Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Child Neurology 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Child Neurology 2
Course ID number
2223-2-I0202D141-I0202D035M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neurology and Child Neuropsychiatry

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di descrivere i quadri clinici tipici delle patologie a carico del sistema nervoso, dovrà inoltre comprendere le modalità di espressione clinica dell’alterato sviluppo del sistema nervoso

Contenuti sintetici

NEUROLOGIA INFANTILE 2: Il Sistema Motorio: i disturbi e le alterazioni del movimento e delle posture nelle malattie dei gangli della base e cerebellari. I disturbi dell’equilibrio e della deambulazione. I nervi cranici.

Programma esteso

NEUROLOGIA INFANTILE 2

 Il sistema motorio

 L'esame della funzione motoria: deficit motorio, anomalie della forza, del tono, dei riflessi; disordini della coordinazione e della programmazione, movimenti involontari.

 Semeiologia piramidale, extrapiramidale, cerebellare.

 Esame della sensibilità e relativi disturbi del sistema sensitivo

 Le lesioni dei nervi periferici

 I nervi cranici: funzioni e deficit

 La funzioni visiva: disturbi di origine periferica e centrale

 La funzione uditiva: deficit uditivi eziopatogenesi e valutazione

 Disturbi del sistema vestibolare

 L’esame neurologico: sintesi

 Stati di coscienza e vigilanza

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona

Materiale didattico

1. R. Militerni, Neuropsichiatria Infantile,Idelson Gnocchi Ed,2010

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve.

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame verrà svolto in remoto con controllo proctoring.

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

By the end of the course, the participants will be able to describe the typical clinical framework of disorders of the nervous system. The students will also understand the clinical expression of the altered development of the nervous system,

Contents

CHILD NEUROLOGY 2: The Motor System: movement and postural disorders and alterations in Base Ganglion and Cerebellum pathology. Equilibrium and gait disorders. Cranial Nerves.

Detailed program

CHILD NEUROLOGY 2

 The motor system

 Examination of motor function: motor deficit, abnormal strength, tone, reflexes, disturbances of coordination and planning, involuntary movements

 Pyramidal, extrapyramidal, cerebellar semeiology

 Examination of sensitivity and related disorders of sensory system

 Peripheral nerves lesions

 The cranial nerves: functions and deficits

 Visual function: disorders of peripheral and central origin

 Auditory function: etiology and assessment of hearing disorders

 Disorders of vestibular system

 The neurological examination: summary

 State of awareness and vigilance

Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Lectures

In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events

Textbook and teaching resource

1. R. Militerni, Neuropsichiatria Infantile,Idelson Gnocchi Ed,2010

Semester

First Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project

During the Covid-19 emergency period the exam will take place electronically with proctoring control.

Office hours

You receive by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CP
    Cinzia Peruzzi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics