Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Photography Languages
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Photography Languages
Course ID number
2223-2-E2004P023
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: Studio delle modalità mediante le quali si attua la comunicazione.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Nodi fondamentali della storia della fotografia
  • Rapporto tra fotografia e verità
  • Lettura dell'immagine fotografica
  • Lettura dei generi fotografici

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Sviluppo della capacità di lettura dell'immagine
  • Sviluppo della capacità di analisi del testo fotografico
  • Sviluppo della capacità di analisi del testo fotografico correlato a diversi ambiti professionali

Contenuti sintetici

Attraverso una panoramica sulla storia della fotografia, la lettura dell'immagine ed esercitazioni pratiche, il laboratorio intende fornire gli strumenti critici di base per la comprensione dei linguaggi della fotografia. In particolare, al fine di dotare gli studenti di capacità di analisi dei diversi prodotti visivi che impiegano l'immagine fotografica, il laboratorio mira a fornire competenze teoriche, pratiche e nozioni storiche sull'uso della fotografia, indagare il rapporto tra fotografia e informazione, sviluppare competenze di analisi critica dell'immagine, indagare l'impiego della fotografia nei diversi ambiti professionali.

Programma esteso

  • Panoramica sulla storia della fotografia
  • Aspetti sociali dei generi fotografici
  • Uso della fotografia come mezzo espressivo
  • Significati politici e culturali della fotografia
  • La fotografia come narrazione della società
  • Impiego della fotografia in ambito pubblicitario
  • Riflessioni sul digitale e sulla post-fotografia
  • Analisi dell'immagine fotografica e del contesto di produzione e di distribuzione attraverso la lettura critica di singole immagini, campagne, progetti, soggetti, autori
  • Sperimentazione del mezzo fotografico in relazione a uno o più temi prestabiliti, al fine di mettere in pratica le competenze acquisite.

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Presentazione e analisi di nuclei tematici a partire dall'esame di materiali visivi.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Obiettivi della verifica

Sapersi porre di fronte a un'immagine in modo critico; saper applicare gli strumenti di lettura di un'immagine; saper produrre una fotografia sulla base delle richieste espresse dal committente.

Criteri di valutazione

La valutazione si basa su esercitazioni pratiche, ideate in corrispondenza agli obiettivi e ai contenuti dell'apprendimento, da effettuarsi nel corso del laboratorio ed elaborato finale discusso collettivamente. Si basano sulla comprensione dei contenuti, l'applicazione delle linee guida descritte nel corso del laboratorio.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al laboratorio.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning area

1: Study of the means by which communication takes place.

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Fundamental issues of history of photography
  • Relationship between photography and truth
  • Reading photographic images
  • Reading photographic genres

Applying knowledge and understanding

  • Development of reading skills image
  • Development of analytical skills of the photographic text
  • Development of analytical skills of the photographic text related to various professional fields

Contents

The history of photography will be discussed from its invention to the present day. A special attention will be given to photography as an expressive medium, as an instrument of storytelling, and its involvement in advertising. Each lesson includes the analysis of the photographic image in its context of production and distribution through a critical reading of some photographs, campaigns, projects, subjects and authors. The last part of the workshop will be addressed to the experimentation of the photographic medium connected to one or more themes.

Detailed program

  • History of photography: an overview
  • Social aspects of the genres
  • Photography uses as an expressive medium
  • Political and cultural meanings
  • Photography as a narration of society
  • Use of photography in advertising
  • Photographic image analysis and production and distribution environment through the critical reading of individual images, campaigns, projects, actors, authors.
  • On digital and post-photography
  • Experimentation of the photographic medium in relation to one or more selected issues.

Prerequisites

None.

Teaching methods

Presentation and analysis of core themes; practical exercises; lectures by photographers.

Assessment methods

Objectives

Knowing how to face an image in a critical way; knowing how to apply the tools to read an image; knowing how to produce a photograph based on the requests.

Evaluation criteria

The assessment is based on practical exercises, designed in accordance with the objectives and content of learning, to be carried out in the laboratory and final written collectively discussed. They are based on the understanding of the contents, the application of the guidelines described during the workshop.

Textbooks and Reading Materials

The bibliography will be provide during the lectures.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Gabbiadini
    Alessandro Gabbiadini
  • Francesca Guerisoli
    Francesca Guerisoli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics