Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Farmacology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Farmacology
Course ID number
2223-2-I0302D034
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Pharmacology Course ID number 2223-2-I0302D034-I0302D039M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anesthesiology and First Aid Course ID number 2223-2-I0302D034-I0302D040M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso ha l’obiettivo di fornire agli studenti i principi di base della farmacologia generale e del meccanismo d’azione di alcuni dei principali farmaci.

Contenuti sintetici

Il corso di farmacologia prevede la trattazione dei concetti fondamentali dei principi di farmacocinetica (destino dei farmaci nell'organismo) e di farmacodinamica (bersagli molecolari dei farmaci); cenni di interazione farmaco-recettore e di variabilità di risposta farmacologica; classificazione delle reazioni avverse ai farmaci. Apprendimento del meccanismo d’azione delle principali classi di farmaci.

Programma esteso

Farmacologia

Introduzione: scoperta e sviluppo di un farmaco; studio dei farmaci. Fase preclinica. Ricerca clinica. Farmacovigilanza.

Farmacocinetica: vie di somministrazione dei farmaci; meccanismi di assorbimento dei farmaci; distribuzione e trasporto; biotrasformazione dei farmaci; eliminazione: vie principali (renale-biliare) e vie secondarie; variabilità individuale della risposta farmacologica (età, sesso, etnia, condizioni e patologie dei pazienti).

Farmacodinamica: i diversi tipi di recettori: di membrana e intracellulari; caratteristiche dell’interazione farmaco-recettore; agonisti e antagonisti; relazione dose-risposta; indice terapeutico, finestra terapeutica.

Reazioni avverse ai farmaci: ipersensibilità, idiosincrasia, allergia. Malattie iatrogene.

Interazioni farmacologiche: Sinergia, additività, antagonismo, indifferenza.

Il sistema nervoso autonomo e i principali siti di intervento farmacologico: trasmissione adrenergica e colinergica.

Principali classi farmacologiche:

  • cenni di farmacologia cardiovascolare (antiipertensivi);
  • antiinfiammatori e antidolorifici;
  • antibiotici;
  • farmaci che agiscono sul tessuto osseo (bifosfonati);
  • antisettici e disinfettanti.

Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni, svolte in italiano.

Materiale didattico

Libro di testo consigliato:

Cella, Di Giulio, Gorio, Scaglione, Farmacologia generale e speciale per le lauree sanitarie triennali, ED Piccin

I docenti forniranno materiale didattico in aggiunta.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II anno, II semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La prova scritta consisterà di un unico compito per i moduli di Farmacologia e Anestesiologia. Verranno somministrati 33 quiz a scelta multipla (5 risposte ognuna, con un’unica risposta esatta), suddivisi proporzionalmente ai crediti formativi: 22 su argomenti relativi alla Farmacologia e 11 di Anestesiologia. Per alcuni quiz potrebbe essere richiesto un breve approfondimento (tipo domanda aperta).

La prova orale verterà su approfondimenti dello scritto.

Per la valutazione della prova scritta e orale si terrà conto dei seguenti criteri:

  • correttezza delle risposte;
  • pertinenza delle risposte rispetto alle domande;
  • completezza delle risposte.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The course aims at providing students with the basic principles of general pharmacology and the mechanism of action of some of the major drugs.

Contents

The fundamental concepts of the principles of pharmacokinetics (fate of drugs in the body) and of pharmacodynamics (molecular targets of drugs); signs of drug-receptor interaction and pharmacological response variability; classification of adverse drug reactions. Mechanism of action of the main classes of drugs.

Detailed program

Pharmacology

Introduction: discovery and drug development; study of drugs. Preclinical phase. Clinical research. Pharmacovigilance.

Pharmacokinetics: routes of drug administration; mechanisms of drug absorption; drug distribution and transport; biotransformation of drugs; elimination: main (renal-biliary) and secondary routes; individual variability of the pharmacological response (age, gender, ethnicity, conditions and pathologies of patients).

Pharmacodynamics: the different types of receptors: membrane and intracellular receptors; characteristics of the drug-receptor interaction; agonists and antagonists; dose-response relationship; therapeutic index, therapeutic window.

Adverse drug reactions: hypersensitivity, idiosyncrasy, allergy. Iatrogenic diseases.

Drug interactions: synergy, additivity, antagonism, indifference.

The autonomic nervous system and the main pharmacological intervention sites: adrenergic and cholinergic transmission.

Main pharmacological classes:

  • overview of cardiovascular pharmacology (antihypertensive);
  • anti-inflammatories and painkillers;
  • antibiotics;
  • drugs that act on bone tissue (bisphosphonates);
  • antiseptics and disinfectants.

Prerequisites

Knowledge of the introductory courses indicated in the regulation of the degree course.

Teaching form

Lectures, exercises in Italian language.

Textbook and teaching resource

Suggested text book: Cella, Di Giulio, Gorio, Scaglione, Farmacologia generale e speciale per le lauree sanitarie triennali, Ed. Piccin;

The teachers will provide educational material.

Semester

II year, II semester.

Assessment method

- The written test will consist of a single task for the Pharmacology and Anesthesiology modules. 33 multiple choice questions (5 answers each, only one is correct) will be administered, divided proportionally to the credits: 22 on topics related to Pharmacology and 11 of Anesthesiology. For some multiple choice questions, a brief analysis could be required (like open question).

The oral test will focus on in-depth study of the written test.

For the evaluation of the written and oral test, the following criteria will be taken into account:

  • correct answers;
  • answer relevance
  • completeness to the questions.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics