Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Disease, Science, and Society: Images From The Cinema and History
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Disease, Science, and Society: Images From The Cinema and History
Course ID number
2223-2-E2004P041
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

AREA DI APPRENDIMENTO n. 3: STUDIO DEGLI ASPETTI SOCIO-ECONOMICI E CULTURALI LEGATI AI PROCESSI COMUNICATIVI

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Conformemente all'Area di apprendimento 3 - Studio degli aspetti socio-economici e culturali legati ai processi comunicativi - il laboratorio è mirato a promuovere:
• la conoscenza e la comprensione del problema del rapporto fra salute e malattia, normale e patologico, norma e devianza, nonché delle loro rappresentazioni.
• la conoscenza e la comprensione delle radici storiche (scientifiche e sociali) degli stereotipi relativi alle malattie mentali.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Conformemente all'Area di apprendimento 3 - Studio degli aspetti socio-economici e culturali legati ai processi comunicativi – il laboratorio è mirato a promuovere:
• la capacità di trasferire contenuti complessi in forme piane, efficaci e ragionate di comunicazione (rassegne letterarie, cinematografiche, ecc.).

Contenuti sintetici

Sarà delineata l’evoluzione fra Otto e Novecento delle concezioni del rapporto fra malattia e salute, normale e patologico, norma e devianza. Mediante un percorso tematico incentrato sul tema della malattia mentale, nel quale si farà ricorso all'impiego di fonti visive (materiale iconografico e cinematografico), verrà analizzata l’evoluzione delle rappresentazioni scientifiche e sociali del patologico, e decodificati i principali modelli di spiegazione della malattia che, elaborati storicamente sia all'interno che all'esterno del campo medico, costituiscono tutt'oggi un precipitato fondamentale nel campo della cultura e della comunicazione.

Programma esteso

• Rappresentazioni scientifiche e rappresentazioni sociali della follia: convergenze e divergenze.
• La malattia mentale come 'malattia del cervello': analisi storica di un luogo comune.
• Dal cervello alla persona alla società: il caso della schizofrenia.
• Psichiatria e critica sociale.
• Immagini della follia e immagini della cura nei media: dal primo Novecento ai nostri giorni.
• Gli stereotipi contestati: dal 'malato natura' al 'malato cittadino’. Malattia mentale e condizione umana

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Presentazione e analisi di nuclei tematici a partire dall'esame di materiali visivi

Modalità di verifica dell'apprendimento

Allo scopo di verificare la capacità di trasferire contenuti complessi come quelli relativi al problema della malattia e/o salute mentale in forme piane, efficaci e ragionate di comunicazione, agli studenti verrà chiesto di preparare un progetto a loro scelta per lo svolgimento di un evento culturale (mostra, rassegna letteraria, rassegna cinematografica, rassegna stampa, rassegna musicale, recensione, ecc. ) avente come oggetto un nucleo tematico relativo ad argomenti emersi di volta in volta a lezione.

Testi di riferimento

• S. Gilman, Immagini della malattia: dalla follia all'AIDS, Bologna, Il Mulino, 1993.
• S. Sontag, Malattia come metafora, Torino, Einaudi, 1979.
• V. Woolf, Sulla malattia, Torino, Bollati Boringhieri, 2006.
• V.P. Babini, Liberi tutti. Manicomi e psichiatri in Italia: una storia del Novecento, Bologna, Il Mulino, 2009.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning area

LEARNING AREA n. 3: STUDY OF SOCIO-ECONOMIC AND CULTURAL ASPECTS RELATED TO COMMUNICATION PROCESSES

Learning objectives

Knowledge and understanding
According to the Learning Area n°3 (Study of the socioeconomic and cultural issues of communication), the laboratory intends to promote:
• the knowledge and understanding of the problem of the relationship between health & disease, normality & pathology, norm & deviance.
• the knowledge and understanding of the historical roots of stereotypes about mental illnesses.
Capability to apply knowledge and understanding
According to the Learning Area n°3 (Study of the socioeconomic and cultural issues of communication), the laboratory intends to promote:
• the capability of conveying complex contents into clear, incisive and reasoned forms of communication.

Contents

The evolution of the conceptions of the relationship between health & disease, normality & pathology, norm & deviance will be analyzed. By means of a focus on psychiatry, students will be called to recognize and analyze the evolution of those scientific and social representations of mental illness which, historically bound to science and culture, still represent a relevant conceptual frame of the current communication on the subject.

Detailed program

• Merging and diverging of scientific and social representations of madness
• Mental illness as brain disease: an historical analysis of a commonplace.
• From brain to the person to society: the case of schizophrenia.
• Psychiatry and social criticism.
• The media impact on the public perception of mental illnesses.
• Questioning stereotypes: from mental disease as a natural object to the sick citizen. Mental illness and human condition.

Prerequisites

None

Teaching methods

Presentation and analysis of special issues concerning mental illnesses through the exam of visual materials

Assessment methods

In order to check the capability of conveying such complex contents as those on mental illness and/or health into clear, incisive and reasoned forms of communication, students are required to present a written project of a cultural event (exhibition, literary review, film exhibition, press review, musical review, etc.) on issues connected to the topics addressed in the laboratory.

Textbooks and Reading Materials

• S. Gilman, Immagini della malattia: dalla follia all'AIDS, Bologna, Il Mulino, 1993.
• S. Sontag, Malattia come metafora, Torino, Einaudi, 1979.
• V. Woolf, Sulla malattia, Torino, Bollati Boringhieri, 2006.
• V.P. Babini, Liberi tutti. Manicomi e psichiatri in Italia: una storia del Novecento, Bologna, Il Mulino, 2009.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Gabbiadini
    Alessandro Gabbiadini
  • RP
    Roberta Passione

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics