Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Sociology of Family
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sociology of Family
Course ID number
2223-2-E4001N082
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione:

L’obiettivo del corso è l'acquisizione di strumenti per l'analisi sociologica delle relazioni familiari, di genere e di generazione e dell’intreccio tra queste dimensioni.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:

La conoscenza di categorie concettuali e la capacità di leggere i dati qualitativi e quantitativi serviranno a comprendere i mutamenti e i conflitti familiari del prossimo futuro e a decostruire gli stereotipi relativi alle relazioni familiari, di genere e di generazione.

Abilità comunicative:

Molta importanza viene altresì data allo sviluppo delle abilità comunicative. Si prevedono, infatti, dei momenti di esposizione da parte delle e degli studenti frequentanti.

Contenuti sintetici

Obiettivo del corso è la comprensione dei mutamenti demografici, delle tipologie familiari nonchè dei modi di 'fare famiglia'. I ruoli e le relazioni familiari verranno analizzate con una prospettiva di genere e di generazione.

Programma esteso

Il corso fornirà, a studenti e studentesse, le basi teoriche ed empiriche per analizzare e comprendere le relazioni familiari, di genere e di generazione. Dopo aver analizzato il pensiero sociologico classico sulle relazioni familiari, verranno prese in considerazione le diverse dimensioni (demografiche, economiche, storiche, politiche e culturali) che hanno trasformato le strutture familiari nonché le relazioni di intimità e di cura.

Nella prima parte del corso verranno poste al centro della nostra attenzione le relazioni familiari, nelle loro dimensioni riproduttive, affettive e di socializzazione.

Nella seconda parte si darà importanza alle dinamiche della violenza di genere e della violenza in famiglia, nonché delle rappresentazione mediali delle famiglie.

Prerequisiti

Non sono richiesti particolari requisiti.

Metodi didattici

Sono previste:

• lezioni frontali

• discussioni in aula

• presentazioni di approfondimenti da parte degli/delle studenti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta (3 domande aperte) con eventuale integrazione orale.

Gli studenti e le studentesse frequentanti hanno la possibilità di lavorare a una relazione scritta su un’esperienza di ricerca.

Le verifiche dell’apprendimento hanno lo scopo di appurare la comprensione delle dinamiche dei cambiamenti familiari, nonché la capacità di consultare e leggere i dati qualitativi e quantitativi e di utilizzare materiali bibliografico.

Testi di riferimento

Frequentanti:

1) Saraceno C., Naldini E. (2021) Sociologia della famiglia, Bologna, Mulino.

Non Frequentanti:

1) Saraceno C., Naldini E. (2021) Sociologia della famiglia, Bologna, Mulino.

Studenti Erasmus:

Crespi, I., and Ruspini, E. (2016) Balancing Work and Family in a Changing Society: The Fathers’ Perspective. London, Palgrave.

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding:

The aim of the course is to acquire tools for the sociological analysis of families, gender and intergenerational relationships, and the intertwining of these dimensions.

Applying knowledge and understanding:

The knowledge of conceptual categories and the ability to read qualitative and quantitative data will serve to understand family changes and conflicts in the near future and to deconstruct the stereotypes related to these dimensions.

Communication skills:

Great importance is also given to the development of communication skills, providing moments of exposure by attending students.

Contents

The aim of the course is to introduce the theme of the changes in demographic structure, in family types and in the 'doing families'.
Gendered and generational analysis of roles and family relationships.

Detailed program

The course will provide students with the theoretical and empirical basis for analysing and understanding family, gender and generational relationships.

We will firstly analysing the classical sociological thought on family relationships; secondly we will take into consideration the different dimensions (demographic, economic, historical, political and cultural) that have transformed family structures as well as intimacy and care.

Family relationships in their reproductive, affective and socialization dimensions will be placed at the center of our attention in the first part of the course.

In the second part, emphasis will be placed on the dynamics of gender-based violence and family violence, as well as the media representation of families.

Prerequisites

There are no preliminary requirements for the course.

Teaching methods

We will have:

• frontal lessons

• classroom discussions

• in-depth presentations by students.

Assessment methods

During the Covid-19 pandemic the exams will be written (3 open-ended questions) on the esamionline platform and the oral examination will be done via Webex.

Written (3 open-ended questions) and – possibly- oral examination.

Attending students: paper based on a direct research experience.

Exams have the aim of ascertaining the understanding of the dynamics of family changes, as well as the ability to consult and read qualitative and quantitative data and to use bibliographic materials.

Textbooks and Reading Materials

Attending students:

1) Saraceno C., Naldini E. (2021) Sociologia della famiglia, Bologna, Mulino.

Non-attending students:

1) Saraceno C., Naldini E. (2021) Sociologia della famiglia, Bologna, Mulino.

Erasmus Students:

Crespi, I. and Ruspini. E. (2016) Balancing Work and Family in a Changing Society : The Fathers’ Perspective, London, Palgrave.

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Sveva Maria Magaraggia
    Sveva Maria Magaraggia
  • Tutor

  • Annalisa Dordoni
    Annalisa Dordoni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics