Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Research Methods
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Research Methods
Course ID number
2223-2-I0201D139-I0201D218M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medical Statistics and Research Methods

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Acquisizione delle conoscenze di base dei principali tipi di campionamento, degli strumenti statistico-metodologici della statistica descrittiva ed inferenziale per la programmazione degli studi e l’analisi dei dati, con enfasi sulle peculiarità del dato in campo fisioterapico.

Il modulo si propone di rendere lo studente in grado di:

  1. Leggere con spirito critico la letteratura scientifica che presenti analisi statistiche descrittive e inferenziali
  2. Avere una conoscenza di base solida per essere coinvolto nella concezione e realizzazione di studi in campo fisioterapico

Contenuti sintetici

Definizioni di base, principali metodi di campionamento, presentazione dei dati in grafici e tabelle, misure di tendenza centrale e dispersione, misure di posizione e outlier, calcolo delle probabilità, variabili casuali, distribuzioni di probabilità Binomiale e Gaussiana, distribuzioni di probabilità campionarie della media aritmetica e della proporzione, intervallo di confidenza su media e proporzione della popolazione, verifica di ipotesi su media/e proporzione/i della popolazione/i.

Programma esteso

Introduzione alla Statistica: definizioni di popolazione, campione, variabile, dato, informazione – capitolo 1

Metodi di campionamento: campionamento casuale, campionamento non probabilistico, campionamento stratificato, campionamento a grappolo, campionamento multistadio, errori nel campionamento – capitolo 1

Organizzare e sintetizzare i dati: rappresentazioni tabellari e grafiche, errori nelle rappresentazioni tabellari e grafiche – capitolo 2

Sintetizzare numericamente i dati: misure di tendenza centrale e dispersione (media aritmetica, mediana, moda, deviazione standard) per dati atomici e raggruppati in classi, misure di posizione e outlier (z-score, percentili, quartili) – capitolo 3

Introduzione al calcolo delle probabilità: approcci alla determinazione della probabilità, regole della probabilità, probabilità condizionata – capitolo 5

Distribuzioni di probabilità: discreta Binomiale, continua Gaussiana, Gaussiana standardizzata con proprietà e applicazioni, Binomiale con approssimazione Gaussiana – capitoli 6 e 7

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni sincrone frontali, contenuti asincroni (clip e quiz).

Materiale didattico

Testo: Fondamenti di statistica Micheal Sullivan III, traduzione a cura di Emma Zavarrone, Pearson 2020, diponibile anche come e-book https://www.pearson.it/opera/pearson/0-7264-fondamenti_di_statistica
Slides
Contenuti digitali del testo disponibili su piattaforma moodle

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1 semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto.

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Basic knowledge of typical sampling schemes, methodological tools of descriptive statistics and inferential statistics to set up studies and to analyse data, with attention to the features of rehabilitation data.

At the end of the course the student will be able to:

  1. read and discuss scientific literature with descriptive and inferential statistical analyses
  2. have a solid knowledge to be involved in the the design and implementation of studies in rehabilitation

Contents

Basic definitions, typical sampling schemes, data representation through graphs and tables, measures of central tendency and dispersion, position measures and outlier, probability calculus, random variables, probability distributions Binomial and Gaussian, sampling probability distribution of mean and proportion, confidence interval on population mean and proportion, hypothesis testing on population mean/s and proportion/s.

Detailed program

Introduction to statistics: definitions of population, sample, variable, data, information – chapter 1

Sampling methods: random sampling, non probabilist sampling, stratified sampling, group sampling, multistate sampling, errors in sampling – chapter 1

Organization and sinthesis of data: representation by tables and plots, errors in tables and graphs – chapter 2

Summarizing data: central and dispersion measures (arithmetic mean, median, modal value, standard deviation) for atomic data and aggregation into classes, position measures and outlier (z-score, percentiles, quartiles) – chapter 3

Introduction to probability calculus: approaches to determination of probabilities, probability rules, conditional probability – chapter 5

Distribution probabilities: Binomial discrete, continuous Gaussian, standard Gaussian with properties and applications, Binomial with Gaussian approximation – chapters 6 e 7

Prerequisites

Teaching form

Synchronous frontal lessons, asynchronous contents (clips and quizzes).

Textbook and teaching resource

Book: Fondamenti di statistica Micheal Sullivan III, traduzione a cura di Emma Zavarrone, Pearson 2020, diponibile anche come e-book https://www.pearson.it/opera/pearson/0-7264-fondamenti_di_statistica
Slides
Digital contents available on the moodle platform

Semester

1st semester

Assessment method

written exam

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/01
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics