Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Nursing in The Mental Health The Reality of High-Assistance Community (cpa)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nursing in The Mental Health The Reality of High-Assistance Community (cpa)
Course ID number
2223-3-I0101D907
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

• Conoscere la rete territoriale per la cura della salute mentale
• Conoscere il tipo di utenza che vi afferisce e i principali BAI
• Comprendere il ruolo dell'infermiere all'interno della rete di salute mentale territoriale
• Conoscere la principale normativa in auge che regola la rete di salute mentale
• Comprendere attraverso la trattazione di casi clinici eventuali strategie per affrontare alcune problematiche “comuni”

Contenuti sintetici

• La rete dei servizi per la salute mentale e tipologie di assistenza
• Normativa vigente attuale in ambito di salute mentale
• Cenni storici di come si è evoluta l'insorgenza e il trattamento della patologia psichiatrica
• Tipologia di utenza, cenni di psicopatologia e BAI prevalenti
• Figure professionali che lavorano in ambito di salute mentale
• Sviluppo di casi clinici con discussione aperta e role playing

Programma esteso

La rete dei servizi per la salute mentale e tipologie di assistenza

Normativa vigente attuale in ambito di salute mentale

• Cenni storici di come si è evoluta l'insorgenza e il trattamento della patologia psichiatrica
• Tipologia di utenza, cenni di psicopatologia
• Figure professionali che lavorano in ambito di salute mentale

Ruolo dell'infermiere e BAI prevalenti

Sviluppo di casi clinici con discussione aperta e role playing

Discussione e chiusura del corso

Prerequisiti

Iscrizione al terzo anno di Corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

Lezione frontale e role playing con trattazione di un caso clinico

Materiale didattico

Materiale didattico fornito dai docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

• Know the territorial network for mental health care
• Know the type of users that you are referring to and the main nursing assistance needs
• Understand the role of the nurse within the territorial mental health network
• Know the main legislation in vogue that regulates the mental health network
• Understanding possible strategies for dealing with some "common" problems through the treatment of clinical cases

Contents

The network of mental health services and types of assistance
• Current legislation in the field of mental health
• History of how the onset and treatment of psychiatric pathology has evolved
• Type of users, overview of psychopathology and prevalent nursing assistance needs
• Professional figures working in the field of mental health
• Development of clinical cases with open discussion and role playing

Detailed program

The network of mental health services and types of assistance

Current legislation in the field of mental health

• History of how the onset and treatment of psychiatric pathology has evolved
• Type of user, overview of psychopathology
• Professional figures working in the field of mental health

Role of the nurse and the prevailing nursing assistance needs

Development of clinical cases with open discussion and roleplaying

Discussion and closing remarks

Prerequisites

Students must be enrolled in the third year of Bachelor Degree in Nursing Science

Teaching form

Frontal lesson and role playing with treatment of a clinical case

Textbook and teaching resource

Teachers materials

Semester

second semester

Assessment method

frequency

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CB
    Cristina Brioschi
  • DC
    Daniela Colombo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics