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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. German Language for Tourism
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
German Language for Tourism
Course ID number
2223-2-F7601M059
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name German Culture Course ID number 2223-2-F7601M059-F7601M055M
Course summary SYLLABUS
Course full name Advanced German for Tourism Course ID number 2223-2-F7601M059-F7601M056M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso di Lingua tedesca per le Scienze Turistiche è composto da due moduli:

  1. Lingua magistrale per il Turismo - Tedesco (6 cfu)
  2. Cultura tedesca (4 cfu)

Lingua magistrale tedesca (6 cfu): sviluppo delle capacità linguistiche nelle quattro attività previste dal Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue: scrittura, lettura, comprensione, produzione orale; consolidamento delle competenze linguistiche, comunicative e interculturali utili per operare nel settore del turismo.
Cultura tedesca (4 cfu): il modulo intende considerare, in chiave diacronica e sincronica, aspetti multi- e interculturali con riferimento a lingua, società, cultura ed economia dell’area germanofona.

Contenuti sintetici

Il corso propone un’ampia gamma di letture, esercizi grammaticali e comunicativi, necessari per il raggiungimento di livello di qualità per un futuro lavoro nel settore. Un'accurata indagine di tematiche relative alla lingua, alla cultura, al pensiero, alla società e all’economia, attingendo a fonti storico-letterarie ed economico-sociali sono il tramite per meglio conoscere e comprendere gli aspetti più vari della comunicazione turistica.

Programma esteso

Il corso nei due moduli mira a fornire agli studenti le abilità linguistiche, culturali e inter-/intraculturali necessarie per operare nel mondo internazionale e globale del turismo incoming e outgoing. Questo corso è così strutturato in modo tale da fornire gli strumenti teorici e pratici per la preparazione di coloro che intendono lavorare nel campo poliedrico del turismo. L’obiettivo principale è quello di migliorare l’utilizzo della lingua tedesca rafforzando il vocabolario specifico del settore e le strategie comunicative in grado di facilitare la comunicazione con una clientela di lingua tedesca nelle più diverse situazioni. Molto peso viene dato all’ascolto e alla comprensione del tedesco al fine di incentivare la conversazione simulando situazioni reali di ogni giorno, andando via via a migliorare la produzione orale attraverso il corretto utilizzo del vocabolario e la precisione di pronuncia.

Prerequisiti

Livello B1 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

Lingua magistrale

  1. prova scritta
  • traduzione dal tedesco in italiano (160-180 parole ca.)
  • comprensione di un testo tedesco (700 parole ca.) con due domande aperte
  1. prova orale: presentazione di una piccola ricerca su un argomento nell’ambito del turismo o su un altro argomento di interesse dello studente (in quel caso prendere accordi con la docente)

Cultura

  • Prova scritta intermedia facoltativa su un argomento inerente alla storia dei paesi di lingua tedesca (nel caso di mancata consegna del lavoro, la parte storica viene portata all'esame orale)
  • Prova orale: redazione di un dépliant per un'agenzia di viaggi che viene discusso all'esame

Il voto finale consiste nella media ponderata dei voti Lingua e Cultura.

Testi di riferimento

Lingua Magistrale – Tedesco: materiali (testi di lettura, audio e video) disponibili sulla piattaforma e-learning in Lingua tedesca per le Scienze Turistiche, sezione di Lingua Magistrale.

Cultura: materiali disponibili sulla piattaforma e-learning in Lingua tedesca per le Scienze Turistiche, sezione di Cultura

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Entrambi i moduli, Lingua magistrale (6 cfu) e Cultura tedesca (4 cfu), si svolgono nel primo semestre (ottobre 2022-gennaio 2023).

Lingua di insegnamento

Tedesco e italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

The course of German for the Science of Tourism consists of the following modules:

  1. German for tourism: 6 credit points
  2. German culture: 4 credit points

German language (6 credit points): development and consolidation of language skills in the four language activities as specified in the Common European Framework of Reference for Languages: writing, reading, listening comprehension and oral production. Consolidation of communication and intercultural skills necessary to pursue a career in the tourism industry.
German Culture (4 credit points): multi- and intercultural aspects with reference to language, society, culture and economy of the German speaking countries will be approached using a diachronic and synchronic key

Contents

The course offers a wide range of readings, exercises, grammar and communicative activities to achieve the linguistic proficiency necessary for future work in the field. A thorough investigation of issues related to language, culture, thought, society and the economy; drawing on historical, literary, economic and social sources as a means to better know and understand the various aspects of tourism communication.

Detailed program

The course is divided into two modules and aims to provide the students with the language, cultural and inter-/intracultural skills needed to operate in the global world of both incoming and outgoing tourism. This course is structured in such a way as to provide the theoretical and practical tools for the preparation of those who intend to work in the multifaceted field of tourism. The main objective is to improve the student’s use of German strengthening the sector-specific vocabulary and communication strategies that facilitate communication with German speaking customers in many diverse situations. Much weight is given to listening and to oral comprehension of German in order to stimulate conversation by simulating real-life situations of every day professional life, gradually improving oral production through the proper use of vocabulary and focusing on pronunciation accuracy

Prerequisites

Level B1 Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

Teaching methods

Lectures

Assessment methods

Lingua magistrale

  1. Written test
  • translation from German into Italian (200 words)
  • reading comprehension of a German text (700 parole) with two open questions
  1. oral exam: presentation of a small research carried out on one of the topics discussed in the course or on a topic of student's interest (in that case talk to the teacher before starting the work)

German culture

  • Optional intermediate written test on a topic related to the history of German-speaking countries (if no paper is submitted, the historical part is taken to the oral examination)
  • Oral examination: writing a brochure for a travel agency that is discussed in the examination

The final grade consists of the weighted average of Language and Culture grades.

Textbooks and Reading Materials

Lingua Magistrale – Tedesco: videos, podcasts, reading and listening materials on the e-learning platform under Lingua tedesca per le Scienze Turistiche, section Lingua Magistrale

Cultura Tedesca: materials on the e-learning platform under Lingua tedesca per le Scienze Turistiche, section Cultura

Semester

Both modules, German language (6 credit points) and German Culture (4 credit points), take place in the first semester (October 2022 to January 2023).

Teaching language

German and Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

ECTS
10
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
70
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
deu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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