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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Tourism Marketing
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Tourism Marketing
Course ID number
2223-1-F7601M005-F7601M005M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Tourism Communications and Marketing

Course Syllabus

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Export

Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Il modulo si prefigge di sviluppare gli elementi specialistici del marketing management del turismo. Casi aziendali concreti saranno esemplificati e trattati in aula.

Contenuti sintetici

I contenuti del corso mirano a far conoscere e comprendere agli studenti le caratteristiche delle principali strategie di marketing, in relazione a diversi contesti competitivi. Verranno illustrate cause ed effetti delle diverse dinamiche di concorrenza nel marketing management dei prodotti turistici e verranno forniti modelli di strategie e tecniche, utili per la definizione ottimale dei singoli prodotti turistici. A conclusione del corso, lo studente sarà in grado di analizzare in modo autonomo i diversi aspetti che caratterizzano il settore turistico, elaborandone le strategie di marketing necessarie nei differenti contesti di concorrenza.

Programma esteso

1. Introduzione al marketing del turismo

2. I servizi nel marketing del turismo

3. Ruolo del marketing nella pianificazione strategica

4. L'ambiente di marketing

5. Sistemi informativi e ricerche di marketing

6. Il comportamento d'acquisto nei mercato di consumo e nelle organizzazioni

7. Segmentazione e posizionamento

8. Progettazione e gestione dei prodotti e dei brand

9. Strategie e tecniche per la definizione del prezzo

10. I canali distributivi

11. Comunicazione e mix promozionale

12. Marketing diretto e marketing digitale

13. Passaparola, social media e recensioni dei clienti

14. Il marketing della destinazione

15. Il piano di marketing

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni tradizionali, lezioni interattive, testimonianze aziendali, project work.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è svolto in forma orale ed è basato sui testi di riferimento. Il voto finale dell'insegnamento è il risultato derivante dalla media ponderata dei voti presi nei due moduli.

Testi di riferimento

Kotler Philip, Bowen John T., Makens James C., Baloglu Seyhmus, "Marketing del turismo", Pearson, Milano, 2018.

Il materiale didattico, se disponibile, è pubblicato sull'elearning.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Learning objectives

The module aims to develop the main elements of marketing management in tourism. Case studies will be exemplified in the classroom.

Contents

This module will introduce students to the key marketing management issues in the tourism sector. In particular, it will be adopted the perspective of the main operators involved in this industry, namely: hotels, intermediaries, attractions, destination management bodies and non-governmental bodies. By this way it will be examined the following topics: marketing research, consumer behaviour, pricing, trade marketing. Further the role of the environment in tourism sector and their influence on marketing management will be examined.

Detailed program

1. Tourism marketing

2. Services in tourism marketing

3. Marketing planning in tourism

4. Marketing environment in tourism

5. Marketing research in tourism

6. Consumer behaviour in tourism marketing

7. Segmentation, targeting and positioning

8. Product and brand management in tourism marketing

9. Pricing in tourism marketing

10. Trade marketing

11. Communication and promotion mix in tourism marketing

12. Direct and digital marketing

13. Social media marketing in tourism

14. Destination marketing

15. Marketing plan in tourism

+

Prerequisites

None

Teaching methods

Traditional and interactive lessons, guest lectures and project works


Assessment methods

Oral examination on textbooks and reading materials. The mark of "Marketing e comunicazione del turismo" is the weighted average of two marks in "Marketing del turismo" and "Comunicazione del turismo".


Textbooks and Reading Materials

Kotler Philip, Bowen John T., Makens James C., Baloglu Seyhmus, "Marketing del turismo", Pearson, Milano, 2018.

Slides and other reading materials (if any) will be available online in elearning website (further contact Dott.ssa Elisa Rancati to define any program details).

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ER
    Elisa Rancati

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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