Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Child Neuropsychiatry Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Child Neuropsychiatry Sciences
Course ID number
2223-1-I0202D149
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Neuroanatomy Course ID number 2223-1-I0202D149-I0202D100M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurophysiology Course ID number 2223-1-I0202D149-I0202D141M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurodevelopment and Child Neuropsichiatry Course ID number 2223-1-I0202D149-I0202D147M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà conoscere la nascita del movimento dal feto al neonato e lo sviluppo nel primo anno di vita e la relazione tra sviluppo individuale e ambiente

Contenuti sintetici

NEUROSVILUPPO E NEUROPSICHIATRIA INFANTILE : Le basi neurobiologiche. La nascita psicologica. Lo sviluppo psicologico. Memoria. Le basi neuropsicologiche della memoria. Forme di memoria e loro caratteristiche. Memoria e sviluppo cognitivo. Mente e cervello. Influenze genetiche e ambientali sullo sviluppo mentale. Caratteristiche dello sviluppo del primo anno di vita. L’organizzazione delle funzioni psichiche superiori

Programma esteso

NEUROSVILUPPO E NEUROPSICHIATRIA INFANTILE
♣ Le basi neurobiologiche
♣ Le funzioni esecutive
♣ La nascita psicologica
♣ Lo sviluppo psicologico: relazione tra sviluppo individuale e ambiente fino alla comparsa e l’uso dell’oggetto
♣ L’oggetto transizionale
♣ Memoria
♣ Le basi neuropsicologiche della memoria
♣ Forme di memoria e loro caratteristiche
♣ Memoria implicita e sviluppo
♣ Memoria esplicita. Fatti, eventi, e coscienza autobiografica
♣ Il ruolo delle emozioni nel ricordare e dimenticare
♣ Stress, traumi, memoria
♣ Memoria e sviluppo cognitivo
♣ Mente e cervello
♣ Influenze genetiche e ambientali sullo sviluppo mentale
♣ Implicazioni in ambito preventivo e clinico.
♣ Caratteristiche dello sviluppo del primo anno di vita
♣ Concetto di epigenesi e plasticità cerebrale
♣ Importanza relazioni precoci
♣ Sviluppo neuroevolutivo del neonato a termine nel 1° anno di vita.
♣ Semeiotica neuroevolutiva (Milani Comparetti, Brazelton)
♣ Counseling per favorire il corretto sviluppo
♣ Segni precoci di rischio di patologia motoria, cognitiva, relazionale
♣ L’organizzazione delle funzioni psichiche superiori.
♣ L’attenzione
♣ Le emozioni
♣ Il linguaggio

Prerequisiti

Obiettivi del corso Basi del Movimento

Modalità didattica

Lezioni frontali

Materiale didattico

  1. A.R. Damasio, L’errore di Cartesio, Adelphi Ed., 1995
  2. D.W. Winnicott, Il bambino, la famiglia e il mondo esterno, Magi Edizioni, 2005
  3. G. Cioni (a cura di), Il bambino impara a muoversi, Pacini Editore, 1991
  4. A. Milani Comparetti , Semeiotica neuroevolutiva in Riabilitazione, Prospettive in Pediatria 48, 305-314, 1982
  5. G. Rapisardi, La valutazione dello sviluppo psicomotorio nel primo anno di vita, Pediatria 20, 96-103, 1994.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve.

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

After completing this course, the student will have to know the birth of movement from the fetus to the newborn and the development in the first year of life, and the relationship between individual development and the environment

Contents

NEURODEVEPLOMENT AND CHILD NEUROPSYCHIATRY : Neurobiological bases. The psychological birth. Psychological development. Memory. The neuropsychological bases of memory. Forms of memory and their characteristics. Memory and cognitive development. Mind and brain. Genetic and environmental influences on mental development. Characteristics of the development in the first year of life. The organization of higher psychic functions.

Detailed program

NEURODEVELOPMENT AND CHILD NEUROPSYCHIATRY
♣ Neurobiological bases
♣ Executive functions
♣ Psychological birth
♣ Psychological development: relationship between individual and environment until the appearance and use of the object
♣ The transitional object
♣ Memory
♣ The neuropsychological bases of memory
♣ Forms of memory and their characteristics
♣ Implicit Memory and development
♣ Explicit Memory. Facts, events, and autobiographical consciousness
♣ The role of emotions in remembering and forgetting
♣ Stress, trauma, memory
♣ Memory and cognitive development
♣ Mind and brain
♣ Genetic and environmental influences on mental development
♣ Implications within clinical and prevention field
♣ Characteristics of the development in the first year of life
♣ Concept of epigenesis and cerebral plasticity
♣ The importance of early relationships
♣ Neuropsychomotor development of the term newborn during the 1st year of life
♣ Neurodevelopmental Semeiotics (Milani Comparetti, Brazelton)
♣ Counseling to promote the orderly development
♣ Early signs of risk for motor, cognitive, relational disease
♣ The organization of higher psychic functions
♣ Attention
♣ Emotions
♣ Language

Prerequisites

  • Objectives of the course Bases of Movement.

Teaching form

Lectures

Textbook and teaching resource

  1. A.R. Damasio, L’errore di Cartesio, Adelphi Ed., 1995
  2. D.W. Winnicott, Il bambino, la famiglia e il mondo esterno, Magi Edizioni, 2005
  3. G. Cioni (a cura di), Il bambino impara a muoversi, Pacini Editore, 1991
  4. A. Milani Comparetti , Semeiotica neuroevolutiva in Riabilitazione, Prospettive in Pediatria 48, 305-314, 1982
  5. G. Rapisardi, La valutazione dello sviluppo psicomotorio nel primo anno di vita, Pediatria 20, 96-103, 1994.

Semester

Second Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Office hours

We receive by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
7
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
60
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CP
    Cinzia Peruzzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics