Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie Geologiche [F7402Q - F7401Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Advanced Stratigraphy and Regional Geology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Advanced Stratigraphy and Regional Geology
Course ID number
2223-1-F7401Q087
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'analisi stratigrafica di una successione sedimentaria (p.es. analisi di Facies). La conoscenza e l'interpretazione stratigrafica della successione sedimentaria Italiana. La comprensione dell'evoluzione orogenica delle Alpi e degli Appennini.

Contenuti sintetici

La geologia d'Italia – Il Paleozoico inferiore e quello superiore. Il Mesozoico (Triassico, Giurassico e Cretaceo). Le Alpi e gli Appennini.

Programma esteso

La Geologia d'italia. Introduzione stratigrafica e geodinamica. Le successioni sedimentarie del Paleozoico inferiore e quello superiore (p.es. Sardegna e Carnia). Le rocce sedimentarie del periodo Mesozoico (Triassico, Giurassico e Cretaceo) e la loro evoluzione stratigrafica con esempi dalla Lombardia e dal centro-sud d'Italia. L'evoluzione stratigrafica e geodinamica delle Alpi e degli Appennini attraverso le relazioni tra attività tettonica, formazione dei rilievi, sviluppo del drenaggio, distribuzione dell'erosione e trasferimento di sedimenti a lunga distanza durante la collisione continentale.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali in presenza e uscite sul terreno sulla successione sedimentaria del Dominio Sudalpino.

Materiale didattico

Articoli scientifici forniti dal docente durante le lezioni. Risorse online.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Le competenze fornite durante le lezioni frontali saranno valutate in un esame orale.
La valutazione in generale riguarderà sia le successioni stratigrafiche studiate sia quelle analizzate durante l'escursioni, insieme alla capacità di collegare gli argomenti trattati a lezione.

Orario di ricevimento

Mercoledì dalle 14.30 alle 17.30 (contattare prima il docente all'indirizzo mail: eduardo.garzanti@unimib.it)

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Stratigraphic analysis of a sedimentary succession (eg Facies analysis). Knowledge and stratigraphic interpretation of the Italian sedimentary succession. Understanding the evolution of the Alps–Apennines orogenic couple

Contents

The Geology of Italy – The Lower and Upper Paleozoic. The Mesozoic (Triassic, Jurassic and Cretaceous). The Alps and the Apennines.

Detailed program

The Geology of Italy. Stratigraphic and geodynamic introduction. The sedimentary successions of the lower and upper Paleozoic (e.g. Sardinia and Carnia). The sedimentary rocks of the Mesozoic period (Triassic, Jurassic and Cretaceous) and their stratigraphic evolution with examples from Lombardy and central-south Italy. The stratigraphic and geodynamic evolution of the Alps and the Apennines through the relationships between tectonic activity, relief formation, drainage development, erosion distribution and long-distance sediment transfer during continental collision and orogenic growth.

Prerequisites

No prerequisites

Teaching form

Lectures in the classroom and field work on the Southalpine sedimentary succession.

Textbook and teaching resource

Scientific articles provided by the teacher during the lessons. Resources online.

Semester

Semester 2°

Assessment method

The skills provided during the frontal lessons will be evaluated in an oral exam.
The evaluation in general will concern both the stratigraphic sequences studied and those analyzed during the excursions, together with the ability to connect the topics covered in class.

Office hours

Wednesday from 14.30 to 17.30 (to schedule an appointment: eduardo.garzanti@unimib.it)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
GEO/02
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
53
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EG
    Eduardo Aldo Franco Garzanti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics