Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Rehabilitative Sciences 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Rehabilitative Sciences 2
Course ID number
2223-2-I0202D142-I0202D146M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Psychomotor and Rehabilitative Sciences 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di valutare il bambino con patologie neuromotorie e saper redigere un profilo di sviluppo.

Contenuti sintetici

SCIENZE RIABILITATIVE 2: Osservazione-valutazione neuromotoria e fisioterapica in età pediatrica.

Programma esteso

SCIENZE RIABILITATIVE 2

Guida all’osservazione-valutazione fisioterapica: Area autonomie, Area posturo-motoria, Area manipolazione, Area Visiva, Area Cognitiva, Area Socio-Comunicativa. Osservazione spontanea e guidata, intervista ai genitori. Osservazione e valutazione in ambulatorio, a casa, nelle strutture educative. Classificazioni Funzionali Standardizzate per l'inquadramento clinico del bambino con Paralisi Cerebrale Infantile.

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona

Materiale didattico

E. Fedrizzi, I disordini dello sviluppo motorio, Piccin Ed.,2° ed 2009
AAVV, Protocollo di videoregistrazione del bambino con paralisi cerebrale in età prescolare, GIPCI, 2007

Materiale fornito dai docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla, domande a risposta aperta, analisi video caso clinico.

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame verrà svolto in remoto con controllo proctoring.

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

After completing this course, the student will be able to assess the child with neuromotor diseases, and to establish a neurodevelopment profile.

Contents

REHABILITATIVE SCIENCES 2: Physiotherapy and neuromotor observation-evaluation processes for the developmental age.

Detailed program

REHABILITATION SCIENCES 2

Guide to physiotherapy observation-evaluation processes: autonomy, posture and grossmotor abilites, manipulation, visual perception, cognition and socio-communication. Spontaneous and guided observation, interview with parents. Observation and evaluation in the clinic, at home, in educational facilities. Standardized Functional Classifications Systems for children with Cerebral Palsy.

Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Lectures

In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events

Textbook and teaching resource

E. Fedrizzi, I disordini dello sviluppo motorio, Piccin Ed.,2° ed 2009
AAVV, Protocollo di videoregistrazione del bambino con paralisi cerebrale in età prescolare, GIPCI, 2007

Materials provided by the teachers

Semester

First semester

Assessment method

Written exam: single / multiple choice quiz, open-ended questions, clinical case video analysis.

Final interview at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the paper

During the Covid-19 emergency period, the examination will be carried out remotely with proctoring control.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FB
    Federica Bovis
  • GP
    Giulia Purpura

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics