Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Assistance To Persons Suffering From Alzheimer's Disease
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assistance To Persons Suffering From Alzheimer's Disease
Course ID number
2223-2-I0101D103
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Sviluppare negli studenti del corso di laurea in infermieristica le conoscenze riguardanti l’assistenza alle persone affette da malattia di Alzheimer (DA) con lo scopo di saper riconoscere il giusto approccio assistenziale e favorire un mantenimento dell’equilibrio psicofisico della persona colpita da demenza di cui si prende cura nei diversi setting assistenziali: domicilio, ricovero presso una struttura di lunga degenza, centro diurno o un reparto per acuti.

Favorire la conoscenza dell’approccio alla persona con la metodologia Gentle Care e Personal Centred Dementia Care trasferendo le conoscenze relative alla cura di questi malati ai caregiver.
Promuovere l'educazione terapeutica alla persona e al caregiver al fine di migliorare la qualità di vita nelle persone affette da DA

Contenuti sintetici

L’approccio alla persona con demenza si pone come conoscenza della malattia, cura e assistenza a lungo termine che progressivamente impone la ricerca di soluzioni sempre più articolate di fronte all’emergere di bisogni sempre più complessi. Il carattere degenerativo e progressivo e il suo perdurare negli anni comportano disabilità psichica e fisica, si accompagnano ad instabilità clinica; provocano nel tempo un coinvolgimento in senso sempre più ontenso e difficoltoso anche del nucleo famigliare e in particolare del caregiver di riferimento. Obiettivo principale della cura diviene allora non più la guarigione bensì la promozione del benessere della persona e il contenimento dello stress di chi si occupa del malato riferendoci ad un concetto di benessere inteso come miglior livello funzionale per quella persona con quelle caratteristiche di DA

Programma esteso

  • Cenni di patologia, aspetti epidemiologici, diagnosi e trattamento della DA
  • Deficit cognitivi e disturbi non cognitivi Behavioral and Psychological Symptoms in Dementia (BPSD)
  • Gli approcci assistenziali nella gestione dei disturbi non cognitivi
  • I modelli assistenziali per prendersi cura del malato di Alzheimer: “Il modello Gentle Care” e il modello "Person Centred Dementia Care"
  • La cura del malato di Alzheimer nella realtà ospedaliera e sul territorio (Le comunità amiche della demenza)
  • L’approccio con i caregivers e le problematiche del prendersi cura
  • Discussione in plenaria degli argomenti trattati, aspetti deontologici

Prerequisiti

Iscrizione al 2° anno del Corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

Lezione frontale, narrazione, video inerenti all'argomento di approfondimento

Materiale didattico

Linee guida dell’A.A.N. (American Academy of Neurology) www.aan.com

Moyra Jones, (2005) “Gentlecare-Un modello positivo di assistenza per l’Alzheimer” ed Carrocci Faber

Mitchell G, Agnelli J. (2015) Person-centred care for people with dementia: Kitwood reconsidered. Nurs Stand. 14;30(7):46-50.

SITOGRAFIA:
www.alzheimer.it
www.alz.org/it/cervello_italiano.asp
www.formalzheimer.it/images/2011siggdelorenziabstract.pdf

Martin Suter, “Come è piccolo il mondo!” ed. Feltrinelli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2-3 anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza certificata al corso di 8 ore

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Aims

Develop in the students of the degree course in nursing the knowledge regarding the assistance to people suffering from Alzheimer's disease (AD) with the aim of knowing how to recognize the right approach to care and favoring a maintenance of the psychophysical balance of the person affected by dementia of which takes care in the different care settings: home, hospitalization in a long-term hospital, day center or an acute care ward.

Promote knowledge of the approach to the person with the Gentle Care and Personal Centered Dementia Care methodology by transferring knowledge relating to the care of these patients to caregivers.
Promote therapeutic education for the person and the caregiver in order to improve the quality of life in people with AD

Contents

The approach to the person with dementia stands as knowledge of the disease, care and long-term assistance that progressively requires the search for increasingly complex solutions in the face of the emergence of increasingly complex needs. The degenerative and progressive character and its persistence over the years lead to mental and physical disabilities, accompanied by clinical instability; over time they cause an involvement in an increasingly ontense and difficult sense also of the family nucleus and in particular of the caregiver of reference. The main objective of the treatment then becomes no longer the healing but the promotion of the well-being of the person and the containment of the stress of those who take care of the patient referring to a concept of well-being intended as the best functional level for that person with those characteristics of AD.

Detailed program

Outline of pathology, epidemiological aspects, diagnosis and treatment of AD

  • Cognitive Deficits and Non-Cognitive Disorders Behavioral and Psychological Symptoms in Dementia (BPSD)
  • The care approaches in the management of non-cognitive disorders
  • The care models to take care of Alzheimer's patients: "The Gentle Care model" and the "Person Centered Dementia Care" model
  • The treatment of Alzheimer's patients in hospitals and in the local area (The communities that are friendly to dementia)
  • The approach with caregivers and the problems of taking care
  • Discussion in plenary of the topics covered, ethical aspects

Prerequisites

Second year

Teaching form

Frontal lesson, narration, videos related to the in-depth topic

Textbook and teaching resource

Linee guida dell’A.A.N. (American Academy of Neurology) www.aan.com

Moyra Jones, (2005) “Gentlecare-Un modello positivo di assistenza per l’Alzheimer” ed Carrocci Faber

Mitchell G, Agnelli J. (2015) Person-centred care for people with dementia: Kitwood reconsidered. Nurs Stand. 14;30(7):46-50.

SITOGRAFIA:
www.alzheimer.it
www.alz.org/it/cervello_italiano.asp
www.formalzheimer.it/images/2011siggdelorenziabstract.pdf

Martin Suter, “Come è piccolo il mondo!” ed. Feltrinelli

Semester

second-third year

Assessment method

Attendance certified to the 8-hour course

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • Sandra Merati
    Sandra Merati

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics