Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Psychology
Course ID number
2223-1-I0303D005-I0303D015M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Health Care and Disease Prevention

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve sapere riconoscere il ruolo e l’apporto della psicologia in ambito sanitario

Contenuti sintetici

Il modulo si propone di fornire allo studente gli strumenti razionali per comprendere i problemi deontologici dell’attività sanitaria, inclusi quelli che riguardano i rapporti fra operatori e malati e fra operatori e ambiente di lavoro

Aim of the teaching is to give students the tools to understand ethical issues in healthcare, including those concerning the relationship between healthcare workers and patients and between healthcare workers and workplace

Programma esteso

  • La psicologia in ambito sanitario
  • Il pensiero e il ragionamento: i bias cognitivi e gli errori diagnostici
  • Il concetto moderno di salute
  • La comunicazione della salute

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali.

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.

Materiale didattico

Verrà fornito materiale didattico da parte del Docente

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta in itinere con domande aperte. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e la capacità di applicarle al contesto reale. I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte, la capacità di argomentare e sintetizzare.

Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso, che può portare a un aumento o decremento fino a 3 punti rispetto al punteggio dell’esame scritto.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto via mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The student should be able to recognize the role and the contributions of psychology to health care

Contents

Aim of the teaching is to give students the tools to understand ethical issues in healthcare, including those concerning the relationship between healthcare workers and patients and between healthcare workers and workplace

Detailed program

· The role of Psychology in healthcare contexts.

· Thinking and reasoning: cognitive biases and diagnostic errors.

· The modern concept of health

. Health Communication.

Prerequisites

Teaching form

Frontal Lectures.

Lessons will be held in presence, unless further COVID-19-related restrictions are imposed.

Textbook and teaching resource

The Teacher will provide educational materials.

For Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Semester

Second semester

Assessment method

Written test in itinere with open questions. The questions are aimed at ascertaining the effective acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply them in the real context. The evaluation criteria are: the correctness of the answers, the ability to argue and synthesize.

For those students who request it, an oral interview is also provided, on all the topics of the course, which can lead to an increase or decrease of up to 3 points compared to the score of the written exam.

Office hours

By appointment required by mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CB
    Chiara Maria Bignamini
  • SS
    Silvia Serino

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics