Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. History of Medicine
  2. Summary
Unità didattica Course full name
History of Medicine
Course ID number
2223-3-I0101D018-I0101D057M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Human Sciences and History of Medicine

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del modulo Storia della Medicina è fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività dell’infermiere nell’attuale contesto socio-culturale.

Contenuti sintetici

Il corso si prefigge l’obiettivo di far conoscere allo studente il percorso storico e epistemologico che ha portato alla nascita e allo sviluppo della medicina in Italia e nel mondo.

Programma esteso

Medicina evoluzionistica e origine delle malattie. la nascita della medicina razionale in epoca classica (Medicina teurgica, Ippocrate, medicina ellenistica, medicina romana, Galeno, medicina bizantina); Medicina medievale e rischio della carità (Cristianesimo in Medicina, Medicina monastica, Medicina araba, Scuola Medica Salernitana, Ospedali e Università, Peste Nera); Medicina Rinascimentale (Riforma ospedaliera rinascimentale, la riscoperta del corpo umano, Vesalio e l'anatomia rinascimentale, lo sviluppo della chirurgia); Medicina Barocca (Galileismo in Medicina, William Harvey e la scoperta della circolazione sanguigna, Malpighi e il microscopio, iatrofisica, iatrochimica e neoippocraticismo); Medicina del Settecento (Medicina Sociale, Rivoluzione e Medicina, Teorie dei Sistemi, Morgagni e l'anatomia patologica, Mesmerismo, Frenologia e Omeopatia, Jenner e la vaccinazione); Ottocento (La nascita della clinica, Nightingale e la moderna infermieristica, Biochimica, Fisiologia e Patologia, Gas Anestetici e Antisepsi, una nuova chirurgia, Teoria dei Germi, Cacciatori di Microbi, la nascita della Radiologia); medicina nel ventesimo secolo (Le terapie antimicrobiche (sieroterapia, chemioterapia, antibioticoterapia), la medicina tra le due Guerre Mondiali, la eugenetica, esperimenti nazisti e Norimberga, la nascita del NHS inglese, la Medicina negli anni del boom economico, il SSN italiano e le riforme sanitarie, le nuove sfide della Medicina)

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali; il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi dell’infermieristica e della medicina moderna, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riflettere sull'evoluzione del rapporto tra paziente e operatore sanitario e sull'evoluzione del concetto di salute.

Materiale didattico

Cesana G, Riva M.A. (2017) Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame finale: Esame scritto a domande chiuse a scelta multipla e singola risposta esatta (10 domande) e domande a risposta aperta sintetica (3 domande), per valutare le conoscenze di base la comprensione di un argomento e per valutare le competenze conoscitive e interpretative dello studente.

Il raggiungimento del livello di idoneità è obbligatorio per tutti e tre i moduli di insegnamento per il superamento dell’esame.

Il voto finale è frutto della somma dei valori pesati, in riferimento ai CFU, dei tre moduli facenti parte dell’insegnamento.

Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo a michele.riva@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The aim of the module History of Medicine is to provide students with the tools for understanding the cultural and social aspects of modern modern, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided is the basis for knowing how to properly place the activity of the nurse in the current socio-cultural context.

Contents

The aim of course is to introduce the student to know the historical and epistemological pathway that led to the birth and the development of medicine in Italy and in the world.

Detailed program

Evolutionary Medicine and the origin of diseases. the birth of rational medicine in the classical era (teurgic medicine, Hippocrates, medicine in the Hellenistic period, Roman medicine, Galen, Byzantine Medicine); Medieval medicine and risk of charity(Medicine and Christianity, Monastic Medicine, Islamic Medicine. Medical School of Salerno, Hospitals and Univerities; Black Death); Renaissance (Health reforms in Early Modern Age; the discovery of human body, Vesalius and the anatomy, the development of surgery): Baroque Medicine (Galileo and Medicine, William Harvey and the discovery of blood circulation, Malpighi and the microscopy, iatrophysics, iatrochemistry and neo-hippocraticism); Eighteenth-century medicine (Social Medicine, Medicine and Revolution, Medical Systems, Morgagni and the pathological anatomy, Mesmerism, Phrenology and Homeopathy, Jenner and vaccination); Nineteenth-century Medicine (the birth of clinics, Florence Nightingale and the modern nursing, Biochemistry, Physiology and Pathology, Anesthetic gases, antisepsis, a new Surgery, Germ Theory, Germ Hunters, the birth of radiology). Medicine in the twentieth century (Antimicrobial therapies, serotherapy, chemotherapy, antibiotic therapy, medicine between the two World Wars, eugenics, Nazi experiments and Nuremberg, the birth of the British NHS, Medicine in the years of the economic boom, the Italian NHS and health reforms, new challenges of medicine)

Prerequisites

Teaching form

Lectures; the teacher promotes discussion among students on problems related to modern nursing and medicine, involving students and asking them to reflect on the historical evolution of the relationship between patient and healthcare worker and on the evolution of the concept of health.

Textbook and teaching resource

Cesana G, Riva M.A. (2017) Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina

Semester

3rd Year, 2nd Semester

Assessment method

Final exam: written test with closed multiple-choice questions with only one correct answer (10 questions) and short-answer questions (3 questions), in order to assess the basic knowledge and understanding of a topic and to evaluate the cognitive and interpretative skills.

Office hours

On appointment, writing to michele.riva@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/02
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FOTO PROFILO
    Michele Augusto Riva

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics