Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Introduction To The Training 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Introduction To The Training 2
Course ID number
2223-1-I0101D902-I0101D907M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Training 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del tirocinio lo studente sarà in grado di: saper utilizzare la concettualità infermieristica ed i principi deontologici, nelle situazioni assistenziali previste dal progetto educativo e, conseguentemente, agire in relazione alle responsabilità richieste dal livello formativo; riconoscere e rispettare il ruolo e le competenze proprie e quelle dei membri dell’équipe assistenziale, stabilendo relazioni, partecipando alle attività ed apportando contributi costruttivi.

Contenuti sintetici

Durante il tirocinio verranno sperimentati, all’interno delle strutture socio-sanitarie, i contenuti presentati all’interno degli insegnamenti del I anno di corso con particolare riferimento al modello concettuale in uso nelle singole sezioni di corso. I contenuti sono raggruppati in cinque aree: comportamento professionale; capacità di osservazione; capacità di relazione; capacità di integrazione/collaborazione; capacità/abilità tecnico-organizzative e di pianificazione.

Programma esteso

In preparazione al tirocinio lo studente approfondirà i contenuti:

· Esercitazioni mobilizzazione della persona

· Esercitazioni cateterismo vescicale uomo/donna

Esercitazioni prelievo sangue venoso e capillare

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni. Lavori di gruppo.

Materiale didattico

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;
Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2019) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;
Herdman T.H., Kamitsuru S. (a cura di) NANDA International, Diagnosi Infermieristiche - Definizioni e classificazione 2021–2023. Milano: Casa Editrice Ambrosiana;
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Voto finale.

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

At the end of the training, the student will be able to: put nursing concepts and deontological principles in the patient care, as planned by the educational program and operate in relationship with the responsibilities required by the training level; recognize and respect roles and competencies of each members of the teamwork, establishing relationships, participating to the activities and making his own contribution.

Contents

During the clinical training, in both residential and health settings, students will make experience of contents learned in the first year of the course (according to the conceptual model used in the academic context).

Skills can be divided into five areas: professional behavior; observation skills; communication skills; integrative/cooperative skills; technical and planning skills.

Detailed program

In preparation for the internship the student will deepen the contents:

· mobilization exercises

· man / woman bladder catheterization

Venous and capillary blood sampling

Prerequisites

Defined by academic rules.

Teaching form

Lectures, exercises, group work.

Textbook and teaching resource

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;
Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2019) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;
Herdman T.H., Kamitsuru S. (a cura di) NANDA International, Diagnosi Infermieristiche - Definizioni e classificazione 2021–2023. Milano: Casa Editrice Ambrosiana;
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Semester

1st Year, 2nd Semester

Assessment method

Final assessment.

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
25
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • Sandra Merati
    Sandra Merati
  • CO
    Carmela Ongaro
  • AV
    Angela Gloria Vescovi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics