Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Visual Design
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Visual Design
Course ID number
2223-2-E2004P037
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

STUDIO DELLE MODALITÀ MEDIANTE LE QUALI SI ATTUA LA COMUNICAZIONE

Obiettivi formativi

Competenze teoriche:

• Comprensione e analisi critica di artefatti comunicativi visuali
• Conoscenza storica degli stili e delle influenze del design grafico

Competenze pratiche:

• Capacità di utilizzo consapevole di differenti linguaggi visivi
• Gestione di un progetto editoriale dal brief alla realizzazione stampata

Contenuti sintetici

Il corso si svolge in modalità sia teorica che pratica.
I quattro moduli teorici vogliono fornire allo studente una base culturale, storica e progettuale del visual design e sono strutturati in lezioni frontali. Il primo modulo si concentra sulla storia della comunicazione visiva (stili e influenze dal 1880 ad oggi), il secondo affronta gli elementi della composizione (es. la tipografia e il layout) e le teorie applicate del visual design (es. Gestalt), un terzo riguarda l’identità visiva e la comunicazione aziendale, mentre un quarto e ultimo modulo affronta gli aspetti più tecnici della stampa e del digitale.
La parte pratica si concentra sulla progettazione grafica di un magazine, nel formato di un sedicesimo stampato. Il piano delle lezioni prevede tre lezioni di workshops a supporto del progetto di design editoriale.

Programma esteso

Introduzione storica agli stili ed ai protagonisti (dal 1880 alla comunicazione contemporanea):
• Art nouveau e jugendstil
• Manifesto oggettivo tedesco (plakatstil)
• Movimento del Bauhaus
• International typographic style / Swiss style
• Pop art e radical design
• Digital Art

Elementi della composizione:
• Tipografia e lettering
• Layout
• Teoria del colore
• Linguaggio delle immagini (fotografiche, grafiche e illustrate)

Identity Design, brand e corporate: la comunicazione visiva aziendale

Tecnologie di stampa

Prerequisiti

Tra i prerequisiti, le conoscenze e le competenze di base richieste agli studenti si raccomanda l'interesse per la storia dell'arte e la capacità di analisi delle immagini.

Metodi didattici

Lezioni teoriche frontali e attività progettuali multidisciplinari orientate ad esercitare le competenze nell'ottica di un “sapere agito”, del pensiero critico e le scelte consapevoli.
Lo scopo finale è sviluppare la capacità di analisi e decodifica della comunicazione visuale.
Il corso si tiene in italiano.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La modalità d’esame è sia teorica che pratica.
L’esame si compone di due parti: l’elaborazione di un progetto grafico (individuale o di gruppo) e di un
esame scritto a computer (questionario a risposta multipla) sulla base della bibliografia e del materiale
didattico fornito. 
Valutazione: sia la modalità progettuale che teorica verranno valutate su una scala di 30/30 e faranno media
tra loro.

Per gli studenti frequentanti l’attività progettuale verrà verificata in itinere con una presentazione nelle ultime
lezioni in aula.
Per gli studenti non frequentanti è specificata nella pagina e-learning del corso le modalità per poter
elaborare il progetto. Il progetto verrà presentato nelle date previste della sessione d’esame, subito a seguire
della prova scritta.

• progettuale: attività progettuale di grafica editoriale con presentazione finale e relativa discussione criti-ca inerente. La valutazione dello studente avverrà sulla base della qualità del lavoro svolto e degli ele-menti caratteristici del progetto: strategia, creatività, coerenza con gli obiettivi di comunicazione, realiz-zazione ed efficacia dei prototipo sviluppato;
• teorica: esame scritto, impostato come questionario a risposta multipla, teso a verificare l’acquisizione delle conoscenze storiche e critiche relative agli argomenti trattati bibliografia d’esame e nel materiale di-dattico fornito.

Testi di riferimento

Falcinelli, R. (2014). Critica portatile al visual design: da Gutenberg ai social network. Einaudi.

Hochuli, J. (2018). Il dettaglio in tipografia. Un'analisi breve e concisa delle questioni che riguardano la leggibilità dei testi. Lazy Dog.

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla relativa pagina del sito e-learning.

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning area

STUDY OF THE MEANS BY WHICH COMMUNICATION TAKES PLACE

Learning objectives

Theoretical knowledge:

Understanding and critical analysis of visual communicative artifacts
Historical knowledge of graphic design styles and influences

Hands-on skills:

Ability to consciously use different visual languages
Management of an editorial project from the brief to the realization

Contents

The course implies in theoretical and practical modalities.
The four theoretical modules purpose to provide the student with a cultural, historical and planning basis of visual design and are structured in frontal lessons. The first module focuses on the history of visual communication (styles and influences from 1880 to today), the second addresses the elements of composition (e.g. typography and layout) and applied theories of visual design (e.g. Gestalt), a the third concerns visual identity and corporate communication, while a fourth and final module deals with the more technical aspects of print and digital.
The practical part focuses on the graphic design of a magazine, in the format of a sixteenth print. The lesson plan includes three workshop lessons to support the editorial design project.

Detailed program

Historical introduction to styles and protagonists (from 1880 to the contemporary):
• Art nouveau and jugendstil
• Plakatstil (“object-poster” in German)
• Bauhaus movement
• International typographic style / Swiss style
• Pop art and radical design
• Digital Age

Elements of the composition:
• Typography and lettering
• Layout
• Color theory
• Language of images (photographic, graphic and illustrated)

Identity Design, brand and corporate

Printing technology

Prerequisites

Knowledge and basic competences required for the visual design class: an interest for art history and images analysis capabilities.

Teaching methods

Theoretical lessons and multidisciplinary design activities aimed at exercising skills in the perspective of know-how, critical thinking and conscious choices.
Primary goal is develop the ability to analyze and decode visual communication.
The course is in Italian.

Assessment methods

Assessment modality is theoretical and practical.
The exam consists of two parts: the elaboration of a graphic project (individual or group) and a written
computer exam (multiple choice questionnaire) based on the bibliography and the teaching material
provided.
Evaluation: both the design and theoretical methods will be evaluated up to 30 points and will average each
other.

For attending students, the design activity will be verified on an ongoing basis with a presentation in the last
classroom lessons.
For non-attending students, the methods for developing the project are specified on the e-learning page of
the course. The project will be presented on the dates scheduled for the exam session, immediately
following the written exam.

• practical: editorial graphics design activity with final presentation and related critical discussion. The evaluation of the student will take place on the basis of the quality of the work carried out and the cha-racteristic elements of the project (strategy, creativity, coherence with the objectives, realization and ef-fectiveness of the developed prototype);
• theoretical: written exam, set up as a multiple-choice questionnaire, aimed at verifying the acquisition of historical and critical knowledge relating to the topics covered in the exam bibliography and in the tea-ching material provided.

Textbooks and Reading Materials

Falcinelli, R. (2014). Critica portatile al visual design: da Gutenberg ai social network. Einaudi.

Hochuli, J. (2018). Il dettaglio in tipografia. Un'analisi breve e concisa delle questioni che riguardano la leggibilità dei testi. Lazy Dog.

Further information will be available and updated on the course’s e-learning website.

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
ICAR/17
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
58
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GA
    Gaia Aceti
  • GB
    Giulia Bertuzzo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics