Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. General Physiopathology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
General Physiopathology
Course ID number
2223-2-I0302D007-I0302D024M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to General Pathology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve sapere:

- Definire i concetti di base in fisiopatologia

- Illustrare i meccanismi fisiopatologici dell’emostasi

- Illustrare gli aspetti fisiopatologici della termoregolazione, della febbre e degli stati di ipertermia

Contenuti sintetici

Al termine del corso lo studente deve avere acquisito le principali conoscenze i meccanismi fisiopatologici fondamentali quali l'emostasi e la termoregolazione.

Programma esteso

Fisiopatologia della termoregolazione: termogenesi: metabolismo basale, regolazione della termogenesi, termodispersione. Alterazioni della temperatura corporea. Ipertermie non febbrili: colpo di sole, colpo di calore.

Fisiopatologia dell’emostasi. Malattie dell’emostasi e test di emocoagulazione.

Prerequisiti

Modalità didattica

gli insegnamenti verranno erogati in modalità "in presenza", salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all'emergenza pandemica

Materiale didattico

- G.M. Pontieri ELEMENTI DI PATOLOGIA GENERALE E FISIOPATOLOGIA GENERALE IV° ed. PICCIN

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova orale consistente in un colloquio su argomenti svolti a lezione per verificare le capacità riflessive e comunicative di tipo scientifico

L'esame verrà sostenuto in modalità "in presenza", salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all'emergenza pandemica

La valutazione finale del corso integrato viene ottenuta sulla base della media pesata sui crediti delle valutazioni ottenute nei singoli moduli didattici

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The student must be able to perform the:

- Definition of basic physiopathological concepts

- Description of physiopathological mechanisms of hemostasis

- Description of physiopathological mechanisms of thermoregulation, fever and hyperthermia

Contents

By the end of the course, the students will have acquired the general concepts and specific knowledge of physiopathological mechanism of hemostasis and thermoregulation

Detailed program

Physiopathology of thermoregulation and fever

Physiopathology of haemostasis.

Prerequisites

Teaching form

Lesson in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation

Textbook and teaching resource

- G.M. Pontieri ELEMENTI DI PATOLOGIA GENERALE E FISIOPATOLOGIA GENERALE IV° ed. PICCIN

Semester

Second year, first semester

Assessment method

Oral discussion about different topics belonging to the classroom lessons (teachers’ choice) to evaluate scientific communication skills and the ability to establish scientific links among different topics.

Test in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation

The final evaluation will be the mean of evaluations obtained in each module normalized for credits

Office hours

Making an appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/04
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics