Course Syllabus
Area di apprendimento
Conoscenze di carattere interdisciplinare
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
• Tratti distintivi del linguaggio umano che lo differenziano dai sistemi di comunicazione animale
• Principali teorie su comparsa e evoluzione del linguaggio
• Approcci teorici e sperimentali al rapporto tra lingua e pensiero
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• Saper valutare, riassumere, e commentare dibattiti teorici
• Saper leggere criticamente articoli scientifici
• Saper individuare le ambiguità lessicali e grammaticali
Contenuti sintetici
Il corso affronta il dibattito sull’origine ed evoluzione del linguaggio, e della sua relazione col pensiero, in un’ottica interdisciplinare, presentando nozioni inerenti la biologia evoluzionistica, la filosofia della mente e del linguaggio e la linguistica.
Programma esteso
• Le caratteristiche distintive del linguaggio umano.
• I sistemi di comunicazione animali.
• L’Homo Sapiens e i suoi rapporti con le altre forme umane a lui contemporanee.
• Comparsa e evoluzione del linguaggio.
• I parametri della variazione linguistica.
• Linguaggio e sua relazione con la biologia e con la società.
• Linguaggio e cognizione.
• Linguaggio e categorizzazione.
Prerequisiti
Nessun prerequisito.
Metodi didattici
Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite la discussione di articoli scientifici, e la visione e commento di filmati documentari.
Tutto il materiale (dispense delle lezioni e, quando possibile, articoli scientifici e filmati) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame è scritto, e prevede domande chiuse a scelta multipla, domande aperte e un esercizio.
Le domande a scelta multipla sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche; le domande aperte richiedono la capacità di valutare, riassumere e commentare dibattiti teorici, e di leggere criticamente articoli scientifici; l’esercizio consiste nella rappresentazione sintattica di una frase ambigua.
I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte, la capacità di argomentare, sintetizzare, creare collegamenti, e leggere criticamente le nozioni apprese.
Testi di riferimento
Non c'e' un testo di riferimento. I materiali di studio necessari per l'esame saranno saranno tutti caricati sul sito elearning del corso.
Sustainable Development Goals
Learning area
Cross-disciplinary knowledge
Learning objectives
Knowledge and understanding
• Distinctive features of human language and animal communication systems
• Principal theories about the origin and evolution of language
• Theoretical and experimental approaches to the relationship between language and thought
Applying knowledge and understanding
• Assessment, synthesis and critical evaluation of theoretical debates
• Critical reading of scientific articles
• Identification of lexical and structural ambiguities
Contents
This class adopts an interdisciplinary approach to the debate about the origin and evolution of language, and its relationship with thought, with notions of evolutionary biology, philosophy of mind and of language, and linguistics.
Detailed program
• The distinctive features of human language.
• Animal communication systems.
• Homo sapiens and other human species.
• The evolution of language.
• The parameters of language variation.
• Language and its relationship with biology and society.
• Language and cognition.
• Language and categorization.
Prerequisites
There are no prerequisites.
Teaching methods
In addition to classroom lectures, part of the teaching will take place through the discussion of scientific articles, and audio-visual material (documentaries).
The material (slides and, when possible, scientific articles and videos) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending students.
Assessment methods
The exam is written, and it comprises forced choice questions, open questions and an exercise.
The forced choice questions aim at ascertaining the effective acquisition of theoretical notions; open questions require the ability to assess, synthesize and evaluate theoretical debates, and to critically read scientific articles; the exercise consists in the syntactic representation of an ambiguous sentence.
The evaluation criteria are: the correctness of the answers, the ability to argue, synthesize, create links, and critically read what was learnt.
There will be in itinere examinations reserved to students who regularly attend the course (two written tests). Participating to optional activities contributes to final evaluation.
Although this course is held in Italian, Erasmus students can take the exam in English if they wish to do so.
Textbooks and Reading Materials
There is no textbook. The materials needed for the exam will all be uploaded to the elearning site of this class.
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
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Carlo Cecchetto