Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 4th year
  1. Children's Literature Workshop
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Children's Literature Workshop
Course ID number
2223-4-G8501R038-G8501R058M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Children's Literature and Itc Environments for Education

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

L’albo illustrato

Argomenti e articolazione del corso

Al modulo di “Letteratura per l’infanzia” dell’insegnamento composito di “Letteratura per l’infanzia con laboratorio” è collegato un laboratorio a frequenza obbligatoria della durata di 12 ore.

Il laboratorio, che si struttura in 3 incontri da 4 ore ciascuno ed è rivolto a gruppi di 32 partecipanti al massimo, ha come oggetto l’albo illustrato in quanto specifica forma testuale.

Nei 3 incontri di cui il laboratorio si compone, i partecipanti avranno l’occasione di riflettere in maniera approfondita e concreta – ovvero lavorando in piccolo e in grande gruppo su specifici oggetti letterari – sulle peculiarità di questa forma testuale e sulle sue possibilità di utilizzo nel contesto della scuola dell’infanzia e primaria.

In particolare, saranno oggetto di presentazione da parte del conduttore, nonché di discussione e di riflessione all’interno del gruppo:

– alcuni “punti di attenzione” imprescindibili per comprendere la “grammatica” su cui si fonda la testualità dell’albo:
o materialità
o grafica
o il concetto di “textum” o “iconotesto”
o la “doppia pagina” e il concetto di modulo
o sequenza e ritmo
o il “giro di pagina”
o stili e tecniche
o il lettore
– alcune questioni teoriche ed epistemologiche di cruciale importanza:
o albi narrativi e albi di divulgazione;
o albi letterari e albi tematici;
o destinatari ideali e reali.
– le opportunità didattiche dischiuse dall’utilizzo degli albi a scuola;
– le risorse offerte dal territorio: biblioteche e librerie;
– le risorse offerte dalla rete: le biblioteche digitali;
– le riviste di settore.

Obiettivi

Obiettivi principali del laboratorio sono:

  • consentire agli studenti di iniziare a scoprire un vasto e variegato mondo letterario all’interno del quale è possibile trovare materiali letterari facilmente spendibili nel contesto scolastico per avvicinare i bambini all’esperienza della letteratura;
  • offrire degli strumenti per valutare la qualità degli albi illustrati e dunque orientarsi in un panorama estremamente ampio e multiforme, in piena espansione;
  • esercitarsi in una forma di lettura che reclama pazienza e attenzione e dove ogni elemento, verbale o visivo che sia, gioca un suo specifico ruolo nella costruzione del racconto e, conseguentemente, dell’esperienza del lettore;
  • sperimentarsi personalmente nella conduzione di attività di lettura e discussione in gruppo – tra pari – di questo tipo di oggetti letterari;
  • essere consapevoli rispetto alle risorse offerte dal territorio e dalla rete rispetto al mondo degli albi illustrati.

Metodologie utilizzate

Lavoro in grande e in piccolo gruppo;
discussioni intorno ai testi;
ricerca delle fonti e dei materiali.

Materiali didattici (online, offline)

Albi illustrati;
PDF dei testi.

Programma e bibliografia per i frequentanti

La frequentazione del laboratorio non richiede lo studio di testi specifici, tuttavia ci sono alcuni testi di riferimento che possono favorire l'ingresso nel mondo dell-albo illustrato:

Hamelin (a cura di), Ad occhi aperti. Leggere l'albo illustrato, Donzelli, Roma 2012.

I. Tontardini, "Asimmetrie", in L. Cantatore, Nicola Galli Laforest, G. Grilli, M. Negri, G. Piccinini, I. Tontardini, E. Varrà, In cerca di guai. Studiare la letteratura per l'infanzia, edizioni junior, Parma 2020, pp. 177-203.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Modalità d'esame

*Tipologia di prova
*Criteri di valutazione

Orario di ricevimento

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Course title

The picturebook

Topics and course structure

A 12-hour compulsory workshop is attached to the 'Children's Literature' module of the composite course 'Children's Literature with Workshop'.

The workshop, which is structured in 3 sessions of 4 hours each and is aimed at groups of a maximum of 32 participants, focuses on the picturebook as a specific textual form.

In the 3 workshop’s meetings, the participants will have the opportunity to reflect in depth and concretely - i.e. by working in small and large groups on specific literary objects - on the peculiarities of this textual form and its possibilities of use in the context of pre-school and primary school.

In particular, the workshop conductor will present and discuss within the group:

  • some essential "points of attention" for understanding the "grammar" on which the textuality of the book is based
    o materiality
    o graphic
    o the concept of "textum" or "iconotext"
    o the 'double page' and the concept of module
    o sequence and rhythm
    o the " turn of the page "
    o styles and techniques
    o the reader
  • some crucial theoretical and epistemological issues:
    o narrative and non narrative picturebooks;
    o literary and thematic picturebooks;
    o ideal and real readers.
  • the educational opportunities opened up by the use of picturebooks at school;
  • the resources offered by the territory: libraries and bookshops;
  • the resources offered by the network: digital libraries;
  • specialistic magazines.

Objectives

The main objectives of the workshop are

  • enable students to begin to discover a vast and varied literary world within which it is possible to find literary materials that can be easily used in the school context to bring children closer to the experience of literature;
  • offer tools to assess the quality of illustrated books and thus orient themselves in an extremely broad and multiform panorama that is in full expansion;
  • practice a form of reading that demands patience and attention and where each element, whether verbal or visual, plays its own specific role in the construction of the story and, consequently, of the reader's experience;
  • experimenting personally with conducting reading activities and group discussion - among peers - of this type of literary object;
  • be aware of the resources offered by the territory and the network with respect to the world of illustrated books.

Methodologies

Large and small group work;
discussions about the texts;
research of sources and materials.

Online and offline teaching materials

Picturebooks;
PDF of the texts.

Programme and references for attending students

Attendance at the workshop does not require the study of specific texts, however there are some reference texts that can facilitate entry into the world of illustrated books:

Hamelin (a cura di), Ad occhi aperti. Leggere l'albo illustrato, Donzelli, Roma 2012.

I. Tontardini, "Asimmetrie", in L. Cantatore, Nicola Galli Laforest, G. Grilli, M. Negri, G. Piccinini, I. Tontardini, E. Varrà, In cerca di guai. Studiare la letteratura per l'infanzia, edizioni junior, Parma 2020, pp. 177-203.

Programme and references for non-attending students

Assessment methods

Office hours

Programme validity

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PED/02
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EB
    Enrico Maria Beretta
  • DF
    Dalila Forni
  • VO
    Valentina Olivini
  • FP
    Franco Passalacqua
  • GP
    Giordana Piccinini
  • SP
    Simona Piccinini
  • DR
    Donata Antonella Ripamonti
  • IT
    Ilaria Tontardini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics