- Marine Vertebrate Zoology
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Il corso ha l'obiettivo di consentire agli studenti di: 1) riconoscere ed essere in grado di classificare i gruppi principali di vertebrati marini su campo; 2) apprendere nozioni e concetti basilari sulla biologia di questo gruppo di organismi; 3) comprendere l'anatomia e la fisiologia delle strutture interne ed esterne che caratterizzano i vertebrati marini e che, nel caso di rettili, uccelli e mammiferi marini, hanno consentito l'adattamento secondario all'ambiente acquatico; 4) conoscere il loro stato di conservazione e quali le misure adottate o i provvedimenti futuri volti alla loro conservazione; 5) approfondire le varie metodologie utilizzate per lo studio di questi organismi in natura.
Contenuti sintetici
Il corso tratta della sistematica, storia evolutiva, anatomia, fisiologia, comportamento, conservazione e ricerca dei vertebrati marini.
Programma esteso
Questo corso è un'introduzione alla biologia dei vertebrati marini. E' strutturato in due parti. La prima riguarda la biologia dei vertebrati marini (pesci ed uccelli, rettili e mammiferi marini) e tratta di un campione delle principali classi tassonomiche, la loro storia evolutiva, biologia, inclusa l'anatomia e la fisiologia, adattamento all'ambiente acquatico, comportamento, ecologia e conservazione. Particolare enfasi è data ai mammiferi marini, campo di studio pluridecennale della docente. Nella seconda parte vengono descritti i principali approcci di ricerca utilizzati per lo studio dei mammiferi marini, corredati da un ampia rassegna di casi di studio.
Prerequisiti
Nozioni di biologia di base
Modalità didattica
42 ore di lezioni frontali. Seminari tenuti da esperti nei vari argomenti trattati potrebbero essere integrati al corso.
Materiale didattico
Fonte di materiale didattico può essere trovato nei seguenti libri:
"Sharks of Maldives" by De Maddalena A, Editoriale Magenes
"FishBase", Froese R and Pauly D, www.fishbase.org
"Marine Vertebrate Zoology - Ichthyology - Course Notes" by De Maddalena A.
“Marine Mammals Evolutionary Biology” by Berta A and Sumich JL, Academic Press
“ Biology of Marine Mammals” by Reynolds JE and Rommel SA, Melbourne University Press
“Marine Mammals of the World. Systematics and Distribution" by Dale W. Rice, Special Publication N4, The Society for Marine Mammalogy
"Conserving Whales, Dolphins and Porpoises in the Mediterranean Sea, Black Sea and adjacent areas. An ACCOBAMS status report 2021" Notarbartolo di Sciara G, Tonay AM
Periodo di erogazione dell'insegnamento
II Semestre: Marzo - Maggio 2022
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Esame scritto ed orale.
Una prova scritta (normalmente 7-10 domande a risposta multipla) sarà seguita da alcune domande sugli argomenti trattati durante il corso.
Orario di ricevimento
Lunedi 11.00-12.00, previo appuntamento.
Sustainable Development Goals
Aims
The course aims to allow students to: 1) recognize and be able to classify the major groups of marine vertebrates in the wild; 2) learn specialized terminology and basic concepts of the zoology of these groups of organisms; 3) understand the anatomy and physiology of the internal and external structures that characterize marine vertebrates and which, in the case of reptiles, birds and marine mammals, have allowed secondary adaptation to the aquatic environment; 4) know their state of conservation and what measures have been or will be adopted for their safeguard; 5) deepen the various methodologies used for the study of these organisms in nature.
Contents
The course covers marine vertebrates’ systematics, evolutionary history, anatomy, physiology, behavior, conservation and research.
Detailed program
This course is an introduction to the biology of marine vertebrates. It is structured in two parts. The first concerns the biology of marine vertebrates (fishes and marine birds, reptiles and mammals) and deals with a sample of the main taxonomic classes, their evolutionary history, biology, including anatomy and physiology, adaptation to the aquatic environment, behavior, ecology and conservation. Particular emphasis is given to marine mammals, the teacher's decades-long field of study. The second part describes the main research approaches used for the study of marine mammals, accompanied by an extensive review of case studies.
Prerequisites
Basic biology notions
Teaching form
42 hours of lectures. Seminars held by experts in the various topics covered could be integrated into the course.
Textbook and teaching resource
Source material can be found in the following books:
"Sharks of Maldives" by De Maddalena A, Editoriale Magenes
"FishBase", Froese R and Pauly D, www.fishbase.org
"Marine Vertebrate Zoology - Ichthyology - Course Notes" by De Maddalena A.
“Marine Mammals Evolutionary Biology” by Berta A and Sumich JL, Academic Press
“ Biology of Marine Mammals” by Reynolds JE and Rommel SA, Melbourne University Press
“Marine Mammals of the World. Systematics and Distribution" by Dale W. Rice, Special Publication N4, The Society for Marine Mammalogy
"Conserving Whales, Dolphins and Porpoises in the Mediterranean Sea, Black Sea and adjacent areas. An ACCOBAMS status report 2021" Notarbartolo di Sciara G, Tonay AM
Semester
II Semester: March to May 2022
Assessment method
Oral and written exam.
A written test (normally 7-10 multiple-choice questions) will be followed by few questions on the topics dealt with during the course.
Office hours
Mondays from 11.00am till noon, by appointment.