Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Pedagogical Sciences
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Pedagogical Sciences
Course ID number
2223-2-I0202D136-I0202D048M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neuropsychological and Pedagogical Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo del Corso é fornire nozioni integrate nel campo dello sviluppo intellettivo, dell’intelligenza artificiale, del Profilo Dinamico Funzionale e del Progetto Educativo Personalizzato

Contenuti sintetici

. SCIENZE PEDAGOGICHE: Legge 104/92. Il Funzionamento cognitivo. Dal Profilo Dinamico Funzionale al Progetto Educativo Personalizzato

Programma esteso

Scienze Pedagogiche

Introduzione al profilo dinamico funzionale. L’osservazione del bambino. La legge 104. L’intesa di programma

L’area cognitiva. I livelli di sviluppo. Gli stadi piagetiani. Il Funzionamento cognitivo, potenzialità e loro valutazione. Il deficit, il ritardo, la disarmonia

Area emotivo relazionale. Area del sè. Motivazione al rapporto /modalità di relazione. Rapporto con gli adulti e con i pari

Area comunicazionale-linguistica. Mezzi privilegiati (mimico-gestuale, verbale, grafo-pittorico). Contenuti ed intenzioni/ Modalità implicite (postura, distanza….). Modalità di comunicazione ed interazione. Linguaggio verbale (aspetto fono-articolatorio/fonologico, lessicale/semantico, strutturale/sintattico-grammaticale). Produzione .comprensione

Area motorio-prassica. Motricità globale (coordinazione dinamica e statica). Motricità fine. Prassie (semplici e complesse).

Area sensoriale. Percezione visiva. Percezione uditiva. Percezione tattile.

Introduzione a Progetto Educativo Personalizzato

PEP: un lavoro di gruppo interdisciplinare

Dal profilo dinamico funzionale al programma educativo personalizzato

Stesura del piano Educativo personalizzato

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Materiale didattico

J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera,1991.

DLgs 104/92

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve.

Colloquio finale a discrezione del docente

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The course aims to provide integrated knowledge in the field of intellectual development, artificial intelligence, of dynamic functional profile and personalized educational project.

Contents

PEDAGOGICAL SCIENCES: The 104/92 Italian law. Cognitive functioning. From the Dynamic Functional Profile to the Personalized Educational Project.

Detailed program

Pedagogical Sciences

Introduction to dynamic functional profile. The observation of the child. Law 104. The program agreement

The cognitive area. The levels of development. Piagetian stages. Cognitive functioning, potential and their evaluation. Deficit, delay, disharmony

Emotional relational Area. Area of self. Motivation towards relation / relation mode. Relations with adults and peers

Communicational-linguistic Area. Special means (mimic-gestural, verbal, pictorial, graph). Contents and intentions / implicit mode (posture, distance....). Methods of communication and interaction. Verbal language (phono - articulatory / phonologic aspect, lexical / semantic, structural / syntactic-grammatical). Production. Comprehension

Motor Practice Area. Gross mobility (static and dynamic coordination). Motor skills. Practice (simple and complex).

Sensory area. Visual perception. Auditory perception. Tactile perception.

Introduction to Personalized Educational Project

PEP: an interdisciplinary teamwork

From the dynamic functional profile to personalized educational project

Establishment of a personal educational plan

Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Lectures

Textbook and teaching resource

J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera,1991.

DLgs 104/92

Semester

Second semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Final oral exam at the discretion of the teacher

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Luca Tagliabue
    Luca Tagliabue

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics