Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Developmental Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Developmental Psychology
Course ID number
2223-1-I0202D005-I0202D017M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Sociopsycopedagogic Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà avere acquisito la conoscenza dei principali modelli teorici relativi allo sviluppo cognitivo, le acquisizioni dal punto di vista cognitivo nelle diverse fasce di età. Oltre a ciò il corso mira alla conoscenza delle tappe dello sviluppo emotivo e sociale.

Contenuti sintetici

Psicologia dello sviluppo cognitivo. Il concetto di teoria dello sviluppo. Sviluppo cognitivo, neurobiologia e ruolo dell’ambiente. La teoria dello sviluppo cognitivo di Jean Piaget. Gli stadi dello sviluppo: principi e caratteristiche. L’esperienza soggettiva e l’esperienza interpersonale del bambino.

Programma esteso

  • Introduzione all’approccio teorico alla psicologia dello sviluppo Il concetto di teoria dello sviluppo: caratteristiche, finalità, problematiche
  • Sviluppo cognitivo e neurobiologia
  • Sviluppo cognitivo e ruolo dell’ambiente e dell’esperienza
  • La teoria dello sviluppo cognitivo di Jean Piaget
  • Assunti di base e metodologia
  • Assimilazione; accomodamento; adattamento; organizzazione cognitiva
  • Il processo di equilibrazione
  • La costruzione delle strutture mentali nell’interazione dinamica tra il soggetto e l’ambiente
  • Gli stadi dello sviluppo: principi e caratteristiche
  • Riferimenti generali ad altre teorie dello sviluppo
  • Lo sviluppo cognitivo nelle diverse fasi dello sviluppo: prima infanzia, fanciullezza, adolescenza
  • L’esperienza soggettiva e l’esperienza interpersonale del bambino
  • Il senso di sé
  • Le competenze sociali del bambino

Prerequisiti

Indicati nel syllabus generale del corso.

Modalità didattica

Indicata nel syllabus generale del corso.

Materiale didattico

  • A. E. Berti, A. S. Bombi, Introduzione alla psicologia dello sviluppo, Il Mulino Ed.,2005
  • V. Macchi Cassia, E. Valenza, F. Simion, Lo sviluppo cognitivo, Il Mulino Ed., 2004
  • J. Piaget, Lo sviluppo mentale nel bambino, Einaudi Ed., 1967.
  • J. Piaget, La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera, 1991

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Indicato nel syllabus generale del corso.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Indicata nel syllabus generale del corso.

Orario di ricevimento

Indicato nel syllabus generale del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

At the end of the course the student must have acquired the knowledge of the main theoretical models relating to cognitive development, the acquisitions from the cognitive point of view in the different age groups. In addition to this, the course aims at the knowledge of the stages of emotional and social development.

Contents

Cognitive developmental psychology. The concept of development theory. Cognitive developmental, neurobiology and role of environment. The theory of cognitive development of Jean Piaget. The stages of development: principles and characteristics. Subjective experience and interpersonal experience of the child.

Detailed program

  • Introduction to the theoretical approach to developmental psychology
  • The concept of development theory: features, purpose, issues
  • Cognitive development and neurobiology
  • Cognitive development and role of environment and experience
  • The theory of cognitive development of Jean Piaget
  • Basic concepts and methodology
  • Assimilation, accommodation, adaptation, cognitive organization
  • The process of cognitive equilibration
  • The construction of mental structures in dynamic interaction between subject and environment
  • The stages of development: principles and characteristics
  • General references to other development theories
  • Cognitive development at various stages of development: infancy, childhood, adolescence
  • Subjective experience and interpersonal experience of child
  • The sense of self
  • Child’s social skills

Prerequisites

Listed in the syllabus of the whole course.

Teaching form

Listed in the syllabus of the whole course.

Textbook and teaching resource

  • A. E. Berti, A. S. Bombi, Introduzione alla psicologia dello sviluppo, Il Mulino Ed.,2005
  • V. Macchi Cassia, E. Valenza, F. Simion, Lo sviluppo cognitivo, Il Mulino Ed., 2004
  • J. Piaget, Lo sviluppo mentale nel bambino, Einaudi Ed., 1967.
  • J. Piaget, La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera, 1991

Semester

Listed in the syllabus of the whole course.

Assessment method

Listed in the syllabus of the whole course.

Office hours

Listed in the syllabus of the whole course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Carolina Feole
    Carolina Feole

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics