Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Marketing I è un modulo dell’insegnamento Marketing (13 CFU – Marketing I 8 CFU e Marketing Metrics 5 CFU).
Il corso vuole analizzare il ruolo del marketing e le sue interazioni con le altre funzioni aziendali. Inoltre, si propone di esaminare la dimensione competitiva del marketing, anche alla luce della globalizzazione che da tempo connota i mercati. Infatti l’intensificazione della pressione competitiva e la diffusione delle tecnologie digitali hanno accresciuto sensibilmente l’importanza del marketing all’interno delle imprese.
Obiettivi:
- Sviluppare una conoscenza del marketing sia dal punto di vista teorico che da quello pratico
- Saper distinguere le peculiarità del marketing e il suo contributo per la generazione di valore per l’impresa
- Saper riconoscere gli effetti della globalizzazione sulla strategia di marketing
- Condividere la centralità del cliente quale filosofia gestionale strategica per l’azienda
- Comprendere i principi di base della pianificazione di marketing
- Comprendere la gestione delle strategie di marketing
Contenuti sintetici
Il corso si prefigge di fornire sia una buona conoscenza teorica e pratica della strategia di marketing: la prima parte del corso analizza la dimensione strategica delle decisioni di marketing. La seconda parte, invece, si concentra sull’attuazione delle strategie operative di marketing riguardanti: il prodotto, il prezzo, la distribuzione e la comunicazione.
Programma esteso
- Il marketing nelle interrelazioni con il sistema ambiente
- Marketing globale
- Marketing strategico e marketing operativo
- Analisi del comportamento del consumatore
- Ricerche di mercato e ricerche di marketing
- Segmentazione, targeting e posizionamento
- Digital e Social Media Marketing
- La gestione del prodotto nelle politiche di marketing
- La gestione del prezzo nelle politiche di marketing
- La gestione della distribuzione nelle politiche di marketing
- La gestione delle politiche di marketing communication
Prerequisiti
- Conoscenze di base relative al market-driven management
Metodi didattici
Lezioni frontali
Modalità di verifica dell'apprendimento
A fine corso, se sarà possibile in relazione all'evoluzione dell'emergenza sanitaria, sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione e sul materiale bibliografico indicato durante il corso. La prova scritta sarà suddivisa in domande aperte (esposizione di argomenti trattati a lezione o nel materiale bibliografico indicato) e chiuse (scelta a risposta multipla).
Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso.
Testi di riferimento
-Baines P., Fill C., Rosengren S., and Antonetti P., Marketing, Fifth Edition, Pearson, 2019 [Parti 1, 2, 3 (tranne cap. 10 e 11), 4]
Per gli studenti di altri CdS (non EcoMark) è necessario preparare anche:
- Cravens, D.W., Piercy, N.F. and Prentice, A. (2000), "Developing market‐driven product strategies", Journal of Product & Brand Management, 9(6), 369-388. https://doi.org/10.1108/10610420010356975
- Day, G. S. (1999). Creating a Market-Driven Organization. MIT Sloan Management Review, 41 (1), 11-22. https://repository.upenn.edu/marketing_papers/402
- Jaworski, B., Kohli, A. K., & Sahay, A. (2000). Market-driven versus driving markets. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 45-54. https://doi.org/10.1177%2F0092070300281005
- Lambin, J. J., & Chumpitaz, R. (2001). Market-Orientation and Corporate Performance. Symphonya. Emerging Issues in Management, (2), 23-37. http://dx.doi.org/10.4468/2001.2.03lambin.chumpitaz
- Tuominen, M., Rajala, A., & Möller, K. (2004). Market-driving versus market-driven: Divergent roles of market orientation in business relationships. Industrial Marketing Management, 33(3), 207-217. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2003.10.010
- Vorhies, D. W., Harker, M., & Rao, C. P. (1999). The capabilities and performance advantages of market‐driven firms, European Journal of Marketing, 33(11), 1171–1202. http://dx.doi.org/10.1108/03090569910292339
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course aims to explore the role of marketing management and its interaction with other business functions; it aims also to examine the competitive dimension of marketing and the effects of globalization on marketing strategy. In fact, the growth of competitive pressures and the spread of digital technologies have significantly increased the relevance of marketing within companies.
Learning Objectives:
- Acquiring knowledge in contemporary marketing theory and practice
- Distinguishing the peculiarities of marketing and its contribution to the generation of value for the company
- Recognising impacts of globalisation on firms’ marketing activities
- Understanding the basic principles of marketing planning
- Managing marketing strategies
Contents
This course has both theoretical and practical purposes: it introduces the basic theoretical principles of marketing, and provides the tools to manage the exchange between firms and customers. The first part of the course examines the main strategic decisions falling under the marketing domain. The second part of the course examines the implementation of marketing strategies; this section mainly regards product, pricing, distribution, and communication decisions.
Detailed program
- Marketing and its Relationship with the Environment
- Global Marketing
- Strategic and Operational Marketing
- Consumer behaviour analysis
- Market Research and Marketing Research
- Segmentation, targeting and positioning
- Digital and Social Media Marketing
- Product Management in Marketing Policies
- Price Management in Marketing Policies
- Distribution Management in Marketing Policies
- Communication Management in Marketing Policies
Prerequisites
- Background in market-driven management
Teaching methods
Lectures
Assessment methods
At the end of classes, if possible in relation to the COVID emergence, a written exam will be based on the lectures' content and additional bibliographical material provided during the course. The written exam will be composed of open (explanation of topics covered in class or in the indicated bibliographic material) and closed (multiple choice) questions.
During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks and Reading Materials published on the course page.
Textbooks and Reading Materials
Baines P., Fill C., Rosengren S., and Antonetti P., Marketing, Fifth Edition, Pearson, 2019 [Parti 1, 2, 3 (excluded chapters 10 e 11), 4]
Students from other Bachelor Programs (not ECOMARK) have also to study:
- Cravens, D.W., Piercy, N.F. and Prentice, A. (2000), "Developing market‐driven product strategies", Journal of Product & Brand Management, 9(6), 369-388. https://doi.org/10.1108/10610420010356975
- Day, G. S. (1999). Creating a Market-Driven Organization. MIT Sloan Management Review, 41 (1), 11-22. https://repository.upenn.edu/marketing_papers/402
- Jaworski, B., Kohli, A. K., & Sahay, A. (2000). Market-driven versus driving markets. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 45-54. https://doi.org/10.1177%2F0092070300281005
- Lambin, J. J., & Chumpitaz, R. (2001). Market-Orientation and Corporate Performance. Symphonya. Emerging Issues in Management, (2), 23-37. http://dx.doi.org/10.4468/2001.2.03lambin.chumpitaz
- Tuominen, M., Rajala, A., & Möller, K. (2004). Market-driving versus market-driven: Divergent roles of market orientation in business relationships. Industrial Marketing Management, 33(3), 207-217. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2003.10.010
- Vorhies, D. W., Harker, M., & Rao, C. P. (1999). The capabilities and performance advantages of market‐driven firms, European Journal of Marketing, 33(11), 1171–1202. http://dx.doi.org/10.1108/03090569910292339
Sustainable Development Goals
Scheda del corso
Staff
-
Elisa Arrigo