Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Microscopic Anatomy
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Microscopic Anatomy
Course ID number
2223-1-H4102D087-H4102D022M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Fundamentals of Human Morphology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente sarà in grado di indicare l'organizzazione anatomica microscopica normale dei principali organi dell'organismo umano, riconoscendo la distribuzione dei diversi tessuti e le loro principali caratteristiche strutturali e funzionali

Sarà affrontata la struttura degli organi dell’apparato digerente, respiratorio, urinario, genitale, linfatico, nervoso, endocrino, tegumentario, in preparazione al riconoscimento degli aspetti patologici

Contenuti sintetici

Gli studenti saranno introdotti all'utilizzo del microscopio ottico per effettuare un esame microscopico di organi non patologici, con approfondimento delle caratteristiche microscopiche dei principali organi umani

Programma esteso

Esame microscopico dei seguenti organi/sistemi:

-sistema linfatico (linfonodi, milza, timo, tonsille)
-apparato respiratorio (laringe, trachea, bronchi principali e loro ramificazioni, polmoni, struttura dell’alveolo)
-apparato digerente e organi associati al tratto digerente (faringe, esofago, stomaco, intestino tenue, intestino crasso, fegato e pancreas)
-tratto urinario (reni e vie escretrici dell’urina)
-apparato riproduttivo femminile 8 ovaie, tube di Falloppio, utero, vagina, ghiandole mammarie)
-apparato riproduttivo maschile (tubi seminifero, epididimo, dotto deferente e le ghiandole accessorie: le vescicole seminali e la prostata)
-sistema endocrino (tiroide, paratiroide, ipofisi, ghiandole surrenali)
-sistema nervoso centrale e periferico
-cute e annessi

Prerequisiti

Gli studenti devono conoscere le nozioni di base di biologia cellulare acquisite nei corsi delle scuole secondarie superiori

Modalità didattica

Lezioni teoriche e riconoscimento preparati istologici vetrini mediante lezioni pratiche in laboratorio

La lingua di erogazione dell’insegnamento sarà l'inglese.

(Attività in presenza, fatte salve eventuali modifiche ministeriali a seguito della situazione di pandemia di COVID)

Materiale didattico

Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas, Fifteenth Edition by Anthony L. Mescher

Wheaters functional histology: a text and colour atlas, Young Barbara

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Valutazione dell'idoneità sulla base della frequenza/partecipazione durante le attività

L'esame consiste in un colloquio sugli argomenti trattati durante le lezioni teoriche e sulle esercitazioni svolte in aula. Il corso non prevede prove in itinere

Ciascuno studente verrà valutato oltre che per la sua preparazione nel riconoscere un preparato istologico, anche nella capacità di integrazione con la parte del corso riguardante la citologia, istologia ed embriologia mediante domande aperte.

I criteri che verranno seguiti dalla commissione per valutare la prova orale saranno proporzionali ad una corretta identificazione del preparato istologico, padronanza di linguaggio e grado di approfondimento della materia.

(Attività in presenza, fatte salve eventuali modifiche ministeriali a seguito della situazione di pandemia di COVID)

Orario di ricevimento

Tutti i giorni dopo aver concordato un appuntamento con il docente del corso

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The student will be able to indicate the normal microscopic anatomical organization of the main organs of the human organism, recognizing the distribution of the different tissues and their main structural and functional characteristics

The microscopic and functional structure of the organs of the digestive, respiratory, urinary, genital, lymphatic, nervous, endocrine and integumentary organs will be addressed in preparation to histopathological assessment

Contents

Students will be introduced to the use of the optical microscope to carry out a microscopic examination of non-pathological organs, with in-depth analysis of the microscopic characteristics of the main human organs

Detailed program

Microscopic examination of the following organs/or systems

-lymphatic system (lymph nodes, spleen, thymus, tonsils)
-respiratory system (larynx, trachea, main bronchi and their branches, lungs, alveolus structure)
-digestive tract and organs associated with the digestive tract (pharynx, esophagus, stomach, small intestine, large intestine, liver and pancreas)
-urinary system (kidneys, ureters, bladder, urethra)
-female and male reproductive systems (ovaries, Fallopian tubes, uterus, vagina, mammary glands, seminiferous tube, epididymis, vas deferens and the accessory glands: the seminal vesicles and prostate gland)
-endocrine system (thyroids, parathyroid, pituitary glands, adrenal gland)
-central and peripheral nervous systems
-skin and its appendages

Prerequisites

The student must know the basic notions of Cell Biology as acquired in the high school

Teaching form

Theoretical lessons and recognition of histological preparations slides through practical lessons in the laboratory

The language of delivery of the course will be English

(Activities in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation)

Textbook and teaching resource

Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas, Fourteenth Edition by Anthony L. Mescher

Wheaters functional histology: a text and colour atlas, Young Barbara

Semester

2nd term

Assessment method

Assessment of the suitability on the basis of the attendance/participation in the laboratory activities

The exam consists of an interview on the topics covered during the theoretical lessons and on the exercises carried out in the classroom. The course does not include ongoing tests.

Each student will be evaluated not only for his preparation in recognizing a histological preparation, but also in the ability to integrate with the part of the course concerning cytology, histology and embryology through open questions.

The examination mark used by the commission to evaluate the oral exam will be proportional to a correct identification of the histological preparation, mastery of language and degree of deepening of the topics.

(Activities in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation)

Office hours

Every day after agreeing an appointment with the teacher of the course

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/17
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • CM
    Cristina Meregalli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics