Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Taking Care of The Person, Not of Desease: Knowledge and Actions On Right To Health an
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Taking Care of The Person, Not of Desease: Knowledge and Actions On Right To Health an
Course ID number
2223-2-I0101D911
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire una formazione introduttiva sul tema “Salute globale e equità in salute”.
Fornire conoscenze, strumenti di analisi in materia di “Salute globale ed equità in salute”.
Introdurre al mondo della cooperazione internazionale e fornire indicazioni sulle possibilità di collaborazione.

Contenuti sintetici

Le diseguaglianze nella salute e nell’assistenza sanitaria in un mondo sempre più globalizzato, economicamente e culturalmente, sono andate via via aumentando. Anche l’attuale pandemia da Covid-19 rischia fortemente di accentuare ancora di più tali disuguaglianze. I fattori che determinano la salute della popolazione sono da ricercarsi, oltre che nella medicina e nell’assistenza sanitaria, soprattutto nelle condizioni socio-economiche in cui vivono le persone.

Programma esteso

• Definizione del significato di salute di una popolazione e identificazione dei determinati di salute distali e prossimali in un contesto nazionale e internazionale
• Descrizione dell’evoluzione storica dei diversi modelli di sistemi sanitari con particolare attenzione all’emergere del concetto di diritto alla salute e all’identificazione degli elementi costitutivi dei principali modelli di organizzazione sanitaria e loro correlazione con i modelli di welfare.
• Relazione tra salute e sviluppo e impatto della globalizzazione sulla salute
• Presentazione del quadro di riferimento socio-demografico e normativo dell’immigrazione in Italia, dei diritti sanitari degli stranieri e degli aspetti transculturali nell’assistenza agli immigrati
• Ruolo della cooperazione internazionale nel contrasto alle diseguaglianze nella salute con particolare focus sull’Africa
• Ruolo della professione infermieristica nel contrasto alle diseguaglianze nella salute e nella sensibilizzazione della popolazione sui temi di salute globale ed equità in salute
• Riflessione sul proprio contributo personale come professionista infermiere sia a livello nazionale che internazionale

Prerequisiti

Iscrizione al 2°-3° anno del Corso di Laurea in Infermieristica

Studenti del Corso di Laurea Magistrale in Scienze Infermieristiche ed Ostetriche

Modalità didattica

Lezioni frontali, lavori di gruppo

Materiale didattico

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Aims

To provide basic training on "Global health and equity in health".
To provide knowledge and tools of analysis on "Global health and equity in health".
To introduce to the world of international cooperation, giving indications about the possibilities of collaboration.

Contents

Inequalities in health and health care in an increasingly globalized world have gradually enhanced. Even the current pandemic due to Covid-19 represents a high risk for increasing more and more such inequalities. The factors that determine the health of the population are to be found not only in medicine and health care, but especially in the socio-economic conditions in which people live.

Detailed program

• Definition of health of a population and identification of certain distal and proximal health causes in a national and international setting
• Description of the historical evolution of different models of health systems with particular attention to the emergence of the concept of right to health and identification of the constituent elements of the main models of health organization and their correlation with patterns of welfare
• Relationship between health and development and impact of globalization on health
• Presentation of the framework for socio-demographic and legal immigration in Italy, the health rights of foreigners and transcultural aspects in assisting immigrants
• Role of international cooperation in combating inequalities in health with particular focus on Africa
• Role of the nursing profession in contrasting inequalities in health and in promoting public awareness on issues of global health and equity in health
• Reflection on your personal contribution as a nurse practitioner at both national and international

Prerequisites

2nd and 3rd year of course Student Nurses
Student of Master's Degree in Nursing and Obstetric Sciences

Teaching form

Lectures,team work

Textbook and teaching resource

Semester

second semester

Assessment method

frequency

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • SD
    Stefania Dell'Oro
  • SD
    Stefania Dell'Oro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics