Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Commercio [E3301M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Microeconomics - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Microeconomics - 1
Course ID number
2223-1-E3301M191-E3301M193M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic History and Microeconomics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso fornisce agli studenti gli strumenti concettuali necessari per l’esame e l’interpretazione dei principali fenomeni economici. Lo scopo finale è costituito dall’acquisizione di abilità relative all’apprendimento, all’indagine ed all’analisi, con particolare riferimento alle scelte degli agenti economici.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce un’introduzione ai concetti essenziali della microeconomia. In particolare, verranno esaminati il comportamento e le scelte di famiglie ed imprese, il funzionamento di diverse forme di mercato (concorrenza perfetta, monopolio, concorrenza monopolistica e oligopolio), ed alcuni problemi relativi all’assenza di mercati (informazione asimmetrica, esternalità e beni pubblici).

Programma esteso

1. Introduzione: l'economia di mercato.

2. Le famiglie: scelte del consumatore, statica comparata e domanda, approccio analitico alla teoria delle scelte del consumatore, variazioni di prezzo e benessere del consumatore, la famiglia come fornitrice di risorse, scelta in condizioni di incertezza.

3. Le imprese: l'impresa e i suoi obiettivi, tecnologia e produzione, costi, approccio analitico alla tecnologia e ai costi.

4. Il modello concorrenziale: l'impresa price-taker, l'equilibrio nei mercati concorrenziali, equilibrio economico generale ed economia del benessere.

5. Il potere di mercato: monopolio, comportamento monopolistico, oligopolio e comportamento strategico, teoria dei giochi.

6. Assenza di mercati: informazione asimmetrica, esternalità e beni pubblici, il ruolo dello stato.

Prerequisiti

Matematica

Metodi didattici

Lezioni frontali ed esercitazioni. Problem solving.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prove intermedie scritte durante il corso oppure prova orale alla fine del corso. Le prove verificano la comprensione degli argomenti trattati nel corso e la capacità di applicare e concetti teorici a situazioni concrete.

Testi di riferimento

Microeconomia, M. Katz, H. Rosen, C. Bollino, W. Morgan, (McGraw-Hill, 6th ed., 2020).

Esercizi di Microeconomia, di P. Natale e L. Stanca (Giappichelli, 2a ed., 2018)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

The course aims at providing the students with the fundamental conceptual skills necessary for the examination and interpretation of the main economic phenomena. The ultimate goal is the acquisition of abilities related to learning, investigation and analysis, with particular reference to the decision-making of economic agents.

Contents

The course provide an introduction to the fundamental concepts of microeconomics. More specifically, the course will examine the economic behavior of households and firms, the functioning of different types of markets (perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly) and problems related to the absence of markets (asymmetric information, externalities and public goods).

Detailed program

  1. The Market Economy
  2. Consumer Choice, Comparative Statics and Demand, Price Changes and Consumer Welfare, The Household as Supplier, Choice under Uncertainty
  3. The Firm and Its Goals, Technology and Production, Costs
  4. The Price-Taking Firm, Equilibrium in Competitive Markets, General Equilibrium and Welfare Economics
  5. Monopoly, More on Price-Making Firms, Oligopoly and Strategic Behaviour, Game Theory

6. Asymmetric Information, Externalities and Public Goods

Prerequisites

Mathematics

Teaching methods

Lectures and classes. Problem solving.

Assessment methods

Written midterms during the course or oral examination at the end of the course.

The tests aim at assessing students' understanding of the topics covered in the course and their capability to apply theoretical tools to actual setting.

Textbooks and Reading Materials

Microeconomics, M. Katz, H. Rosen, C. Bollino, W. Morgan, (McGraw-Hill, 6th ed., 2020).

Esercizi di Microeconomia, P. Natale e L. Stanca (Giappichelli, 2nd ed., 2018)

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
10
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
80
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LS
    Luca Matteo Stanca

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics