Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Citizenship: Conflicts, Rights, Gender
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Citizenship: Conflicts, Rights, Gender
Course ID number
2223-2-F8802N011
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il Corso intende affrontare questioni dalla rilevanza politica globale, secondo un approccio teorico, normativo e critico, sottolineando i cambiamenti sociali in corso.
In particolare, il Corso mira a introdurre concetti fondamentali della filosofia politica e sociale, mettendoli a confronto con problematiche dibattute nella arena pubblica, soprattutto alla luce delle emergenze pandemica, climatica e bellica.

Contenuti sintetici

Il Corso sarà suddiviso in quattro parti principali:

  1. Concetti della filosofia politica e sociale: cittadinanza, democrazia, diritti umani, giustizia, libertà, uguaglianza, solidarietà, potere, riconoscimento, genere, violenza.
  2. Approfondimento monografico: la questione di verità e menzogna in politica e nella sfera pubblica, prendendo in esame testi fondamentali della filosofia politica (soprattutto Arendt e Habermas);
  3. Esercizi laboratoriali: gli studenti saranno invitati a lavorare su fake news, discorsi d'odio e negazionismo, come veicolati soprattutto attraverso i social media;
  4. Presentazioni: gli studenti presenteranno i lavori svolti, a partire dai casi analizzati e testi di riferimento.

Programma esteso

Il programma esteso del corso sarà presentato durante la prima lezione del corso.

Prerequisiti

  • Conoscenze basilari della teoria politica e del funzionamento delle istituzioni democratiche.
  • Disponibilità all’apprendimento e al lavoro di gruppo.
  • Interesse per l’argomentazione e la partecipazione al dibattito.
  • Capacità di scrittura rispetto ad un tema prescelto.

Metodi didattici

Lezioni frontali; analisi di casi di studio; lavori di gruppo; presentazioni da parte degli studenti; seminari con ospiti italiani e stranieri; utilizzo di strumenti multimediali.
Le lezioni saranno tenute anche in inglese.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale, sulla base di un elaborato scritto, redatto secondo le indicazioni fornite dalla docente.
Sono previste differenti modalità di redazione per i frequentanti e i non-frequentanti.
Gli studenti stranieri possono scrivere e svolgere l’esame orale in inglese o in altra lingua da concordare.

Testi di riferimento

I maggiori testi di riferimento per le lezioni saranno i seguenti.

  • Arendt H. (2004) Verità e politica, Torino, Bollati Boringhieri.
  • Arendt H. (2009) Le origini del totalitarismo, Torino, Einaudi.
  • Cedroni L. e Calloni M. (2012) Filosofia politica contemporanea. Firenze, Le Monnier.
  • Derrida J. (2014) Storia della menzogna, Roma, Castelvecchi.
  • Mounk Y. (2018) Popolo vs Democrazia. Dalla cittadinanza alla dittatura elettorale, Milano, Feltrinelli.
  • Müller J.-W. (2017), Cos’è il populismo, Milano, Università Bocconi Editore.
  • Rauch J. (2021), La Costituzione della Conoscenza. In difesa della verità, Roma, Castelvecchi.
  • Zuboff S. (2020), Il capitalismo della sorveglianza. Il futuro dell'umanità nell'era dei nuovi poteri, Roma, LUISS U.P.
    Per la compilazione della tesina, lo/ la studente dovrà scegliere un argomento specifico, che dovrà essere previamente discusso con la docente (secondo informazioni che saranno pubblicate sulla pagina e-learning), che fornirà testi specialistici per il suo svolgimento.
    Ulteriori materiali di riferimento: Durante il corso la docente fornirà ulteriori materiali in lingua italiana e inglese.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

he Course aims to address issues of global political relevance, according to a theoretical, normative and critical approach, emphasising ongoing social changes.
In particular, the Course aims to introduce fundamental concepts of political and social philosophy, confronting them with issues debated in the public arena, especially in the light of pandemic, climate and war emergencies.

Contents

The Course will be divided into four main parts:

  1. Concepts of political and social philosophy: citizenship, democracy, human rights, justice, freedom, equality, solidarity, power, recognition, gender, violence.
  2. In-depth monograph: the question of truth and lies in politics and the public sphere, examining fundamental texts in political philosophy (especially Arend and Habermas);
  3. Workshop exercises: students will be invited to work on fake news, hate speech and denialism, as conveyed mainly through social media;
  4. Presentations: students will present their work from the analysed cases and reference texts.

Detailed program

The extended course programme will be presented during the first lecture of the course.

Prerequisites

  • Basic knowledge of political theory and the functioning of democratic institutions.
  • Willingness to learn and work in groups.
  • Interest in argumentation and participation in debate.
  • Ability to write on a chosen topic.

Teaching methods

Lectures; analysis of case studies; group work; presentations by students; seminars with Italian and foreign guests; use of multimedia tools.
Lectures will also be held in English.

Assessment methods

Oral examination on the basis of a written paper written according to the instructions provided by the lecturer.
Different modes of writing are provided for frequent and non-frequent participants.
Foreign students may write and take the oral examination in English or in another language to be agreed upon.

Textbooks and Reading Materials

The main reference texts for the lectures will be the following.

  • Arendt H. (2004) Truth and Politics, Turin, Bollati Boringhieri.
  • Arendt H. (2009) The Origins of Totalitarianism, Turin, Einaudi.
  • Cedroni L. and Calloni M. (2012) Contemporary Political Philosophy. Florence, Le Monnier.
  • Derrida J. (2014) History of the lie, Rome, Castelvecchi.
  • Mounk Y. (2018) People vs Democracy. From citizenship to electoral dictatorship, Milan, Feltrinelli.
  • Müller J.-W. (2017), What is populism, Milan, Università Bocconi Editore.
  • Rauch J. (2021), The Constitution of Knowledge. In defence of truth, Rome, Castelvecchi.
  • Zuboff S. (2020), The capitalism of surveillance. The future of humanity in the age of new powers, Rome, LUISS U.P.
    In order to compile the thesis, the student must choose a specific topic, which must be discussed in advance with the lecturer (according to information to be published on the e-learning page), who will provide specialised texts for its development.
    Additional reference materials: During the course, the lecturer will provide additional materials in Italian and English.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marina Calloni
    Marina Calloni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics