Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Laboratory 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 1
Course ID number
2223-3-E1601N080
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il laboratorio intende offrire agli studenti le conoscenze tipiche per sapersi confrontare quotidianamente con la gestione di progetti, con la necessità di armonizzare risorse e tempi e, soprattutto, di trovare soluzioni sostenibili e praticabili rispetto alle criticità che emergono durante il ciclo vita di un progetto.

Contenuti sintetici

  • Definizione di cosa sia un progetto e quali siano le sue caratteristiche tipiche e peculiari;
  • Applicazione di strumenti e tecniche per impostare, gestire, monitorare e concludere un progetto (dall’idea progettuale al progetto)
  • Definire la chiave di lettura corretta che consenta di individuare punti di forza, innovatività e criticità di un progetto

Programma esteso

  • Definizione di progetto: quando un’attività è un progetto?
  • Il metodo, dall’idea progettuale al progetto – Strumenti, tecniche, risorse e soluzioni: indice di progetto (sviluppare un progetto step by step), diagramma di Gantt, matrice di responsabilità (RACI), mappatura degli stakeholders, gestione dei rischi.
  • Accenni di crowdfunding e progettazione finanziata europea.
  • Casi di studi su alcuni progetti reali.
  • Sviluppo e presentazione di un Project Work

Prerequisiti

Per potersi iscrivere ai laboratori è necessario avere almeno 90 CFU (già verbalizzati) ed essere iscritti al terzo anno. Si ricorda inoltre che, per avere registrati sul libretto universitario i CFU previsti dai laboratori, è necessario che i laboratori (e le aree disciplinari di riferimento) siano presenti nel piano di studi.

Metodi didattici

Lezione frontale – Esercitazioni di gruppo e individuali – Analisi di casi.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Valutazione di idoneità sul lavoro svolto in aula.

Testi di riferimento

Materiale didattico distribuito in aula.

Per chi volesse approfondire il tema:

G. Beltrami, Idea Journay Map, Franco Angeli

A. Bove, Project Management: la metodologie dai 12 step, Hoepli

ISIPM, Guida alle conoscenze di gestione progetti, Franco Angeli

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

The Lab aims to offer students the typical knowledge to be able to deal daily with projects management, with the need to harmonize resources and time and, above all, to find sustainable and practicable solutions to the critical issues that emerge during the life cycle of a project.

Contents

  • Definition of what a project is and what its typical and peculiar characteristics are;
  • Application of tools and techniques to set up, manage, monitor and conclude a project (from the project idea to the project)
  • Define the correct understanding key to identify the strengths, innovativeness and critical aspects of a project

Detailed program

  • Project definition: when is an activity a project?
  • The method, from the project idea to the project - Tools, techniques, resources and solutions: project index (develop a project step by step), Ganttchart, RACI matrix, stakeholders mapping, risck management.
  • Crowdfunding hints and European financed design.
  • Case studies on some real projects.
  • Developing and presentation of a Project Work

Prerequisites

  • Be enrolled in the 3rd year or more
  • Have obtained 90 or more cfu (at the time of enrollment in the lab).
  • Have the lab in the own study plan

Teaching methods

Lectures – Group and individual exercises – Case studies

Assessment methods

Evaluation of the suitability of the work done during the class.

Textbooks and Reading Materials

References distributed during the course.

To know more:

G. Beltrami, Idea Journay Map, Franco Angeli

A. Bove, Project Management: la metodologie dai 12 step, Hoepli

ISIPM, Guida alle conoscenze di gestione progetti, Franco Angeli

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Giorgio Beltrami
    Giorgio Beltrami

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics