytocin. Thyroid hormones. Hormones in the adrenal cortex. Sex hormones. Hormones regulation hunger and satiety

Nervous tissue biochemistry: Biosynthesis and catabolism of neurotransmitters. Neurotoxins. Blood biochemistry and coagulation of the blood elements and plasma proteins. Hemoglobin and myoglobin oxygen transport. The blood coagulation cascade. Anticoagulants and fibrinolysis.

Biochemistry of the liver: Role of gluconeogenesis in the liver. Urea cycle and extra-hepatic mechanisms of elimination of ammonia. Reactions of the urea cycle. Extra hepatic elimination of ammonia. Glutamate and glutamine. Mechanisms of liver detoxification. Degradation of hemoglobin. The metabolism of ethanol. Oxidativestress and free radicals

Biochemistry of skeletal muscle and myocardium: Structure and muscle protein. Mechanism of contraction. Muscle energy metabolism. Biochemistry of connective tissue proteoglycans, glycoproteins, collagen, elastin.

Homeostasis and the regulatory role of Calcium and Phosphorus: Calcitonin, Vitamin D, Parathyroid hormone.

Biochemistry of bone and tooth: Macromolecules of the organic matrix. Mineralization of bone and tooth. Boneresorption. Growth factors and hormones that act on cells of the bone.

Biochemistry of saliva. Biochemistry of nutrition: biochemical aspects of digestion and absorption of nutrients. Basal metabolic rate. Principles of power and fat soluble vitamins. Homeostasis of carbohydrates, lipids and proteins. The fasting-feeding cycle.

Prerequisites

Aims of Preparatory Sciences course.

Teaching form

Lectures and laboratory

Textbook and teaching resource

1. Devlin Biochimica V ed.– EDISES

2. Siliprandi and Tettamanti IV ed Biochimica Medica- Piccin.

3. Ferrier Le basi della Biochimica 2ed Zanichelli

Semester

second year, I semester

Assessment method

All students have access to a written test followed by an oral interview. The written test consists of 27 quizzes, of which about 20 single-answer and the remaining multiple-choice.

A time of one hour for the written test is assigned. The student is admitted to the oral exam if the answers score reaches a minimum of 17; The oral is carried out the same day, after the correction of the writing and takes about 20 minutes for each candidate. The questions proposed in the written test aim at evaluating the comprehension of the topics covered in lesson, with particular reference to the acquisition of knowledge concerning cell and organ metabolism.

In the oral examination, taking into account the written test, the student is asked to explain / deepen some of the answers provided (both those provided wrong and correct), in order to verify the correct interpretation of the question and the reasoning that led to the answer. It also evaluates the knowledge of the main metabolic pathways, and of the biochemical interactions between the cells or in the different organs / tissues and of the dysfunctions.

Office hours

Reception by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
BIO/10
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandra Bulbarelli
    Alessandra Bulbarelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics