Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Internship in Cardiovascular Pathophysiology and Hemodynamics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Internship in Cardiovascular Pathophysiology and Hemodynamics
Course ID number
2223-3-H4102D119
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo della internship è una esposizione ad un approccio clinico fisiopatologico nei confronti della cardiologia, con:

  1. acquisizione della consapevolezza che alcune alterazioni patognomoniche in cardiologia possono essere evidenziate attraverso stress test di secondo e terzo livello (es prova da sforzo cardiorespiratorio combinato con ecocardiogramma da sforzo, emodinamica da sforzo).
  2. riconoscimento di tali suddette alterazioni al test da sforzo cardiopolmonare
  3. riconoscimento di tali suddette alterazioni al cateterismo destro da sforzo
  4. capacità di refertare un test da sforzo cardiopolmonare e un'emodinamica da sforzo.

Particolare attenzione sarà posta alla valutazione della fisiopatologia dell'esercizio in diverse condizioni patologiche (scompenso cardiaco, malattie valvolari, ipertensione polmonare, dispnea non spiegata), inclusi i rispettivi correlati emodinamici.

Contenuti sintetici

Test da sforzo cardiopolmonare: modalità di esecuzione e interpretazione, nella dispnea non spiegata, nello scompenso cardiaco, nelle cardiopatie valvolari, nell'ipertensione polmonare
Cateterismo destro da sforzo: modalità di esecuzione e interpretazione, nella dispnea non spiegata, nello scompenso cardiaco, nelle cardiopatie valvolari, nell'ipertensione polmonare

Programma esteso

Lo studente assisterà a sessioni di test da sforzo cardiopolmonare e cateterismo destro da sforzo.
Sarà data importanza alla modalità di preparazione del paziente, alle controindicazioni ed indicazioni a tali esami, ai parametri principali valutati (consumo di ossigeno, produzione di anidride carbonica, iperventilazione da sforzo; pressioni di riempimento, pressioni polmonari, gittata cardiaca) ed al loro significato fisiopatologico e clinico.
Sarà illustrata interpretazione degli esami in diverse condizioni cliniche e fisiopatologiche (dispnea non spiegata, scompenso cardiaco, cardiopatie valvolari, ipertensione polmonare).
Lo studente apprenderà modalità di esecuzione ed interpretazione degli esami, con test di interpretazione degli stessi.

Prerequisiti

Nozioni di fisiologia e cardiologia.

Modalità didattica

Lezioni non frontali
Assistenza ad attività ambulatoriale e in sala di emodinamica (lo studente osserva)
Lettura di referto (lo studente osserva ed esegue supervisionato)

Materiale didattico

Maron BA, Cockrill BA, Waxman AB, Systrom DM. The invasive cardiopulmonary exercise test. Circulation. 2013 Mar 12;127(10):1157-64. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.112.104463. PMID: 23479667.

Sorajja P, Borlaug BA, Dimas VV, Fang JC, Forfia PR, Givertz MM, Kapur NK, Kern MJ, Naidu SS. SCAI/HFSA clinical expert consensus document on the use of invasive hemodynamics for the diagnosis and management of cardiovascular disease. Catheter Cardiovasc Interv. 2017 Jun 1;89(7):E233-E247. doi: 10.1002/ccd.26888. Epub 2017 May 10. PMID: 28489331.

Hsu S, Fang JC, Borlaug BA. Hemodynamics for the Heart Failure Clinician: A State-of-the-Art Review. J Card Fail. 2022 Jan;28(1):133-148. doi: 10.1016/j.cardfail.2021.07.012. Epub 2021 Aug 10. PMID: 34389460; PMCID: PMC8748277.

Caravita S, Picariello C, Garascia A, Misuraca L, De Tommasi E, Imbalzano E, Enea I, Roncon L, Vatrano M; a nome dell’Area Malattie del Circolo Polmonare ANMCO. Ipertensione polmonare pre-capillare o post-capillare? Il ruolo dei test provocativi in sala di emodinamica [Pulmonary hypertension: pre- or post-capillary? The role of provocative tests in the cath lab]. G Ital Cardiol (Rome). 2022 Jul;23(7):533-541. Italian. doi: 10.1714/3831.38171. PMID: 35771019.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Realizzazione in autonomia di un referto di test da sforzo cardiopolmonare
Realizzazione in autonomia di un referto di cateterismo destro da sforzo

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

This internship aims at exposing students to a pathophysiological approach towards common cardiological problems and conditions, such as unexplained dyspnea, heart failure, valvular heart disease, pulmonary hypertension.
In particular, it aims at:

  1. acquiring awareness that some pathognomonic alterations in cardiology can be unmasked by stress tests (such as cardiopulmonary exercise test with exercise stress echocardiography)
  2. recognizing such alterations at cardiopulmonary exercise test
  3. recognizing such alterations at exercise right heart catheterization
  4. acquiring the skill of performing a report of cardiopulmonary exercise test and exercise right heart catheterization

Contents

Cardiopulmonary exercise testing: how to perform and interpret it, in unexplained dyspnea, heart failure, valvular heart disease, pulmonary hypertension.
Exercise right heart catheterization: how to perform and interpret it, in unexplained dyspnea, heart failure, valvular heart disease, pulmonary hypertension.

Detailed program

The student will assist to sessions of cardiopulmonary exercise test and exercise right heart catheterization.
Importance will be given to patients' preparation, contraindications and indications to these exams, pivotal parameters under analysis (including oxygen consumption, carbon dioxide production, exercise hyperventilation; filling pressures, pulmonary pressures, cardiac output) as well as to their clinical and pathophysiological meaning.
The student will be shown how to interpret these exams in different clinical and pathophysiological conditions (unexplained dyspnea, heart failure, valvular heart diseases, pulmonary hypertension)
The student will learn how to perform and interpret these exams, with a final assessment consisting in autonomous interpretation of cardiopulmonary exercise test and exercise right heart catheterization

Prerequisites

Notions of physiology and cardiology

Teaching form

Non frontal lectures.
Attendance to outpatient and inpatient activity of cardiopulmonary exercise test and exercise right heart catheterization.
Attendance and involvement in interpretation of cardiopulmonary exercise test and exercise right heart catheterization.

Textbook and teaching resource

Maron BA, Cockrill BA, Waxman AB, Systrom DM. The invasive cardiopulmonary exercise test. Circulation. 2013 Mar 12;127(10):1157-64. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.112.104463. PMID: 23479667.

Sorajja P, Borlaug BA, Dimas VV, Fang JC, Forfia PR, Givertz MM, Kapur NK, Kern MJ, Naidu SS. SCAI/HFSA clinical expert consensus document on the use of invasive hemodynamics for the diagnosis and management of cardiovascular disease. Catheter Cardiovasc Interv. 2017 Jun 1;89(7):E233-E247. doi: 10.1002/ccd.26888. Epub 2017 May 10. PMID: 28489331.

Hsu S, Fang JC, Borlaug BA. Hemodynamics for the Heart Failure Clinician: A State-of-the-Art Review. J Card Fail. 2022 Jan;28(1):133-148. doi: 10.1016/j.cardfail.2021.07.012. Epub 2021 Aug 10. PMID: 34389460; PMCID: PMC8748277.

Caravita S, Picariello C, Garascia A, Misuraca L, De Tommasi E, Imbalzano E, Enea I, Roncon L, Vatrano M; a nome dell’Area Malattie del Circolo Polmonare ANMCO. Ipertensione polmonare pre-capillare o post-capillare? Il ruolo dei test provocativi in sala di emodinamica [Pulmonary hypertension: pre- or post-capillary? The role of provocative tests in the cath lab]. G Ital Cardiol (Rome). 2022 Jul;23(7):533-541. Italian. doi: 10.1714/3831.38171. PMID: 35771019.

Semester

Assessment method

Autonomous interpretation of a cardiopulmonary exercise test
Autonomous interpretation of an exercise right heart catheterization

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
To be chosen
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • Sergio Caravita
    Sergio Caravita

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics