Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Psychological Sciences
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Psychological Sciences
Course ID number
2223-1-I0202D005-I0202D018M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Sociopsycopedagogic Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà avere acquisito una conoscenza generale delle macroaree della psicologia (memoria, attenzione, apprendimento, psicologia sociale) e delle principali teorie sullo sviluppo cognitivo e affettivo.

Contenuti sintetici

La definizione e breve storia della psicologia come scienza. Le macro-aree di riferimento: i meccanismi e i processi della memoria; i meccanismi e i processi attenzionali, tipi e modelli di apprendimento, con particolare attenzione agli apporti più significativi per le ricadute in ambito clinico (modificazione del comportamento).

Nuove teorie sull’intelligenza: oltre Piaget, il modello della cognizione situata, le nuove ipotesi sullo sviluppo e l’organizzazione della conoscenza. Gli aspetti motori e l’interazione con il mondo nello sviluppo e nell’ organizzazione delle rappresentazioni mentali. La teoria dei sistemi Motivazionali interpersonali. Implicazioni dei SMI nella lettura dei meccanismi e processi comunicativi. Le emozioni.

Programma esteso

  • La psicologia come scienza e breve storia della psicologia
  • Memoria: memoria a breve e lungo termine, processi di memorizzazione, memoria eidetica e sensoriale, memoria prospettica, memoria semantica e memoria episodica
  • I processi attenzionali e la coscienza
  • Apprendimento: condizionamento classico, condizionamento operante, apprendimento per imitazione, apprendimento e socializzazione, meccanismi cognitivi nell'apprendimento, linguaggio e apprendimento
  • Le nuove teorie sulla conoscenza e sull’intelligenza, intese come le forme più specializzate ed evolute di adattamento dell’essere umano all’ambiente.
  • Il modello della cognizione situata, le nuove ipotesi sullo sviluppo e l’organizzazione della conoscenza , la distinzione tra conoscenza tacita ed esplicita, la visione del bambino come costruttore di teorie e di spiegazioni ingenue.
  • Importanza attribuita agli aspetti motori e all’interazione con il mondo nello sviluppo e nell’organizzazione delle rappresentazioni mentali di più alto livello da una prospettiva che però è differente rispetto all’approccio piagettiano classico.
  • La teoria dei sistemi Motivazionali interpersonali e l’approccio della psicologia evoluzionistica ivicompresa la teoria dell’attaccamento perché importante strumento per la comprensione delle dinamiche emozionali dell’individuo, per una comprensione più articolata delle interazioni (madre-bambino, terapista-bambino)
  • Implicazioni dei SMI nella lettura dei meccanismi e processi comunicativi, e i risvolti per la comunicazione tra il terapista e il piccolo paziente o i suoi familiari
  • Le emozioni: il modello di Gross vrs il modello di Panksep

Prerequisiti

Indicati nel syllabus generale del corso.

Modalità didattica

Indicata nel syllabus generale del corso.

Materiale didattico

  • Siegel, Hartzell,. Errori da non ripetere. Cortina Ed., 2003
  • P.Gray Psicologia, Zanichelli, 2004.
  • G. Liotti, , Il concetto di sistema comportamentale tra etologia e psicologia clinica. Rivista di psicologia Clinica, 2, 176-187,1990

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Indicato nel syllabus generale del corso.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Indicata nel syllabus generale del corso.

Orario di ricevimento

Indicato nel syllabus generale del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

At the end of the course the student will have acquired a general knowledge of the macro areas of psychology (memory, attention, learning, social psychology) and of the main theories on cognitive and affective development.

Contents

Definition and short history of psychology as a science. The macro areas of psychology: mechanisms, processes and memory models; attentional processes, types of learning, in particular highlighting the most significant contributions in clinical psychology (e.g. behavior modification).

New theories of intelligence: beyond Piaget, the model of situated cognition, the new hypotheses on the development and organization of knowledge. The motor aspects and the interaction with the world in the development and organization of mental representations. The theory of interpersonal motivational systems. Implications of SMIs in reading communication mechanisms and processes. Emotions.

Detailed program

  • Memory: short and long term memory, memorization processes, eidetic and sensory memory, perspective memory, semantic memory and episodic memory
  • Attentional processes and consciousness
  • Learning: classical conditioning, operant conditioning, learning by imitation, learning and socialization, cognitive mechanisms in learning, language and learning
  • New theories on knowledge and intelligence, understood as the most specialized and advanced forms of adaptation of the human being to the environment.
  • The model of situated cognition, the new hypotheses on the development and organization of knowledge, the distinction between tacit and explicit knowledge, the vision of the child as a builder of theories and naive explanations.
  • Importance attributed to the motor aspects and to the interaction with the world in the development and organization of the highest level mental representations from a perspective that is however different from the classic Piagettian approach.
  • The theory of interpersonal Motivational systems and the approach of evolutionary psychology including the theory of attachment because it is an important tool for understanding the emotional dynamics of the individual, for a more articulated understanding of interactions (mother-child, therapist-child)
  • Implications of SMIs in reading communication mechanisms and processes, and the implications for communication between the therapist and the little patient or his / her family members
  • Emotions: the Gross vrs model the Panksepp model

Prerequisites

Listed in the syllabus of the whole course.

Teaching form

Listed in the syllabus of the whole course.

Textbook and teaching resource

  • Siegel, Hartzell,. Errori da non ripetere. Cortina Ed., 2003
  • P. Gray Psicologia, Zanichelli, 2004.
  • G. Liotti, , Il concetto di sistema comportamentale tra etologia e psicologia clinica. Rivista di psicologia Clinica, 2, 176-187,1990

Semester

Listed in the syllabus of the whole course.

Assessment method

Listed in the syllabus of the whole course.

Office hours

Listed in the syllabus of the whole course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LT
    Lorenzo Tagliabue

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics