Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Neuropsychomotor Sciences 1
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Neuropsychomotor Sciences 1
Course ID number
2223-1-I0202D140-I0202D012M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Psychomotor and Rehabilitative Sciences 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente alla fine del corso dovrà saper valutare l’evoluzione neuropsicomotoria, cognitiva e comportamentale del bambino

Contenuti sintetici

SCIENZE NEUROPSICOMOTORIE 1: Osservazione dello sviluppo motorio e comportamentale del neonato a termine. Lo sviluppo neuro psicomotorio del bambino nel primo anno di vita. L’osservazione psicomotoria. I settori dello sviluppo psicomotorio. L’osservazione mamma-bambino. L’osservazione psicomotoria nell’asilo nido e nella scuola materna: dal sensomotorio al pensiero operatorio concreto

Programma esteso

Scienze Neuropsicomotorie 1

§ Osservazione dello sviluppo motorio e comportamentale del neonato a termine.

§ Utilizzo della scheda di valutazione comportamentale del neonato di Brazelton

§ Lo sviluppo neuropsicomotorio del bambino nel primo anno di vita: : 0-3 mesi, 3-6 mesi , 6-9 mesi, 9-12 mesi

L’osservazione psicomotoria:

§ I settori di sviluppo

§ Il movimento: qualità e frequenza

§ Posturalità

§ Gestualità

§ Qualità del tono

§ L’espressione (mimica, sguardo, voce, parola)

§ Spazio e tempo

§ Relazione con il materiale: dall’ esplorazione alla costruzione

§ Tracce del movimento (sviluppo del segno grafico)

§ Il processo evolutivo nella relazione con i coetanei

Il processo evolutivo nella relazione con l’adulto

Prerequisiti

Obiettivi del corso Basi del Movimento. Obiettivi del corso Cinesiologia

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si sono svolte in remoto asincrono o videoconferenza con alcuni eventi in sincrono e alcuni in presenza fisica.

Materiale didattico

Scienze Neuropsicomotorie 1

1. T. Berry Brazelton, J. Kevin Nugent, La scala di valutazione del comportamento del neonato, Masson, 1997

2. T. Berry Brazelton, Il bambino da zero a tre anni - Guida allo sviluppo fisico, emotivo e comportamentale del bambino, Fabbri Editori, 2003

3. R. Spitz, Il primo anno di vita del bambino, Giunti-Barbera, 2009

4. C. Pisaturo, Appunti di psicomotricità, Piccin Ed., 1996

5. E. Berti,F. Comunello,G. Nicolodi, Il Contratto terapeutico in terapia psicomotoria, Edizioni Junior, 2001

6. A.R. Damasio, L’errore di Cartesio, Adelphi Ed., 1995

7. D. Stern, La Costellazione Materna, Universale Bollati Boringhieri, 1995

A.R. Luria , Come lavora il cervello,Il Mulino, 1977

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve.

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame è stato svolto in remoto con controllo proctoring.

Orario di ricevimento

Si riceve previo appuntamento telefonico o contatto mail del docente di riferimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

By the and of the course, students should have acquired the ability to assess the neuropsychomotor, cognitive and behavioral evolution of the child

Contents

NEUROPSYCHOMOTOR SCIENCES 1 : The observation of behavioral and motor development of the newborn at term. The neuropsychomotor development of the child during the first year of life. The psychomotor observation. The areas of psychomotor development. Mother-child observation. The psychomotor observation in nursery and kindergarten, from sensorimotor to concrete operational thinking.

Detailed program

Neuropsychomotor Sciences 1

§ Observation of behavioral and motor development of the newborn at term.

§ Using the Neonatal Behavior Assessment Scale of Brazelton

§ The neuropsychomotor development of the child in the first year of life: 0-3 months, 3-6 months, 6-9 months, 9-12 months

The psychomotor observation

§ The areas of development

§ The movement: quality and frequency

§ Posturality

§ Gestures

§ Quality of tone

§ The expression (mimicry, gaze, voice, word)

§ Space and time

§ Relation with the material: from exploration to construction

§ Tracks of movement (development of the graphic sign)

§ The evolutive process in the relationship with equals

The evolutive process in the relationship with the adul

Prerequisites

Objectives of the course Bases of Movement. Objectives of the course Kinesiology

Teaching form

Lectures

During the Covid-19 emergency period, lessons toke place remotely asynchronously or videoconference with some events in synchronously and some in physical presence.

Textbook and teaching resource

Neuropsychomotor Sciences 1

1. T. Berry Brazelton, J. Kevin Nugent, La scala di valutazione del comportamento del neonato, Masson, 1997

2. T. Berry Brazelton, Il bambino da zero a tre anni - Guida allo sviluppo fisico, emotivo e comportamentale del bambino, Fabbri Editori, 2003

3. R. Spitz, Il primo anno di vita del bambino, Giunti-Barbera, 2009

4. C. Pisaturo, Appunti di psicomotricità, Piccin Ed., 1996

5. E. Berti,F. Comunello,G. Nicolodi, Il Contratto terapeutico in terapia psicomotoria, Edizioni Junior, 2001

6. A.R. Damasio, L’errore di Cartesio, Adelphi Ed., 1995

7. D. Stern, La Costellazione Materna, Universale Bollati Boringhieri, 1995

A.R. Luria , Come lavora il cervello,Il Mulino, 1977

Semester

Second semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's

During the Covid-19 emergency period the exam will take place electronically with proctoring control.

Office hours

Received by telephone appointment or email contact

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Carolina Feole
    Carolina Feole
  • MP
    Matteo Porro
  • CR
    Chiara Ricci

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Course enrol confirmation

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics