Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Health and Communication
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Health and Communication
Course ID number
2223-2-E2004P042
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

STUDIO DEGLI ASPETTI SOCIO-ECONOMICI E CULTURALI LEGATI AI PROCESSI COMUNICATIVI

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Modelli di cambiamento comportamentale e variabili psicologiche cruciali per il cambiamento comportamentale
  • Teorie psicologiche sulla comunicazione
  • La comunicazione della salute e i suoi diversi canali

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Analisi critica e progettazione di studi sulla comunicazione della salute
  • Capacità di implementazione dei modelli di cambiamento comportamentale in messaggi informativi sulla salute

Contenuti sintetici

Saranno mostrati e analizzati criticamente differenti esempi di comunicazione della salute, in ottica preventiva e no.

Partendo dalla discussione in aula dei modelli teorici e delle strategie possibili da adottare, gli studenti saranno invitati a realizzare un progetto di comunicazione personalizzata in relazione al target di riferimento scelto.

Programma esteso

  • Modelli di cambiamento comportamentale
  • La comunicazione della salute
  • La comunicazione personalizzata
  • Nuove tecnologie della comunicazione nel campo della salute

Prerequisiti

Nessuno in particolare. Una buona conoscenza dei fondamenti di psicologia generale consente una fruizione più consapevole dei contenuti del laboratorio.

Metodi didattici

Lezioni, presentazione, analisi e discussione di esempi di comunicazione per la salute (video,
brochure, etc.).
Tutto il materiale (dispense delle lezione e, quando possibile, articoli scientifici e filmati) viene reso disponibile sul sito elearning del corso.
Materiali ad hoc saranno individuati e utilizzati per i singoli progetti degli studenti.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Presentazione di un progetto di comunicazione per la salute personalizzata, attraverso l’utilizzo di due strumenti, uno più tradizionale (es. brochure) e uno più innovativo (es. app).
Colloquio e discussione finale con il docente.

In tal modo si potrà accertare l’effettiva acquisizione di:

  • conoscenze teoriche
  • capacità di analisi e progettazione di esempi di comunicazione.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning
associata al corso. 

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

STUDY OF SOCIO-ECONOMIC AND CULTURAL ASPECTS RELATED TO COMMUNICATION PROCESSES

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Models of behaviour change and psychological variables that are crucial for behaviour change
  • Psychological theories on communication
  • Health communication and its multiple channels

Applying knowledge and understanding

  • Critical analysis and planning of research on health communication
  • Capability of implementing models of behaviour change into health messages

Contents

Different health communication examples (preventive or not) will be shown.

Starting from the discussion of different thoreticaltheoretical models and strategies that can be used, students will be invited to design a project of tailored communication as requested by the chosen target.

Detailed program

  • Models of behaviour change
  • Health communication
  • Tailored communication
  • New communication technologies for healthcare

Prerequisites

Nothing specific. Good knowledge of the basis of General Psychology enables a more aware use of the lab contents.

Teaching methods

Classroom lectures, introduction, analysis, and discussion of health communication examples (video, brochure, etc).
The material (slides and, when possible, scientific articles and videos) is made available on
the e-learning site of the course.
Ad hoc materials will be identified and used for the projects realized by the students.

For Erasmus students, course material can also be available in English.

Assessment methods

Students are required to design a project of tailored health communication, through the use of
two instruments, a more traditional one (e.g. brochure) and a more innovative one (e.g. app).
Projects will be personally discussed in a final conversation with the teacher. 

In this way it will be possible to ascertain the effective acquisition of:

  • theoretical knowledge 
  • ability to analyze and design communication examples.

Textbooks and Reading Materials

Didactic materials will be available on the course webpage (e-learning website).

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Gabbiadini
    Alessandro Gabbiadini
  • SS
    Silvia Serino

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics