Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Quantitative Market Analysis - T1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Quantitative Market Analysis - T1
Course ID number
2223-3-E1801M046-E1801M065M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Statistics for Marketing

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso mira a fornire strumenti per l'analisi del mercato e mostrare, attraverso i casi, come i metodi statistici consentono di affrontare e risolvere alcuni problemi aziendali. Saranno illustrate metodologie, tecniche di indagine e analisi dei dati. Particolare attenzione è riservata alle aree di applicazione nell'area Business to Customer, agli aspetti relativi alla raccolta, elaborazione e comunicazione dei dati e allo studio di casi aziendali.

Contenuti sintetici

-Le ricerche di mercato e il marketing

-Le Fonti di dati -L'indagine

-La bunisess analytics

-La segmentazione dei clienti

Programma esteso

-Le ricerche di mercato e il marketing

-Le Fonti di dati -L'indagine

-La bunisess analytics

-La segmentazione dei clienti

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni frontali.

Le lezioni si terranno in aula e/o da remoto secondo le indicazioni dell' Ateneo https://www.unimib.it/sites/default/files/DR_didattica_aprile_2022.pdf

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli esami consistono in una prova scritta con risposte multiple ed esercizi.

Esami saranno in aula e/o da remoto secondo le indicazioni dell' Ateneo
https://www.unimib.it/sites/default/files/DR_didattica_aprile_2022.pdf

Testi di riferimento

Bassi F (2008) Analisi di mercato. Carocci Editore.
Zani S., Cerioli A (2007) Analisi dei dati e datamining per le decisioni aziendali. Giuffrè Editore

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aims to provide tools for market analysis and to show, through cases, how statistical methods allow to face and solve some business problems. Methodologies, investigation techniques and data analysis will be illustrated. Particular attention is paid to the areas of application in the Business to Customer area, the aspects related to the collection, processing and communication of data and the study of business cases.

Contents

-Marketing and Market Research

-Database and Sources of Data

-Survey Design

-Customers Segmentation

Detailed program

-Marketing and Market Research

-Database and Sources of Data

-Survey Design

-Customers Segmentation

Prerequisites

None

Teaching methods

Taught class

Lessons will be in the classroom and/or via streaming according to University guideline https://www.unimib.it/sites/default/files/DR_didattica_aprile_2022.pdf

Assessment methods

The exam consists of a test with multiple answers and exercises

Exams will be in the classroom and/or via streaming according to University guideline
https://www.unimib.it/sites/default/files/DR_didattica_aprile_2022.pdf

Textbooks and Reading Materials

Bassi F (2008) Analisi di mercato. Carocci Editore.
Zani S., Cerioli A (2007) Analisi dei dati e datamining per le decisioni aziendali. Giuffrè Editore

Semester

1

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/03
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CL
    Caterina Liberati

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics