Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Psychological Professions: Comparing Theories, Practices and Methodologies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychological Professions: Comparing Theories, Practices and Methodologies
Course ID number
2223-3-E2401P114
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONTENUTI TEORICI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E MODIFICARE LE RELAZIONI TRA GLI INDIVIDUI E I PROCESSI PSICOSOCIALI SOTTOSTANTI AI GRUPPI, ALLE ORGANIZZAZIONI E AI SISTEMI SOCIALI

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Ambiti professionali di applicazione della psicologia
  • Caratteristiche delle professionalità psicologiche: attività professionali, rapporto con altre figure professionali, relazioni con organizzazioni/enti, percorso professionale
  • Competenze professionali dello psicologo

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Applicazione delle competenze psicologiche nella pratica professionale
  • Utilizzo delle teorie psicologiche nella pratica professionale
  • Progettazione di un percorso formativo e professionale
  • Capacità riflessiva rispetto al proprio percorso formativo e professionale
  • Riconoscimento e utilizzo delle risorse personali e sociali per la propria pratica professionale

Contenuti sintetici

Verrà fornita una panoramica sui possibili ambiti di applicazione della psicologia, tenendo in considerazioni come le professioni psicologiche si siano sviluppate in Italia.

Saranno invitati al laboratorio psicologi professionisti per raccontare la loro esperienza e dialogare con loro. L’obiettivo è dare agli studenti l’opportunità di capire le attività in cui sono coinvolti ogni giorno, le competenze di cui hanno bisogno e gli ostacoli che incontrano.

Durante il laboratorio, gli studenti rifletteranno sul loro percorso formativo e professionale, considerando le opportunità e gli ostacoli che incontreranno.

Programma esteso

  1. Rappresentazione delle professioni psicologiche tra gli studenti
  2. Ambiti professionali di applicazione della psicologia
  3. Le attività professionali, le mansioni degli psicologi nei diversi ambiti e le responsabilità che ne derivano
  4. Le competenze di cui hanno bisogno per svolgere tali attività
  5. L’utilizzo delle teorie psicologiche nella pratica quotidiana
  6. La specificità dello psicologo e la relazione con le altre figure professionali
  7. La relazione con l’organizzazione di appartenenza, con organizzazioni esterne ed in generale con il contesto di riferimento
  8. Risorse e ostacoli nel percorso formativo e professionale

Prerequisiti

La frequenza della prima lezione è obbligatoria.

Una buona conoscenza dei fondamenti della psicologia (insegnamenti obbligatori e opzionali) consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Discussioni, testimonianze, lavori di gruppo, rielaborazione di riflessioni scritte

Modalità di verifica dell'apprendimento

Presentazione di un elaborato scritto (in parte individuale e in parte di gruppo) che verrà discusso col docente durante l'ultima lezione.

Testi di riferimento

Nessuno

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND AND CHANGE THE RELATIONS AMONG INDIVIDUALS AND THE PSYCHOSOCIAL PROCESSES UNDERLYING GROUPS, ORGANIZATIONS AND SOCIAL SYSTEMS

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Professional areas of application in psychology
  • Features of the psychological professions: professional activities, relationship with other professionals, relationships with organizations/agencies, professional path
  • Psychologist’s professional skills

Applying knowledge and understanding

  • Application of psychological skills in professional practice
  • Use of psychological theories in professional practice
  • Design of a formative and professional path
  • Reflective capacity about their own formative and professional path
  • Recognition and use of personal and social resources for their own professional practice

Contents

An overview of the professional area of psychology will be provided, considering how psychological professions have developed in Italy.

Professional psychologists will be invited to the workshop to expose the students their experience and to interact with them. The aim is to give to the students the chance to understand the activities psychologists are involved every day, the skills they need and the obstacles they meet.

During the workshop, students will think about their formative and professional path and will consider the opportunities and obstacles they have.

Detailed program

  1. Representation of psychological professions among students
  2. Professional areas of application of psychology
  3. The professional activities and tasks of psychologists in different areas and deriving responsibilities
  4. The skills they need to carry out these activities
  5. The use of psychological theories in everyday practice
  6. The specificity of the psychologist and relationship with other professionals
  7. The relationship with the membership organization, with external organizations and with social context
  8. Resources and obstacles in the formative and professional pat

Prerequisites

It' mandatory to attend the first lesson.

A good knowledge of the basis of psychology (mandatory and optional courses) enables a more aware use of the course contents.

Teaching methods

Discussions, testimonies, group works, elaboration of written reflection

Assessment methods

Students are required to present a paper (in part individual and in part in group) which will be discussed with the teacher during the last lesson.

Textbooks and Reading Materials

None

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • IF
    Ivana Frigione
  • CM
    Claudia Meroni
  • GP
    Giulia Paganin

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics