Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 6th year
  1. Infant Neuropsychiatry
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Infant Neuropsychiatry
Course ID number
2223-6-H4101D037-H4101D120M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Pediatrics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Nel corso di Neuropsichiatria dell'infanzia e adolescenza lo studente dovrebbe acquisire le competenze richieste ad un medico per riconoscere i più comuni segni di rischio e i sintomi dei disturbi dello sviluppo, dei disturbi comportamentali e neuropsichiatrici in infanzia e adolescenza.

Contenuti sintetici

Disturbi del neurosviluppo

Neurologia Infantile

Psichiatria del bambino e dell'adolescente

Programma esteso

Disturbi del neurosviluppo:

Disabilità intellettiva, disturbi dello spettro autistico

ADHD, disturbi della comunicazione

disturbi dell'apprendimento

disturbi del movimento: tics

Disturbi del comportamento e disturbi psichiatrici:

enuresi
encopresi
disturbo da sintomi somatici e disturbi correlati
disturbi d'ansia
disturbi dell'umore
disturbi della condotta alimentare
Neurologia:
Convulsioni febbrili, episodi critici nell'infanzia ed epilessia

Cefalee
Disturbi del movimento: atassia, corea, atetosi, tremore, distonia Encefalopatie: paralisi cerebrali infantili
Distrofie muscolari: Duchenne e Becker
Neuropatie: s. di Guillain -Barré

Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento della Scuola di Medicina di Milano-Bicocca

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni con discussioni di casi clinici

Materiale didattico

Marcdante - Kliegman - Behrman – Nelson Editore: Elsevier – Saunders Articoli

Diapositive

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta : questionario a risposta multipla di cui una sola esatta e 1 domanda aperta , seguita da prova orale, dopo la correzione dello scritto, previo raggiungimento della sufficienza

Orario di ricevimento

Su richiesta previo appuntamento da concordare scrivendo a: renata.nacinovich@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

In the course of Childhood and Adolescent Neuropsychiatry, the student should acquire the skills required of a physician to recognize the most common risk signs and symptoms of developmental disorders, behavioral and neuropsychiatric disorders in childhood and adolescence.

Contents

Neurodevelopmental disorders

Child Neurology

Child and adolescent psychiatry

Detailed program

Neurodevelopmental disorders:

Intellectual disability, autism spectrum disorders

ADHD, communication disorders

Learning disabilities

Movement disorders: tics

Behavioral and psychiatric disorders:

enuresis

encopresis

somatic symptom disorder and related disorders

anxiety disorders

mood disturbances

eating disorders

Neurology:

Febrile seizures, critical episodes in childhood and epilepsy

Headaches

Movement disorders: ataxia, chorea, athetosis, tremor, dystonia Encephalopathies: infantile cerebral palsy

Muscular dystrophies: Duchenne and Becker

Neuropathies: s. by Guillain -Barré

Prerequisites

Knowledge of the preparatory courses indicated in the regulations of the Milan-Bicocca School of Medicine

Teaching form

Lectures, exercises with discussions of clinical cases

Textbook and teaching resource

Marcdante - Kliegman - Behrman – Nelson Editore: Elsevier – Saunders Articoli

Slides

Semester

First Semester

Assessment method

Written test: multiple choice questionnaire of which only one exact and 1 open question, followed by oral test, after the correction of the written test, upon reaching the sufficiency

Office hours

By appointment (renata.nacinovich@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RN
    Renata Nacinovich

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics