Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Social Sciences
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Social Sciences
Course ID number
2223-1-I0202D005-I0202D019M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Sociopsycopedagogic Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del corso è di mettere in evidenza come il sapere sanitario sia intrecciato con significative dimensioni economiche, sociali e culturali oltre che scientifiche e come i concetti di salute, sanità, cura, patologia debbano essere inseriti in un contesto antropologico per essere pienamente compresi.

Il sapere medico e le sue applicazioni storiche diventano così un insieme di elementi di conoscenza, di pratiche operative, di visioni culturali e sociali che si intrecciano con le varie dimensioni che ruotano e si concretizzano intorno alla rappresentazione di ‘salute’ e ‘benessere personale e sociale’, ivi comprese le istanze etiche che orientano i valori di fondo.

Contenuti sintetici

L’obiettivo del Modulo è quello di introdurre lo studente alla conoscenza di alcuni processi di base attorno a cui pende corpo la vita quotidiana. Una particolare attenzione viene poi posta alle trasformazioni sociali.

Programma esteso

  • Riflessioni intorno ai criteri definitori del concetto di ‘salute’, ‘malattia’, ‘qualità della vita’, ‘normalità’, ‘patologia’
  • Note bioetiche intorno al ‘potere di decidere’ in medicina
  • Il rapporto con il paziente dal punto di vista contrattuale
  • Antropologia medica e modelli di salute

Prerequisiti

Indicati nel syllabus generale del corso.

Modalità didattica

Indicata nel syllabus generale del corso.

Materiale didattico

  • Donatella Cozzi (a cura di). Le parole dell'antropologia medica. Piccolo dizionario. Morlacchi Editore
  • Daniel Callahan. La medicina impossibile. Le utopie e gli errori della medicina moderna. Baldini & Castaldi, Milano, 2004.
  • Arthur Kleinman. Concepts and a Model for the Comparison of Medical Systems as Cultural Systems. Social Sciences & Medicine, vol 12, 85-93, 1978
  • George L. Engel . The Need for a New Medical Model: A Challenge for Biomedicine. Science, New Series, Vol. 196, No. 4286. (Apr. 8, 1977), pp. 129-136.
  • www.filosofia-medicina.net/
  • K.Jaspers. Il medico nell’età della tecnica. Milano, Cortina, 1991 Christopher Boorse. Health as a Theoretical Concept, Philosophy of Science, Vol. 44, No. 4 (Dec., 1977), pp. 542-573
  • Boorse, C., 1975. “On The Distinction Between Disease and Illness,” Philosophy and Public Affairs, 5: 49–68.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Indicato nel syllabus generale del corso.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Indicata nel syllabus generale del corso.

Orario di ricevimento

Indicato nel syllabus generale del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The aim of the course is to highlight how health knowledge is intertwined with significant economic, social and cultural as well as scientific dimensions and how the concepts of health, health, care, pathology must be inserted in an anthropological context to be fully understood.
Medical knowledge and its historical applications thus become a set of elements of knowledge, of operating practices, of cultural and social visions that intertwine with the various dimensions that rotate and materialize around the representation of 'health' and 'personal well-being and social ', including the ethical issues that guide the underlying values.

Contents

The purpose of these Lectures is to introduce students to the comprehension of some basic processes by which everyday life takes place. Special attention is placed on social transformations.

Detailed program

  • Reflections on the defining criteria of the concept of 'health', 'disease', 'quality of life', 'normality', 'pathology'
  • Bioethical notes around the 'power to decide' in medicine
  • The relationship with the patient from a contractual point of view
  • Medical anthropology and health models

Prerequisites

Listed in the syllabus of the whole course.

Teaching form

Listed in the syllabus of the whole course.

Textbook and teaching resource

  • Donatella Cozzi (a cura di). Le parole dell'antropologia medica. Piccolo dizionario. Morlacchi Editore
  • Daniel Callahan. La medicina impossibile. Le utopie e gli errori della medicina moderna. Baldini & Castaldi, Milano, 2004.
  • Arthur Kleinman. Concepts and a Model for the Comparison of Medical Systems as Cultural Systems. Social Sciences & Medicine, vol 12, 85-93, 1978
  • George L. Engel . The Need for a New Medical Model: A Challenge for Biomedicine. Science, New Series, Vol. 196, No. 4286. (Apr. 8, 1977), pp. 129-136.
  • www.filosofia-medicina.net/
  • K.Jaspers. Il medico nell’età della tecnica. Milano, Cortina, 1991
  • Christopher Boorse. Health as a Theoretical Concept, Philosophy of Science, Vol. 44, No. 4 (Dec., 1977), pp. 542-573
  • Boorse, C., 1975. “On The Distinction Between Disease and Illness,” Philosophy and Public Affairs, 5: 49–68.

Semester

Listed in the syllabus of the whole course.

Assessment method

Listed in the syllabus of the whole course.

Office hours

Listed in the syllabus of the whole course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Carolina Feole
    Carolina Feole

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics