Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Pediatric Nursing
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Pediatric Nursing
Course ID number
2223-2-I0101D009-I0101D027M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Nursing Clinical Methodology 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge di fornire allo studente le conoscenze sulle più importanti patologie mediche, pediatriche e ostetrico-ginecologiche, sui principi per il loro trattamento e sulle modalità di identificazione e risposta ai bisogni di assistenza infermieristica della persona con patologie mediche, pediatriche e ostetrico-ginecologiche, utilizzando il processo di assistenza infermieristica e gli strumenti di documentazione sanitaria.

Contenuti sintetici

L’assistenza infermieristica in età pediatrica: aspetti educativi, preventivi e riabilitativi. Assistenza infermieristica al neonato e al bambino con dolore. Assistenza infermieristica al neonato fisiologico (ittero neonatale). Assistenza infermieristica al neonato/bambino con: a. alterazione della temperatura corporea (febbre, convulsioni febbrili); b. alterazione dell’apparato respiratorio (dispnea); c. alterazioni del cavo orale e tratto gastrointestinale (gastroenteriti; gestione degli isolamenti infettivi); d. alterazione dell’apparato urogenitale (infezioni delle vie urinarie). Assistenza infermieristica al bambino con diabete mellito. Assistenza infermieristica al bambino con malattia metabolica. Assistenza infermieristica al bambino con patologia ematologica. Assistenza infermieristica al bambino sottoposto ad intervento chirurgico (aspetti generali). Procedure infermieristiche: puntura da tallone nel neonato; venipuntura, raccolta di campione di urine e feci nel neonato, nel bambino, medicazione del cordone ombelicale nel neonato.

Programma esteso

L’assistenza infermieristica in età pediatrica: aspetti educativi, preventivi e riabilitativi. Assistenza infermieristica al neonato e al bambino con dolore. Assistenza infermieristica al neonato fisiologico (ittero neonatale). Assistenza infermieristica al neonato/bambino con: a. alterazione della temperatura corporea (febbre, convulsioni febbrili); b. alterazione dell’apparato respiratorio (dispnea); c. alterazioni del cavo orale e tratto gastrointestinale (gastroenteriti; gestione degli isolamenti infettivi); d. alterazione dell’apparato urogenitale (infezioni delle vie urinarie). Assistenza infermieristica al bambino con diabete mellito. Assistenza infermieristica al bambino con malattia metabolica. Assistenza infermieristica al bambino con patologia ematologica. Assistenza infermieristica al bambino sottoposto ad intervento chirurgico (aspetti generali). Procedure infermieristiche: puntura da tallone nel neonato; venipuntura, raccolta di campione di urine e feci nel neonato e nel bambino; medicazione del cordone ombelicale nel neonato

Prerequisiti

Esami propedeutici: Fondamenti di Scienze Infermieristiche ed Ostetriche; Metodologia Clinica nelle Scienze Infermieristiche; Scienze Biomediche 1; Fisiologia umana.

Modalità didattica

Lezioni frontali in presenza salvo diverse indicazioni Rettorali.

Materiale didattico

Badon P., Cesaro S. (2015) Assistenza infermieristica in pediatria, Milano: Casa Editrice Ambrosiana; Badon P. (2021) Procedure infermieristiche in area pediatrica, Milano: Casa Editrice Ambrosiana; Marchioni G., Salerno S., Scalorbi S., Quarella P. (2014) Infermieristica in area materno infantile, Milano: McGraw-Hill; Teeny J.T. (1997) Glycogen Storage Disease: a basic understanding and guide to nursing care. Journal of Pediatric Nursing, 12 (4): 238-249; Mark S. (2009) L’assistenza al bambino con malattia metabolica congenita. IdB – Giornale Italiano di Scienze Infermieristiche Pediatriche, 1: 12-17.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° Anno, 1° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: test a riposte chiuse
Prova orale:
colloquio sugli argomenti svolti a lezione
colloquio su argomenti di approfondimento non trattati a lezione

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to give students knowledge of the most important internal medicine, obstetrical, gynaecological and paediatric diseases together with the guidelines for their identification and management, in order to meet patients nursing care needs with the aid of the nursing process and clinical documentation tools.

Contents

Nursing care in children: educational, preventive and rehabilitative aspects. Nursing care to the newborn and the child with pain. Nursing at physiological newborn (neonatal jaundice). Nursing care to the infant / child with: a. alteration in body temperature (fever, febrile convulsions); b. respiratory impairment (dyspnea); c. alterations of the mouth and gastrointestinal tract (gastroenteritis; management of infectious isolations); d. alteration of the urogenital system (urinary tract infection). Nursing care of children with diabetes mellitus. Nursing care of children with inborn errors. Nursing care of children with haematological disease. Nursing care for child
undergoing surgery (general aspects).Nursing procedures: from the newborn heel prick; venipuncture, collection of sample of urine and feces in newborns and children, umbilical cord medication.

Detailed program

Nursing care in children: educational, preventive and rehabilitative aspects. Nursing care to the newborn and the child with pain. Nursing at physiological newborn (neonatal jaundice). Nursing care to the infant / child with: a. alteration in body temperature (fever, febrile convulsions); b. respiratory impairment (dyspnea); c. alterations of the mouth and gastrointestinal tract (gastroenteritis; management of infectious isolations); d. alteration of the urogenital system (urinary tract infection). Nursing care of children with diabetes mellitus. Nursing care of children with inborn errors. Nursing care of children with haematological disease. Nursing care for childundergoing surgery (general aspects)Nursing procedures: from the newborn heel prick; venipuncture, collection of sample of urine and feces in newborns and children, , umbilical cord medication

Prerequisites

Positive evaluation in the following exams: Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences; Nursing Clinical Methodology; Biomedical Sciences 1; Human Phisiology.

Teaching form

Face-to-face lectures unless otherwise indicated by the Rector

Textbook and teaching resource

Badon P., Cesaro S. (2015) Assistenza infermieristica in pediatria, Milano: Casa Editrice Ambrosiana; Marchioni G., Salerno S., Scalorbi S., Quarella P. (2014) Infermieristica in area materno infantile, Milano: McGraw-Hill; Teeny J.T. (1997) Glycogen Storage Disease: a basic understanding and guide to nursing care. Journal of Pediatric Nursing, 12 (4): 238-249; Mark S. (2009) L’assistenza al bambino con malattia metabolica congenita. IdB – Giornale Italiano di Scienze Infermieristiche Pediatriche, 1: 12-17

Semester

2nd Year, 1st Semester

Assessment method

Written exam: closed-answer test
Oral exam:
interview on the topics covered in class
interview on in-depth topics not covered in class

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EC
    Elena Maria Alessandra Cerina
  • DC
    Daniela Colombo
  • Davide Contestabile
    Davide Contestabile
  • Dott.ssa Valeria Di Lascio
    Valeria Di Lascio
  • Michela Lazzarin
    Michela Lazzarin

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics